تصمیم فداکارانه بایدن برای کناره‌گیری از انتخابات، زمینه را برای انتخاباتی کاملا متفاوت فراهم می کند

1 . گاردین؛ ضمن تقدیر از بایدن برای کناره‌گیری از انتخابات، او را مردی بزرگ در تاریخ آمریکا توصیف کرد که توانست منافع کشورش را بر منافع فردی ترجیح دهد. پیش از شروع جزئیات تحلیل باید اشاره کرد که، این گزارش به وضوح جانبداری این رسانه از دمکرات‎ها را نشان می‌دهد.

  1. کناره‌گیری بایدن زمینه یک انتخابات متفاوت در آمریکا را فراهم خواهد کرد زیرا دمکرات‌ها بلافاصله حمایت خود از هریس را اعلام کردند.
  2. این روزنامه بریتانیایی اضافه کرد: « بسیاری از هموطنان دموکرات اعتماد خود را به قدرت ذهنی و ظرفیت بایدن برای غلبه بر ترامپ از دست داده بودند، اما هیچ مکانیسمی برای برکناری بایدن که در انتخابات مقدماتی حزب پیروز شده بود و همچنان از حمایت رای دهندگان سیاه پوست و مترقی برخوردار بود، نداشتند. »
  3. گاردین اصلی‌ترین دلیل تصمیم بایدن برای انصراف را جلوگیری از ورود مجدد ترامپ به کاخ سفید می‌داند و ادامه می‌دهد: « نظرسنجی ها به شدت حاکی از آن بود که او در ماه نوامبر در برابر ترامپ شکست می خورد. بازگرداندن کلیدهای کاخ سفید به ترامپ، میراث بایدن را از بین می برد.»
  4. تصمیم بایدن ورق انتخابات را برگرداند، جمهوری‌خواهانی که تا پیش از این رقیب را به “سالخوردگی” و “اختلال در سلامت روان متهم می‌کردند، امروز خودشان باید با این اتهامات مبارزه کنند.
  5. گاردین با اشاره به پیام ابلاغ شده از نتایج انتخابات در بریتانیا ادامه داد: « درس انتخابات امسال در بریتانیا و سراسر جهان این است که احساسات ضد حاکمیتی بالاست. اگر ایالات متحده نیز در مسیر انتخابات تغییر باشد، ترامپ دیگر نامزد تغییر نیست.»
  6. تیم میلر که مدیر ارتباطات کمپین ریاست جمهوری بوش در سال 2016 بود، به شبکه ام اس ان بی سی گفت: «اگر بخواهید یک تقابل را خلاصه کنید، یک دادستان در مقابل یک جنایتکار محکوم، زنی که می خواهد از آزادی های شما در مقابل یک پیرمرد محافظت کند.»
  7. گاردین در نتیجه‌گیری بحث خود ضمن اشاره به غیرقابل‌پیش‌بینی بودن آینده این کارزار، اضافه کرد که با اعلام حمایت کلینتون‌ها از هریس می‌توان دریافت، که “وحدت” چقدر برای دمکرات‌ها معنا پیدا کرده‌است و این موضوع احتمال توافق دمکرات‌ها برای انتخاب هریس را بیش از پیش افزایش می‌دهد.

گاردین؛ رئیس جمهور به خاطر هدایت آمریکا به سوی بهبودی و دادن فرصتی به حزبش برای شکست دوباره ترامپ در یادها خواهد ماند.

افسانه ها حاکی از آن است که وقتی پادشاه جورج سوم، وقتی شنید که جورج واشنگتن، اولین رئیس جمهور ایالات متحده، پس از دوره دوم ریاست جمهوری خود تصمیم به بازنشستگی گرفته است، گفت: “اگر او این کار را انجام دهد، بزرگترین مرد جهان خواهد شد.”

جو بایدن ، 81 ساله، پس از تشخیص کووید-19 ، با سرفه‌های بد در خانه‌ای ساحلی در دلاور ، در روز یکشنبه به مبارزات انتخاباتی مجدد ریاست‌جمهوری خود پایان داد. این یک تصمیم فداکارانه بود که منافع کشور را بر منافع خود مقدم می‌داشت – اقدامی لطف آمیز که بسیاری آن را کاملاً در تضاد با خودشیفتگی رقیبش دونالد ترامپ می‌دانند.

همچنین زمینه را برای انتخاباتی کاملا متفاوت در ماه نوامبر فراهم می کند، زیرا دموکرات های ارشد به سرعت به حمایت از کاما هریس حمایت کردند، کاری که خود رئیس جمهور هم در آن پیش‌قدم شد. اکنون جمهوری خواهان باید با مسائل مربوط به صلاحیت ذهنی و یک نامزد سالخورده مقابله کنند.

اگرچه بسیاری از هموطنان دموکرات اعتماد خود را به قدرت ذهنی و ظرفیت بایدن برای غلبه بر ترامپ از دست داده بودند، اما هیچ مکانیسمی برای برکناری بایدن که در انتخابات مقدماتی حزب پیروز شده بود و همچنان از حمایت رای دهندگان سیاه پوست و مترقی برخوردار بود، نداشتند.

نظرسنجی ها به شدت حاکی از آن بود که او در ماه نوامبر در برابر ترامپ، جنایتکار دو بار استیضاح شده و محرک قیام 6 ژانویه، شکست می خورد. چسبیدن و فرو رفتن در آتش، بازگرداندن کلیدهای کاخ سفید به ترامپ، میراث بایدن را از بین می برد. از او به‌عنوان مردی که در سال 2020 دموکراسی را نجات داد، یاد می‌شد تا آن را در سال 2024 در قربانگاه جاه‌طلبی خود قربانی کند.

در عوض، هر اتفاقی که اکنون بیفتد، چهل و ششمین رئیس‌جمهور به خاطر هدایت بهبودی آمریکا از دوران ریاست جمهوری ترامپ و همه‌گیری ویروس کرونا، ارائه دستاوردهای قانونی که مدت زیادی از او خواهد ماند – و به حزبش فرصت مبارزه برای شکست مجدد ترامپ را به یاد خواهد آورد.

نورم آیزن، دیپلمات سابق، در توییتر/X نوشت: عقب نشینی او “یکی از خیره کننده ترین اقدامات میهن پرستی در طول زندگی من بود”. دیوید اکسلرود، مشاور ارشد سابق باراک اوباما، افزود: «تاریخ او را به خاطر موفقیت‌های خارق‌العاده‌اش به عنوان رئیس‌جمهور و تصمیم بسیار سخت و فداکارانه‌ای که امروز گرفت، تجلیل خواهد کرد». کمدین جان استوارت به سادگی توییت کرد: “افسانه”.

اعلامیه بایدن ، از طریق رسانه های اجتماعی ، آخرین نمایشنامه در یک ماه اخیر بود که سیاست ایالات متحده را تکان داد: عملکرد غم انگیز او در مناظره در 27 ژوئن، تصمیم دادگاه عالی برای اعطای مصونیت گسترده رئیس جمهور در 1 ژوئیه، تلاش برای ترور ترامپ در 13 جولای، فروپاشی پرونده اسناد طبقه بندی شده علیه ترامپ و انتخاب جی دی ونس به عنوان معاون ترامپ در 15 جولای.

مورخان آینده مطمئناً به اولین مورد، یعنی بحث، به عنوان یکی از تماشایی ترین گل های به خودی در تاریخ مبارزات انتخاباتی نگاه خواهند کرد. برای ماه‌ها، افول بایدن عمدتاً از مردم پنهان می‌شد، زیرا او به سخنرانی‌های تله‌پینگ پایبند بود و مصاحبه‌ها یا کنفرانس‌های مطبوعاتی کمتری نسبت به پیشینیانش انجام داد.

اگر این یک توطئه بود، یک توطئه ناتوان بود: این کمپین خود بایدن بود که خیلی زودتر از حد معمول به دنبال مناظره ریاست جمهوری بود تا ملت را نسبت به خطر ترامپ بیدار کند. درعوض توقف، نمایش های پرخاشگر اثر معکوس داشت و نور شدیدی را بر عیب های خودش می تابد. از آن لحظه نوشته روی دیوار بود.

تا روز یکشنبه 36 دموکرات کنگره به طور علنی از بایدن خواستند از رقابت خارج شود. بزرگان حزبی مانند نانسی پلوسی، چاک شومر و حتی رئیس قدیمی او، اوباما، سیگنال های قدرتمندی ارسال کرده بودند. با این حال، سناتور برنی سندرز ، الکساندریا اوکاسیو کورتز، نماینده کنگره و دیگران به تجمع در اطراف او ادامه دادند. تصمیم دردناک نهایی تنها تصمیم بایدن بود.

بلافاصله رقابت برای کاخ سفید را به هم زد و به طور بالقوه ترامپ را پشت پا انداخت. ناگهان او در 78 سالگی خود را مسن ترین نامزد حزب اصلی برای ریاست جمهوری می بیند که ایالات متحده تا کنون دیده است. اکنون این گاف ها و اختلاط نام اوست که در کانون توجه قرار خواهد گرفت.

درس انتخابات امسال در بریتانیا و سراسر جهان این است که احساسات ضد حاکمیتی بالاست. اگر ایالات متحده نیز در مسیر انتخابات تغییر باشد، ترامپ دیگر نامزد تغییر نیست. مردی که تمام دوران حرفه‌ای رسانه‌ای و سیاسی خود را به عنوان یک برهم زننده نور گذرانده است، اکنون باید به اختلال در طرف مقابل پاسخ دهد.

بایدن بلافاصله از هریس برای نامزدی حمایت کرد. مطمئناً مسابقه او برای باخت است. برخی با اشتیاق از او حمایت می کنند و به ماهیت تاریخی نامزدی او اشاره می کنند و اینکه چگونه از زمان سقوط Roe v Wade، او صدای خود را در مورد حقوق سقط جنین یافته است.

تیم میلر که مدیر ارتباطات کمپین ریاست جمهوری جب بوش در سال 2016 بود، به شبکه ام اس ان بی سی گفت: «اگر بخواهید یک تقابل را خلاصه کنید، یک دادستان در مقابل یک جنایتکار محکوم، زنی که می خواهد از آزادی های شما در مقابل یک پیرمرد محافظت کند. می خواهد آنها را از بین ببرد.»

وقایع ماه گذشته و هشت سال گذشته به ما آموخته است که انتظار چیزهای غیرمنتظره را داشته باشیم – یک روند نامزدی باز و غوغاهای دموکرات هنوز ممکن است. اما بیل و هیلاری کلینتون به سرعت از هریس حمایت کردند و موارد بیشتری در آینده خواهد آمد. دموکرات‌ها با مشاهده کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان در میلواکی در هفته گذشته، ارزش وحدت را درک می‌کنند.

آنها همچنین می دانند که کل زندگی سیاسی ترامپ بر اساس تفرقه بر سر نژاد و جنسیت بنا شده است، با این دروغ که اوباما ممکن است خارج از ایالات متحده به دنیا آمده باشد و حملات جنسیتی به هیلاری کلینتون در سال 2016. و حالا انتخاب هریس، یک زن سیاهپوست، آخرین حرف این عصر را در عدالت شاعرانه خواهد گفت.

 

دیوید اسمیت در واشنگتن

 

https://www.theguardian.com/us-news/article/2024/jul/21/biden-decision-drop-analysis

 

منبع: گاردین

ترجمه و تلخیص: دنیای تحلیل

دیدگاهتان را بنویسید