مذاکرات بایدن و شی نشان دهنده “مسیر تقابل” بین چین و آمریکا است!

دنیای تحلیل: نیوزیک در این گزارش که به نشست سانفراسیسکو مربوط می‌شود، به مصاحبه با کارشناسان روابط چین و آمریکا پرداخته، همچنین گزیده از صحبت‌های روسای جمهور دو کشور را مورد بررسی قرار داده است. با توجه به تحلیل کوتاهی که نیوزیک ارائه داده است بنظر می‌رسد، همانطور که رئالیست‌ها پیش‌بینی می‌کردند، مسیری که چین و آمریکا برای ارتباط با یک‌دیگر تدارک دیده‌اند، مسیری دوستانه نیست بلکه آن‌ها تصمیم دارند بر اساس منافع خود بایکدیگر وارد همکاری شوند اما درعین‌حال رقابت و حتی مبارزه غیرمستقیم خود در تایوان را باهم ادامه دهند. در این تحلیل می‌توانید دلایل تصمیات دوابرقدرت جهانی را مورد بررسی قرار دهید.

توافقات بین پکن و واشنگتن ممکن است توسط جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا پس از مذاکرات با شی جین پینگ، همتای چینی اش مطرح شده باشد اما یک کارشناس چینی به نیوزویک گفته است که این کشورها در یک “مسیر تقابل” قرار دارند.
بایدن در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که مذاکرات روز چهارشنبه در سان فرانسیسکو منجر به پیشرفت در حوزه هایی شد که شامل مقابله با قاچاق فنتانیل، احیای خطوط ارتباطی بین نظامیان چینی و آمریکایی و هم کاری در زمینه کاهش انتشار متان و افزایش انرژی تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰ بود.
رئیس جمهور گفت که آمریکا “به رقابت” با چین ادامه خواهد داد اما آن رقابت را “مسئولانه” مدیریت خواهد کرد تا “وارد درگیری یا درگیری تصادفی نشود. با این حال، به نظر می رسد توافقی در مورد سرنوشت تایوان وجود ندارد و بایدن برای دومین بار در پنج ماه گذشته، شی را “دیکتاتور” خواند.
همچنین، کریگ سینگلتون، عضو ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی ها به نیوزویک گفت: “تصمیم به کنار گذاشتن یک بیانیه مشترک به درخواست پکن،” به چین اجازه می دهد روایت خود را درباره مذاکرات شکل دهد ” و در نتیجه پاسخگویی عمومی به وعده های داده شده به صورت خصوصی را کنار بگذارد
سینگلتون گفت: «ناظران چینی قبلاً این فیلم را بارها دیده‌اند و فیلمی که هیچ‌وقت برای واشنگتن به خوبی پایان نمی‌یابد. «با وجود نشانه‌هایی از تعامل مجدد، شی و بایدن هر دو به مسیر تقابلی کنونی خود متعهد هستند و این بدان معناست که چشم‌انداز ایجاد ثبات در بهترین حالت دور و در بدترین حالت احمقانه باقی می‌ماند.»
اما ایالات متحده بر اساس قانون روابط تایوان به این جزیره خودگردان تسلیحات می فروشد و واشنگتن به دنبال افزایش روابط با کشورهای آسیایی به عنوان وزنه تعادلی برای پکن در منطقه آسیا و اقیانوسیه است. علاوه بر این تنش ها، رویارویی بین کشتی ها و جت های چینی و آمریکایی در تنگه تایوان و همچنین مانورهای نظامی چین در نزدیکی تایوان است. شی به بایدن گفت که براساس گزارش بیجینگ از مذاکرات، آمریکا باید مسلح کردن تایوان را متوقف کند و اینکه “چین اتحاد مجدد را تحقق خواهد بخشید” حرکتی که “غیرقابل توقف است.
سینگلتون گفت که شکست پکن در متوقف کردن تقابل در دریای چین جنوبی سوالاتی را در مورد اینکه آیا مایل به بهبود روابط است یا خیر، مطرح خواهد کرد. این بدان معناست که دولت بایدن “مجبور خواهد شد با استراتژی یک ساله خود برای تنش زدایی مقابله کند، استراتژی که نمایش های دیپلماتیک را بر تغییرات محسوس در رفتار چین در اولویت قرار داده است.” بایدن گفت: «هیچ توافقی» درباره بازداشت غیرقانونی شهروندان آمریکایی در چین وجود ندارد و مخالفت واشنگتن را با «روش‌های اقتصادی غیربازاری چین که به ضرر کسب‌وکارهای آمریکایی است، ابراز کرده است.»
در حالی که بایدن گفت از «گام‌های مثبت» در مذاکرات استقبال می‌کند، اما وقتی یک روزنامه‌نگار از او پرسید که آیا معتقد است شی یک دیکتاتور است یا خیر، پاسخ داد «به این معنا است که او مردی است که بر کشوری حکومت می‌کند که یک کشور کمونیستی است» مبتنی بر حکومتی «کاملاً متفاوت از حکومت ما». کاربران رسانه های اجتماعی به این موضوع اشاره کردند که چگونه این اظهارات خارج از عرف، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا را به وضوح ناراحت کرده است.
با این حال، استیو تسانگ، مدیر مؤسسه چین در مدرسه مطالعات شرق و آفریقا لندن گفت که بسیار مهم است که شی تصمیم گرفت به اظهارات بایدن واکنش نشان ندهد.
او به نیوزویک گفت: ” این فقط نشان دهنده باور شخصی بایدن است. او می توانست این را به عنوان یک توهین تلقی کند اما این کار را نکرد، بنابراین جو مثبت برقرار شد. این نشان می دهد که شی در حال حاضر واقعا می خواهد تنش را کاهش دهد، حداقل تا زمانی که چین به موقعیت بهتر، اقتصادی و غیره بازگردد.

https://www.newsweek.com/china-biden-xi-jinping-singleton-1844324

 

منبع : نیوزویک
ترجمه: دنیای تحلیل

دیدگاهتان را بنویسید