اسرائیل درس نمی‌گیرد

مرگ سنوار منجر به ادامه جنگ چریکی خواهد شد، مگر اینکه امریکا برای آتش‌بس سخت تلاش کند.

رسانه امریکایی درباره تحولات بعد از شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس به نقل از سفیر سابق امریکا نوشت: کشته‌شدن یحیی سنوار می‌تواند گشایشی باشد که ممکن است به آزادی گروگان‌های اسرائیلی و آتش‌بس منجر شود، اما تاریخ نشان می‌دهد که اسرائیل و دشمنانش آن را نخواهند پذیرفت. این ارزیابی رایان کروکر، سفیر سابق ایالات متحده، یک دیپلمات کهنه‌کار به دلیل درک عمیق خود از خاورمیانه است.
پالیتیکو می‌نویسد: رایان کروکر نزدیک به چهار دهه را به نمایندگی از منافع امریکا در جهان عرب گذراند و به‌عنوان سفیر ایالات متحده در لبنان، سوریه، عراق و کویت و همچنین در افغانستان و پاکستان خدمت کرد. کروکر معتقد است که خصومت‌ها بین اسرائیل، حماس و حزب‌الله به پایان نمی‌رسد. وی می‌گوید مرگ سنوار عمدتاً منجر به ادامه جنگ چریکی خواهد شد، مگر اینکه ایالات متحده و اسرائیل برای آتش‌بس سخت تلاش کنند.
کروکر می‌گوید وضعیت کنونی بسیار به آنچه که چهار دهه پیش، زمانی که اسرائیلی‌ها به لبنان حمله کردند، شبیه است. او می‌گوید: «آن تهاجم و متعاقب آن اشغالگری اسرائیل، حزب‌الله را ایجاد کرد. این تهاجم به آن پایان نخواهد داد.» او می‌افزاید: «چیزی که من در طول سال‌ها بخصوص در عراق و افغانستان آموخته‌ام، این است که مفهوم شکست یک دشمن فقط در ذهن آن دشمن معنا می‌یابد. اگر آن دشمن احساس شکست کند، شکست خورده است، اگر این کار را نکند، شکست نیست.»
این دیپلمات امریکایی گفت: واضح است که حزب‌الله می‌جنگد. راکت‌ها و پهپادها در سراسر مرز پرواز می‌کنند، واضح است که حماس و همچنین حزب‌الله غیرمتمرکز هستند این یک نقطه قوت است و من یک نبرد طولانی‌مدت توسط حماس را پیش‌بینی می‌کنم.
کروکر می‌افزاید: من نگرانم که اسرائیلی‌ها تاریخ خود را فراموش کرده‌اند. آنها از عملیات صلح برای جلیله به‌عنوان یک پیروزی بزرگ پس از خروج ساف [سازمان آزادیبخش فلسطین] از بیروت استقبال کردند و البته چیزی که آنها به دست آوردند حزب‌الله بود، دشمنی بسیار کشنده‌تر از آن چیزی که ساف در آرزویش بود. بنابراین این ایده که تهاجم زمینی و متعاقب آن اشغال، شمال را امن‌تر می‌کند، توهم است.
این مقام سابق امریکایی ادامه داد: به یاد می‌آورم زمانی که فکر می‌کردیم تهاجم اسرائیل در سال 1982 به لبنان و تخلیه فلسطین با میانجیگری ایالات متحده می‌تواند زمینه را برای صلح همه‌جانبه در خاورمیانه فراهم کند. این ابتکار معروف ریگان بود، اما تقریباً قبل از شروع به پایان رسید. من این را چندان امیدوارکننده نمی‌بینم. من به آنچه از طریق تجربه تلخ آموخته‌ام برمی‌گردم.
کروکر در پایان با این پرسش که خطر اعتماد به نفس بیش از حد اسرائیل چیست؟ بیان کرد: اگر آنها بر این باور باشند که شاهکارهای تسلیحاتی و اطلاعاتی باورنکردنی آنها واقعاً یک پیروزی است، آنگاه این بسیار خطرناک است. اگر باور کنیم که آسیب وارد شده به رهبری حزب‌الله و حذف سنوار و دیگر رهبران حماس به نوعی به پویایی جدیدی برای صلح تبدیل می‌شود و می‌توانیم به نحوی آن را به یک راه‌حل بین‌المللی جهانی تبدیل کنیم، این دیوانگی است

دیدگاهتان را بنویسید