امتداد خط تحریف سفیانی و اموی و مشروعیت بخشی به حکومت سلطنتی و موروثی در اسلام / واکنش‌ها به سریال «معاویه بن ابی سفیان»

ساخت سریالی به نام معاویه ابن ابی سفیان از چند لحاظ می‌‎تواند قابل بررسی باشد. این سریال که محصول شبکه تلویزیونی mbc متعلق به عربستان سعودی است یکی از گران‌‎ترین سریال‌‎های رسانه‌‎های عربی را با برآورد هزینه کرد 100 میلیون دلار در مورد یکی از حساس‌‎ترن مقاطع تاریخ اسلام یعنی تقابل تفکر معاویه و اموی با تفکر علوی (ع) و امام علی (ع) را تولید و برای پخش در ماه رمضان آماده کرده است.

این سریال توسط بسیاری از فعالین سیاسی جهان عرب و البته فعالین رسانه به عنوان تولید فیلمی در جهت یک فتنه انگیزی مذهبی شناخته شده که البته این همه ماجرا نیست و با توجه به عنوان، موضوع، شخصیت و داستانی که این سریال در مورد آن تولید شده حتی می‌‎تواند امتداد تحریفات و انحرافات گسترده اسلام در جهت سلطنت و اموی از مسیر اصلی و ناب آن باشد.

مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق در توئیتی در این مورد نوشت: «پخش این سریال‌ها در تضاد با سیاست‌های جدید و میانه‌رو عربستان است لذا توجه آنها را جلب می‌کنم که نیازی به جریحه‌دار کردن احساسات برادران مسلمان‌تان در مشرق و مغرب زمین نیست.»

امتداد خط تحریف سفیانی و اموی یا مشروعیت بخشی به حکومت سلطنتی و موروثی در اسلام /سریال «معاویه بن ابی سفیان» و واکنش‌‎ها

کمال شرف در واکنش به ساخت این سریال با کشیدن کاریکاتوری از معاویه ابن ابی سفیان تطهیر چهره وی در سریال تولیده شده mbc زیر نظر شبکه سعودی و وهابی را اینگونه به تصویر کشید:

امتداد خط تحریف سفیانی و اموی یا مشروعیت بخشی به حکومت سلطنتی و موروثی در اسلام /سریال «معاویه بن ابی سفیان» و واکنش‌‎ها

 

اما این همه ماجرا نیست، شبکه تلویزیون «کان» رژیم صهیونیستی در گزارشی به موضوع ساخت سریال «معاویه» پرداخته است. کارشناس این شبکه پخش سریال «معاویه» را عاملی برای تشدید اختلافات مذهبی میان اهل تسنن و تشیع می‌داند. پرداختن شبکه اسرائیلی به سریالی که حداقل یک ماه تا پخش آن باقی مانده جالب توجه است. یک کاربر عرب در توئیتر با اشاره به گزارش شبکه تلویزیونی رژیم صهیونیستی از سریال معاویه می‌نویسد: «دشمن صهیونیستی از طریق شبکه‌های خود در مورد سریال معاویه صحبت و از آن تعریف می‌کند و به عربستان برای ساخت این سریال رحمت می‌فرستد. معاویه یک روش و عمل سیاسی است، معاویه زیرک است و از کثیف‌ترین ابزار‌ها برای رسیدن به هدف ابایی ندارد.»

 فتنه معاویه
کاربران عرب‌زبان شبکه‌های اجتماعی، پخش سریال معاویه را آغازگر فتنه مذهبی می‌دانند. آن‌ها با یادآوری رفتار و منش غیراخلاقی معاویه در ایجاد فتنه در خلافت اسلامی و غصب حکومت و تبدیل آن به سلطنت، پخش سریال معاویه را همان سیاست معاویه بن ابوسفیان می‌دانند. بحث و جدل درباره شخصیت معاویه و اینکه چرا باید سعودی‌ها برای ساخت سریال چنین شخصی دست به جیب شوند از بحث‌های داغی است که میان کاربران شبکه‌های اجتماعی پیش آمده است. کاریکاتوری که «کمال شرف» هنرمند یمنی از سریال «معاویه» منتشر کرده، نظر‌ها را به خود جلب کرده است. این هنرمند با مقایسه میان شخصیت واقعی معاویه و آن چیزی که شبکه سعودی از وی به تصویر کشیده است، سیاست سعودی را سفیدنمایی یکی از سیاه‌ترین شخصیت‌های تاریخ اسلام دانسته است. اغلب کاربران یمنی در توئیتر، سیاست دولت سعودی در ساخت سریال «معاویه» را ایجاد فتنه مذهبی میان اهل سنت و شیعیان می‌دانند. یک کاربر یمنی نوشته است: «عربستان سعودی کشوری است که یمن را محاصره کرده، با لبنان دشمن است، از عراق کینه دارد و مخالف سرسخت ایران است. طبیعی است برای شخصیتی سریال تولید کند که واقعیت‌های آن‌ها (سعودی‌ها) را منعکس می‌کند. البته کاربران سلفی هم از این موضوع استقبال کرده‌اند! در این میان برخی از وهابی‌ها نگران این موضوع بودند که نکند شبکه سعودی نتواند به خوبی زندگی معاویه را به نمایش بگذارد! یک روحانی وهابی نوشته است: «بعید نمی‌دانم که این سریال برای بدنام کردن معاویه باشد. بسیاری از سریال‌های به اصطلاح اسلامی حاوی سم در عسل هستند.»
 تلاش شیعه انگلیسی و سنی امریکایی
توجه به تاریخ اسلامی به جهت ایجاد تفرقه مذهبی موضوعی است که در جریان شیعه انگلیسی و سنی امریکایی به آن توجه پیدا کرده‌اند. ساخت فیلم سینمایی «بانوی بهشت» از سوی جریان شیرازی و تولید سریال‌های «عمر فاروق» و «معاویه بن ابوسفیان» با حمایت جریان سنی امریکایی بخشی از تلاشی است که در جهت برجسته کردن اختلافات و نیز تحریف تاریخ صورت می‌گیرد. این فیلم‌ها و سریال‌های به ظاهر تاریخی تلاش دارند با پرداختن به موضوعات حساسیت‌زا به جای تشویق به وحدت دینی و اتحاد میان مسلمانان، تلاش برای ایجاد تفرقه و ایجاد گسل را تقویت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید