آیا حملات اسرائیل به حزب الله می تواند راه را برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران باز کند؟

  1. چتم هوس در این تحلیل در پی آن است که آیا افزایش تنش‌ها میان اسرائیل و حزب الله امکان حمله به تاسیسات ایران را فراهم خواهد کرد یا خیر؟
  2. حتی اگر راه حلی برای جنگ با حماس در غزه وجود نداشته باشد دولت بنیامین نتانیاهو، تشدید درگیری با حزب الله در مرز شمالی خود را انتخاب کرده است. هیچ نشانه ای از استراتژی اساسی برای تامین صلح وجود ندارد. برخی از تحلیلگران نگرانند که قصد اسرائیل ممکن است ایجاد شرایطی برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران باشد.
  3. حملات انفجاری چشمگیر پیجر هفته گذشته در لبنان و سوریه که منجر به کشته و زخمی شدن فرماندهان کلیدی حزب الله شد، بسیاری از ارتباطات این گروه را از بین خواهد برد. اما نیروهای آن همچنان در روستاهای نزدیک مرز مستقر هستند و عملیات نظامی اسرائیل در لبنان کار آسانی نخواهد بود. بعید است که حملات موشکی به تنهایی امنیت منطقه را تامین کند و همانطور که اکنون در حال وقوع است این حملات موشک های حزب الله را تحریک خواهد کرد.
  4. اما ممکن است هدف راهبردی گسترده‌تری در پس حملات جدید اسرائیل وجود داشته باشد: حرکت مستقیم علیه ایران، رهبر به اصطلاح «محور مقاومت» که شامل حزب‌الله، حماس و حوثی‌های یمن است .
  5. برای کشورهایی که برای اجتناب از جنگ منطقه ای تلاش می کنند، نگرانی این است که دولت اسرائیل ممکن است از حملات لبنان به عنوان راهی برای ایجاد گزینه حمله آینده به تاسیسات هسته ای ایران استفاده کند. اسرائیل ممکن است تصمیم بگیرد بدون توجه به نتیجه انتخابات ایالات متحده حمله کند، به امید حمایت ترامپ… اما مایل به تحمل انتقاد از سوی دولت هریس است.
  6. اسرائیل با حذف ارتباطات حزب‌الله از طریق پیجرهای در حال انفجار، انسجام این گروه را به عنوان یک نیروی جنگی تضعیف کرده است و می‌تواند از طریق حمله به لبنان یا غیره، این گروه را بیشتر تنزل دهد. اسرائیل ممکن است امیدوار باشد که با خنثی کردن حزب‌الله به اندازه کافی در ماه‌های آینده، بتواند بدون نگرانی در مورد مرز شمالی خود علیه ایران اقدام کند.
  7. با این حال، چنین استراتژی بسیار خطرناک خواهد بود. تشدید درگیری به شمال یا شرق  راه حلی برای اسرائیل برای درگیری در غزه به ارمغان نخواهد آورد و بدون آتش بس، و سپس توافق بر سر راه رسیدن به یک کشور برای فلسطینی ها، اسرائیل در خطر از دست دادن حمایت بین المللی بیش از پیش خواهد بود.

چتم هوس؛ تل آویو ممکن است بر این باور باشد که اکنون زمان خنثی کردن تمام تهدیدات فوری علیه مرزهای خود است، با افزایش حملات اسراییل به لبنان، مسئله نیات راهبردی آن بیشتر مورد توجه قرار میگیرد.

حتی اگر راه حلی برای جنگ با حماس در غزه وجود نداشته باشد دولت بنیامین نتانیاهو، تشدید درگیری با حزب الله در مرز شمالی خود را انتخاب کرده است. هیچ نشانه ای از استراتژی اساسی برای تامین صلح وجود ندارد. برخی از تحلیلگران نگرانند که قصد اسرائیل ممکن است ایجاد شرایطی برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران باشد.

تضعیف حزب الله

وزرای اسرائیل حملات به لبنان را با استناد به تمایل فوری برای رسیدگی به وضعیت شمال اسرائیل توجیه می کنند. حدود 60000 اسرائیلی به دلیل حملات موشکی حزب الله و همچنین ترس از تهاجم و آدم ربایی مانند حملات 7 اکتبر از خانه های خود در منطقه مرزی آواره شده اند.

تا حدودی می توان این توضیح را به صورت اسمی در نظر گرفت. فشار سیاسی برای حل مشکل ساکنان آواره شمال در داخل اسرائیل افزایش یافته است، حتی اگر این موضوع برای مردم در خارج از کشور بسیار کمتر قابل مشاهده باشد.

فرماندهان نظامی با اطمینان از یک تهاجم سریع برای عقب راندن حزب الله صحبت می کنند. اما چنین برنامه‌هایی همانطور که حرکت‌های قبلی اسرائیل در جنوب لبنان نشان داده است، همیشه منظم باقی نمی‌مانند.

حملات انفجاری چشمگیر پیجر هفته گذشته در لبنان و سوریه که منجر به کشته و زخمی شدن فرماندهان کلیدی حزب الله شد، بسیاری از ارتباطات این گروه را از بین خواهد برد. اما نیروهای آن همچنان در روستاهای نزدیک مرز مستقر هستند و عملیات نظامی اسرائیل در لبنان کار آسانی نخواهد بود. بعید است که حملات موشکی به تنهایی امنیت منطقه را تامین کند و همانطور که اکنون در حال وقوع است این حملات موشک های حزب الله را تحریک خواهد کرد.

محاسبات سیاسی

فراتر از تمایل به تحقیر حزب الله، مفسران دیگر پیشنهاد می کنند که عوامل سیاسی کوتاه مدت ممکن است در پس این حملات نهفته باشد. نتانیاهو همچنان تحت فشار پرونده های قضایی به دلیل فساد است. بسیاری فکر می کنند که وضعیت درگیری دائمی برای او راحت است و به او اجازه می دهد تا قدرت را درست داشته باشد.

از 7 اکتبر، کابینه اسرائیل اجازه گسترش سریع این شهرک‌ها را صادر کرده است که طبق قوانین بین‌المللی غیرقانونی هستند . به گفته گروه دیده بان صلح در حال حاضر، یک سازمان غیردولتی اسرائیلی، پنج شهرک جدید را تصویب کرده است، در حالی که بیش از 25 پایگاه جدید ایجاد شده است . اسموتریچ بودجه عمومی 70 پاسگاه غیرقانونی را مجاز کرده است و آنها را به آب، برق و جاده های آسفالت متصل می کند.

بریتانیا و اتحادیه اروپا، حامیان اسرائیل، تحریم وزرای یک دولت منتخب دموکراتیک بحث برانگیز خواهد بود . اما نگرانی آنها این است که اسرائیل از جنگ در غزه و اکنون با حزب الله استفاده می کند تا توجه بین المللی را از تهاجمات خود به کرانه باختری منحرف کند.

حمله به ایران

اما ممکن است هدف راهبردی گسترده‌تری در پس حملات جدید اسرائیل وجود داشته باشد: حرکت مستقیم علیه ایران، رهبر به اصطلاح «محور مقاومت» که شامل حزب‌الله، حماس و حوثی‌های یمن است . اسرائیل مدت‌هاست که از دولت‌های ایالات متحده درخواست کرده است که حملاتی را علیه تأسیسات هسته‌ای ایران انجام دهند یا از حمله اسرائیل حمایت کنند.

از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، ایالات متحده را از برجام خارج کرد، ایران اساساً خود را به یک کشور در آستانه هسته ای شدن تبدیل کرده است. اسرائیل مدت‌هاست که از دولت‌های ایالات متحده درخواست کرده است که حملاتی را علیه تأسیسات هسته‌ای ایران انجام دهند یا از حمله اسرائیل حمایت کنند.

روز یکشنبه آیزاک هرتزوگ، یک میانه رو که مخالف نتانیاهو است،  ایران را “امپراتوری شر” توصیف کرد. وی در گفتگو با تلویزیون اسکای گفت که نیروهای کشورش ” هر گونه تهدیدی را که برای اسرائیل وجود داشته باشد برطرف خواهند کرد “.

برای کشورهایی که برای اجتناب از جنگ منطقه ای تلاش می کنند، نگرانی این است که دولت اسرائیل ممکن است از حملات لبنان به عنوان راهی برای ایجاد گزینه حمله آینده به تاسیسات هسته ای ایران استفاده کند. اسرائیل ممکن است تصمیم بگیرد بدون توجه به نتیجه انتخابات ایالات متحده حمله کند، به امید حمایت ترامپ… اما مایل به تحمل انتقاد از سوی دولت هریس است.

اسرائیل با حذف ارتباطات حزب‌الله از طریق پیجرهای در حال انفجار، انسجام این گروه را به عنوان یک نیروی جنگی تضعیف کرده است و می‌تواند از طریق حمله به لبنان یا غیره، این گروه را بیشتر تنزل دهد. اسرائیل ممکن است امیدوار باشد که با خنثی کردن حزب‌الله به اندازه کافی در ماه‌های آینده، بتواند بدون نگرانی در مورد مرز شمالی خود علیه ایران اقدام کند.

تحلیلگران نگران این هستند که اسرائیل بدون توجه به نتیجه انتخابات آمریکا، با امید به حمایت از ریاست جمهوری ترامپ، اما مایل به تحمل انتقاد از سوی دولت هریس در صورت لزوم، تصمیم به حمله بگیرد.

با این حال، چنین استراتژی بسیار خطرناک خواهد بود. تشدید درگیری به شمال – یا شرق – راه حلی برای اسرائیل برای درگیری در غزه به ارمغان نخواهد آورد. مقامات غربی می گویند مذاکرات با حماس در مورد آتش بس و توافق برای آزادی گروگان ها به خوبی پیش نمی رود. هر یک از طرفین اخیراً شرایط جدیدی را اضافه کرده اند: اسرائیل می خواهد کنترل ” کریدور فیلدلفی ” در امتداد مرز غزه-مصر را حفظ کند و حماس خواهان آزادی بیشتر زندانیان از زندان های اسرائیل است.

بدون آتش بس، و سپس توافق بر سر راه رسیدن به یک کشور برای فلسطینی ها، اسرائیل در خطر از دست دادن حمایت بین المللی بیش از پیش است. علاوه بر این، با گسترش درگیری، هیچ راهی برای دستیابی به جایزه دیپلماتیکی که هنوز در مقابلش قرار دارد نخواهد داشت: عادی سازی روابط با عربستان سعودی و از این طریق، کمک همسایگانش در مهار تهدید ایران.

 

https://www.chathamhouse.org/2024/09/could-israels-attacks-hezbollah-open-way-strike-irans-nuclear-facilities

 

منبع: چتم هوس

ترجمه و تلخیص: دنیای تحلیل

دیدگاهتان را بنویسید