چند سلطنتطلب در آلمان همزمان با روز تاسوعای حسینی(ع)، مقابل مرکز اسلامی هامبورگ تجمع میکنند و به قرآن جسارت میکنند. این افراد با هدف ایجاد تنش با مسلمانان حاضر در این مرکز و برخلاف قوانین آلمان، در روز عزای حسینی(ع) به پایکوبی میپردازند و از اقداماتشان فیلم و عکس تهیه و با حمایت کامل شبکه اینستاگرام آن را منتشر میکنند. اما در ایران، میثم مطیعی، مداح اهلبیت(ع) در شب چهارم ماه محرم با الهام از موسیقی قدیمی مربوط به دوران پیروزی انقلاب اسلامی در مداحی با عنوان «لبیک یا خامنهای» اشعاری در حمایت از مقاومت میخواند و در محکومیت حمله صهیونیستها به نوارغزه از آماده بودن لشکر حاجقاسم برای فتح بیتالمقدس میگوید.
بلافاصله بعد از انتشار این محتوا در بستر اینستاگرام، صفحه او در این شبکه مجازی برای سومینبار مسدود میشود. اقدامی که منجر به ایجاد پویشی با عنوان «لبیک یا خامنهای» میشود. این تازهترین برخورد جریان مدعی آزادی بیان در بستر شبکههای اجتماعی است که باردیگر معیارهای دوگانه حقوق بشر و آزادی بیان را در غرب و رسانههای تحت حاکمیت آنها نشان میدهد. رویکردی که بهگفته کارشناسان نه برای نخستینبار است که رخ میدهد و نه آخرینبار آن خواهد بود. درباره این ماجرا با «روحالله مومننسب»، دبیرکل جبهه انقلاب اسلامی درفضای مجازی به گفتوگو نشستهایم.
«چندسال قبل این سؤال را از من پرسیدند که چه باید کرد که اینستاگرام و شبکههای مجازی غربی، صفحات مجازی جبهه انقلاب را مسدود نکنند؟ گفتم که تنها راه این است که در این شبکهها، صفحهای نداشته باشیم.» روحالله مومن نسب به تعطیلی چندباره صفحه مجازی میثم مطیعی اشاره میکند و میگوید: «صفحه مجازی این چهره مطرح کشور یک میلیون دنبالکننده داشت. اینستاگرام بهراحتی این صفحه را مسدود کرد. این مسئله نشان میدهد زمین بازی دست دشمن است.
هنر دفاع این است که خود را در تیررس دشمن قرار ندهیم تا او هرزمان که اراده کرد ما را هدف قرار دهد.» دبیرکل جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی ادامه میدهد: «مالک اینستاگرام یهودی ثروتمندی است که در سرزمینهای اشغالی زندگی میکند و به همین دلیل، محتوای دینی، انقلابی و ارزشی که ما در این فضا تولید میکنیم با برخورد سلبی مالکان این شبکه روبهرو میشود. آنان دنبال القای اهداف و برنامههای خود هستند و از اینرو، با هر محتوایی که ضدبرنامهها و سیاستهای آنان باشد برخورد میکنند. تعطیلی چندباره صفحه مطیعی یا تعطیل صفحاتی که درباره شهید سلیمانی محتوا تولید میکردند نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نیست.»
نباید در زمین اینستاگرام بازی کرد
مومننسب با بیان اینکه نباید اینطور تصور شود که اینستاگرام و محتوایی که ایرانیان در آن بارگذاری میکنند دارای ابعاد بینالمللی بالایی است، توضیح میدهد: «هشتگهایی که در صفحات مجازی ایرانیان و افراد فارسیزبان قرار میگیرد در قالب فیلترینگ حبابی رصد شده و محتوای تولیدی تنها در اختیار ایرانیان و فارسیزبانان قرار میگیرد. برخی هشتگها که مفاهیم ضددینی دارند ابعاد بینالمللی پیدا میکنند چرا که در راستای سیاست دینزدایی از جامعه است، اما با محتوای دینی بهشدت مخالفت میشود و مانع از بینالمللی شدن آن میشوند.» این کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه تجربه مسدود شدن صفحاتی با محتوای انقلابی نشان داده است نباید در دور باطل این شبکه گرفتار شد، میافزاید: «شبکه اینستاگرام برای پاسخگویی مقابل عملکردش، دفتر در ایران ندارد؛ درحالیکه این شبکه در بسیاری از کشورها دفتر دارد و پاسخگوی اقدامات خود است. این موضوع سبب شده است خسارتهایی که به کاربران وارد میشود بدون پاسخ بماند.»
توجه به شبکههای داخلی؛ راه مقابله
دبیرکل جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی، تعطیلی صفحات مجازی چهرههای انقلابی را در اینستاگرام تهدیدی برای کشور ارزیابی میکند و معتقد است باید با ایجاد استقلال در فضای مجازی به این تهدید پایان داد: «زمانی بود که ما را برای فروش واکسن، بنزین و مانند آن تحریم کردند. اما وقتی خود تولیدکننده واکسن و بنزین شدیم حتی به رایگان کالا به ما دادند. برای پایان دادن به تهدید فضای مجازی باید مستقل شویم و به شبکههای اجتماعی داخلی که امتحان خود را پس دادهاند توجه کنیم.»
او معتقد است جمهوریت و اسلامیت بدون عبور از مسیر استقلال، شدنی نیست و با مستقل شدن در فضای مجازی میتوانیم صدای خود را در این فضا به گوش دیگران برسانیم: «اکنون شبکههای مجازی در اختیار داریم که برخلاف تبلیغات انجام شده کاربردیتر و دارای امکانات بهتر و بیشتری نسبت به اینستاگرام هستند و به چند زبان مختلف، محتوا در آنها تولید میشود. برای توسعه این شبکهها نیاز است تا هم تبلیغات کاربردیتری درباره آنها انجام شود و هم وزارت امورخارجه با انعقاد قرارداد تفاهم با کشورهای مختلف امکان بهرهمندی مردم از فرصت بهرهبرداری از این شبکهها را فراهم کند. با این رویکرد؛ در جنگ روایتها و اثرگذاری آن در جامعه دست برتر را خواهیم داشت و فرصت شکار شدن نیروهای انقلابی در بسترهای مجازی مانند اینستاگرام یا توییتر از سوی گردانندگان آن از بین خواهد رفت.»