آیا در ایران انقلاب می‌شود؟

اندیشکده ها و پایگاه های خبری خارجی زیادی رو رصد کردم ببینم چی میگن و مقالات متعددی درباره اینکه آیا امکان تغییر نظامی در ایران تا میان مدت ممکن است یا خیر؟ نوشته شد از جمله رویترز، شورای آتلانتیک، نشنال اینترست و غیره که به طور خیلی جالبی اکثریت مطلقشون نوشته بودند ” تقریبا غیر ممکن است ” جالب‌ترینشون مقاله اخیر رویترز بود که اومده بود الگوی سقط نظام شاه و انقلاب سال ۵۷ رو با الان مقایسه کرده بود که اینجا خلاصه ای ازش رو براتون مینویسم.
دلایلی که این مقاله برای ” تقریبا غیر ممکن بودن تغییر رژیم سیاسی در ایران ” آورده بود:
۱ـ به گفته مقاله ابزار سرکوب شاه با جمهوری اسلامی اصلا قابل مقایسه نیست، شاه از ارتش برای این کار استفاده میکرد که هیچ آموزشی برای شرایط داخلی ندیده بودند و باید تانک می‌آورد تو خیابون! در صورتی که جمهوری اسلامی هم نیروی سرکوب بسیار قوی، حرفه ای، آموزش دیده با ابزار آلات مخصوص اینکار رو داره.
۲ـ به گفته مقاله نیروی نظامی که جمهوری اسلامی در دست داره یک نیروی نظامی قوی تشکیل شده از ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و بسیجه که هم ۸ سال سابقه جنگ دارند و هم سابقه مبارزات چریکی و جنگ های داخلی در عراق و سوریه رو دارند.
۳_ نیروی نظامی جمهوری اسلامی ایران نیروی بسیار وفادار به نظام هستند اون اتفاقی برای شاه افتاد و ارتش سقوط کرد برای جمهوری اسلامی نخواهد افتاد.
۴_ به گفته مقاله جمهوری اسلامی طرفداران پراپا قرص ( DIE HARD FAN ) دارد که نه تنها در اقلیت نیستند بلکه جمعیت قابل توجهی را تشکیل میدهند که در مراسم مذهبی مثل اربعین به شکل حیرت انگیزی دیده میشوند به گفته مقاله این پایگاه اجتماعی یکی از مهمترین عوامل بقایش میباشد این در حالی است که زمان انقلاب ۵۷ اکثریت مطلق مردم یک دست در مخالفت با شاه بلند شدند
۵_ به گفته مقاله نظام جمهوری اسلامی برخلاف حکومت شاه، حکومت یکنفره نیست که مثلا با رفتن یک نفر حکومت سقوط کند نظام جمهوری اسلامی ، یک شبکه در هم تنیده گسترده سیاسی است که به طور پویا در جامعه ، فرهنگ ، اقتصاد و غیره در حال کار است ۶ـ به گفته مقاله خلاف نوع حکومت داری شاه که با اعتصاب بازار و صنعت نفت از هم پاشید ، نظام جمهوری اسلامی با یک اقتصاد دولتی که به واسطه فشار طولانی مدت تحریم ها برای دور زدن تحریم ، اقتصادش در دست نیروهای مسلح قرار گرفته است و روش های بقا را یاد گرفته است با اعتصاب بازار و صنایع نفت اختلال جدی در آن بوجود نمی آید !
۷.به گفته مقاله بر خلاف نظام شاه که مورد حمایت آمریکا قرار داشت ، در اجلاس گوادالوپ وقتی کشورهای غربی بویژه کارتر گفت شاه باید برود ، شاه یک بازوی حمایتی بزرگی رو از دست داد این در حالی است که جمهوری اسلامی در طول ۴۳ سال گذشته تمام پایه های قدرتش را خودش پا گذاشته و در مقایسه با شاه نیاز به حمایت خارجی برای بقا نداره و تا حالا با فشارهای حداکثری بقا یافته بلکه در نظام در حال گذار جهانی ، در حال حاضر دولتهایی در دنیا وجود دارند که به جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با آمریکا نیاز دارند و از آن حمایت خواهند کرد مثل چین و روسیه !
۸_ سابقه انقلاب ها در ۲۰ سال اخیر درس های جدیدی به کشور ها داده است از تمامی انقلاب های بهار عربی که اکنون بعد از بیش از ۱۰ سال به بدبختی کشیده شده اند ، چه ونزوئلا که با حمایت حداکثری کشورهای غربی با کودتا باز هم به نتیجه نرسید تا انقلاب های اخیر در قزاقستان و بلاروس که با حمایت روسیه سریعا ساکت شد !
جمیع این شرایط است که به گفته مقاله حتی آمریکا را در قبال ایران از سیاست تغییر رژیم تغییر و به سیاست مهار و تضعیف و تغییر رفتار ایران کشانده است، چرا که آمریکا میداند اتفاقی که در عراق و افغانستان افتاد در ایران ممکن نیست شما در همین چند وقت در اوج واکنش های جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران ، راب مالی ، نماینده ویژه آمریکا برای چندمین بار گفت ما به دنبال تغییر رژیم در ایران نیستیم حتی کشور های رقیب همسایه از جمله اعراب حاشیه خلیج فارس هم، هم میدانند که تغییر رژیم در ایران ممکن نیست و هم خواهان این تغییر نیستند چرا که روش مهار ناآرامی ها توسط ایران را در عراق و سوریه به خوبی دیده اند همچنین آنها میدانند اگر اعتراضات در ایران به نتیجه برسد ، عامل انگیزه تحریک ناآرامی ها در کشورهای دیکتاتور خود خواهد شد.
چیزی که آن‌ها نهایتا دنبالش هستند کوتاه کردن دست ایران از منطقه و تضعیف ایران است که به راحتی عمق استراتژیک خود را به داخل مرزهای ما بیاورند ترکیه در آذربایجان اسرائیل در کردستان عربستان در خوزستان و اهواز و غیره و غیره ….
پس لطفا یک نوستالژی رومانتیک و متوهم از روند انقلاب ۵۷ تز پیروزی انقلاب بهم ندید یا نزارید امثال رضا پهلوی که تز دولت موقت بعد از سرنگونی میده باعث گمراهتون کنه این خبرا نیست ! ته این راه در بدترین حالت چیزی نیست

دیدگاهتان را بنویسید