10 سال توقیف «سرزمین کهن» به چه قیمت؟!

بعد از 10 سال توقیف بالاخره سریال «سرزمین کهن» با عنوان جدید «سرزمین مادری» از صدا و سیما به نمایش درآمد. این سریال اولین مجموعه تلویزیونی «کمال تبریزی» است ولی با حواشی زیادی روبه‌رو شد که سال‌ها توقیفش آن را دستخوش تغییرات کرد. این تغییرات آسیب‌های زیادی به بدنه سریال زد در حالی‌که آن به‌عنوان یکی از آثار «الف» در صداوسیما تولید شده بود که با موضوع تاریخی – درام هزینه‌های زیادی هم برای صدا و سیما داشت.

«سرزمین کهن» یا همان «سرزمین مادری» روایتی از اتفاقات سیاسی و اجتماعی کشورمان از سال 1320 تا 1357 است البته در قالب زندگی «رهی» که شاهد این روند تاریخی بوده نمایش داده می‌شود. رهی بعد از بمباران دهکده محل سکونت‌شان توسط نیروهای متفقین، از زیر آوار نجات پیدا می‌کند و به تهران می‌آید و در خانواده توده‌ای بزرگ می‌شود اما با توجه به شرایط به در خانواده‌ای درباری عمر خود را سپری می‌کند و رفته رفته به هویت خود پی می‌برد.

جنجال‌هایی که دست از سر «سرزمین کهن» برنداشت

ماجرای توقیف این سریال از چند جمله در مورد بختیاری‌ها شروع شد فردی که وابسته به حزب دموکرات‌ها بود به اعضای خانواده بختیاری گفته بود «به چه چیز خودتان افتخار می‌کنید؟ به کدام اصل و نسب؟ به سر پا گرفتن سگ‌های انگلیسی و کاسه‌لیسی کنسول انگلیس؟ می‌خواهید فردا سر کلاس برای بچه‌ها قصه اینکه بختیاری‌ها چطور بختیاری (اشاره به واژه بختیاری) شدند و …».

با توجه به این دیالوگ موج اعتراضات بختیاری‌ها آغاز شد و حتی اعتراض به مجلس هم رسید، در این اعتراضات ۷۰ نفر از نمایندگان اقوام ایرانی (ترک و لر و کرد و بلوچ و عرب و …) مجلس شورای اسلامی، با بیانیه‌ای خواستار توقف این نوع توهین‌های صداوسیما به مردم بختیاری شدند.

با این حال سازندگان سریال اعلام کردند که اصلا قصد توهین به ایل بختیاری را نداشتند اما گفته‌های آنها راه به جایی نبرد و ضرغامی به عنوان رییس وقت صدا و سیما برای دلجویی از مردم ایل بختیاری به خوزستان رفت و قول داد که قسمت‌هایی از سریال حذف خواهد شد.

چرا 10 سال زمان برد تا رفع توقیف شود؟

در این 10 سال توقیف، بارها و بارها برای پخش سریال اقداماتی انجام شد، اما باز پروژه به در بسته می‌خورد تا اینکه گفته شد بخش‌هایی از فیلم مجدد فیلمبرداری شده و حتی قسمت‌هایی را صداگذاری کرده‌اند.

اما مسئله اصلی و مهمی که در این میان مطرح می‌شود آسیب‌هایی است که به سریال وارد شد، سریالی که در همان دوران برای تبلیغش سنگ تمام گذاشتند اما بعد از 10 سال رفع توقیفی شاید خیلی از مخاطبان در جریان روزهای پخش و ساعت آن نباشند!

سریالی که در رده سریال‌های تاریخی «الف» ساخته شد و بودجه‌ای برای آن صرف شد اما 10 سال توقیف شد و نتوانست آنگونه که شایسته است در قامت سریال‌های درجه یک ظاهر شود. اوایل مهرماه سال جاری قرار شد از تلوبیون پخش شود حتی زمزمه‌های پخش این سریال از شبکه‌های خانگی هم می‌آمد اما بالاخره این سریال از صداوسیما منتشر شد.

دیگر سریال «سرزمین کهن» نداریم بلکه به اسم «سرزمین مادری» تغییر نام داد و این روزها (پنج‌شنبه و جمعه» ساعت 8 شب از تلویزیون پخش می‌شود.

مریم علی بابایی

دیدگاهتان را بنویسید