نسل کشی در غزه

جان مرشایمر؛ دانشمند علوم سیاسی و نظریه‌پرداز نظریه رئالیسم تهاجمی، اخیرا در صفحه سابستاک خود به روایت نسل‌کشی غزه می‌پردازد و این یادداشت را به تحلیل محتوای درخواست آفریقای جنوبی به دیوان بین المللی دادگستری اختصاص داده‌است.

من می نویسم تا یک سند واقعا مهم را امضا کنم که باید به طور گسترده منتشر شود و هر کسی که علاقه مند به جنگ غزه است آن را با دقت بخواند.

به طور خاص، من به درخواست ۸۴ صفحه ای اشاره می کنم که آفریقای جنوبی در ۲۹ دسامبر ۲۰۲۳ به دیوان بین المللی دادگستری ارائه کرد و اسرائیل را به ارتکاب نسل کشی علیه فلسطینی ها در غزه متهم کرد. این گزارش معتقد است که اقدامات اسرائیل از زمان آغاز جنگ در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ ” با هدف نابودی بخش قابل توجهی از گروه های ملی، نژادی و قومی فلسطینی در نوار غزه صورت گرفته است.” این اتهام به وضوح با تعریف نسل کشی در کنوانسیون ژنو که اسرائیل یکی از امضاکنندگان آن است، مطابقت دارد.

این برنامه توصیف خوبی از کاری است که اسرائیل در غزه انجام می دهد. این کتاب جامع، خوب نوشته شده، بحث شده و کاملا مستند است. این برنامه دارای سه بخش اصلی است.

اول، به طور مفصل وحشتی که IDF از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ به فلسطینی ها وارد کرده است را توصیف می کند و توضیح می دهد که چرا مرگ و ویرانی بیشتری برای آن ها در نظر گرفته شده است.

دوم، حتی اگر برنامه آفریقای جنوبی بر اسرائیل متمرکز باشد، پیامدهای بزرگی برای ایالات متحده، به ویژه رئیس جمهور بایدن و معاونان اصلی او دارد. چرا؟

زیرا تردیدی نیست که دولت بایدن در نسل کشی اسرائیل همدست است که براساس کنوانسیون نسل کشی نیز اقدامی قابل مجازات است.

پرزیدنت بایدن علیرغم اعتراف مبنی بر همکاری با اسرائیل در «بمباران بی‌رویه»، همچنین گفته است که «ما کار لعنتی دیگری جز حفاظت از اسرائیل انجام نمی‌دهیم» او به قول خود وفادار بوده است، تا جایی که دو بار کنگره را دور زد تا به سرعت تسلیحات اضافی به اسرائیل برساند.

نام بایدن – و نام آمریکا – با کنار گذاشتن پیامدهای حقوقی رفتار او، برای همیشه با آنچه که احتمالا به یکی از موارد درسی تلاش برای نسل کشی تبدیل خواهد شد، مرتبط خواهد بود.

سوم، هرگز تصور نمی کردم روزی را ببینم که اسرائیل، کشوری پر از بازماندگان هولوکاست و نوادگان آن ها، با اتهام جدی نسل کشی مواجه شود. صرف نظر از اینکه این پرونده چگونه در کمیته بین‌المللی صلیب سرخ مطرح می شود – و من در اینجا کاملا از مانورهایی که ایالات متحده و اسرائیل برای جلوگیری از محاکمه عادلانه به کار خواهند گرفت آگاه هستم –

در آینده اسرائیل به طور گسترده به عنوان مسئول اصلی یکی از موارد قانونی نسل کشی در نظر گرفته خواهد شد.

چهارم، سند آفریقای جنوبی تاکید می کند که هیچ دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم این نسل کشی به زودی پایان خواهد یافت، مگر اینکه ICJ با موفقیت مداخله کند.

این روزنامه دو بار به نقل از سخنان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در ۲۵ دسامبر ۲۰۲۳ نوشته است: ما متوقف نمی‌شویم، به مبارزه ادامه می‌دهیم و در روزهای آینده در حال تعمیق نبرد هستیم و این نبرد طولانی خواهد بود و به پایان نزدیک نیست.»  بیایید امیدوار باشیم آفریقای جنوبی و IJC جنگ را متوقف کنند، اما در تحلیل نهایی قدرت دادگاه های بین المللی برای اجبار کشورهایی مانند اسرائیل و ایالات متحده بسیار محدود است.

در نهایت، ایالات متحده یک دموکراسی لیبرال است که مملو از روشنفکران، سردبیران روزنامه، سیاست گذاران، کارشناسان و دانشمندانی است که به طور معمول تعهد عمیق خود را به حمایت از حقوق بشر در سراسر جهان اعلام می کنند. زمانی که کشورها مرتکب جنایات جنگی می شوند، به ویژه اگر ایالات متحده یا هر یک از متحدان آن درگیر باشند، آن ها تمایل دارند که بسیار پر سر و صدا باشند. با این حال، در مورد نسل‌کشی اسرائیل،

بیشتر حامیان حقوق بشر در جریان اصلی لیبرال درباره اقدامات وحشیانه اسرائیل در غزه یا لفاظی‌های نسل‌کشی رهبران آن صحبت نکرده‌اند.

امیدوارم سکوت آزاردهنده خود را در برخی موارد توضیح دهند. صرف نظر از این، تاریخ با آن ها مهربان نخواهد بود، چرا که آن ها حتی یک کلمه هم نگفتند در حالی که کشور آن ها در یک جنایت وحشتناک که در فضای باز برای همه آشکار شده بود، همدست بود.

 

https://mearsheimer.substack.com/p/genocide-in-gaza

 

منبع: صفحه سابستاک جان مرشایمر

ترجمه: دنیای تحلیل

دیدگاهتان را بنویسید