فارس نیوز

خبرگزاری فارس در بهمن ماه ۱۳۸۱ راه اندازی شده است. مجوز ابتدایی خبرگزاری فارس برای سعید نجار نوبری سال ۱۳۷۸ «مدیرکل وقت روابط عمومی دادگستری استان تهران» به عنوان مؤسسهٔ فرهنگی فارس صادر شد و نوبری در بهار سال ۱۳۸۲ این مؤسسه را به مهدی فضایلی، حسن مرادی دادخواه و حسن شیرازی‌زاده فروخت. نخستین سردبیر این مجموعه بیژن مقدم بود. در سال ۱۳۸۷ مهدی فضائلی با واگذاری سهام خود به حمیدرضا مقدم‌فر از مؤسسهٔ فرهنگی فارس خارج شد به این ترتیب حمیدرضا مقدم‌فر سومین مدیرعامل این خبرگزاری شد. مقدم‌فر تا سال ۱۳۹۰ در این سمت باقی ماند و بعد از آن جای خود را به سید نظام‌الدین موسوی، مدیر مسئول پیشین روزنامهٔ جوان داد. و در حال حاضر هم پیام تیرانداز مئیر مسول این مجموعه رسانه‌ای است. خبرگزاری فارس وابسته به معاونت فرهنگی سپاه پاسداران می‌باشد و می‌توان آن را در زمره رسانه‌های انقلابی تندرو قرار داد.
خبرگزاری فارس از جدی‌ترین و اصلی‌ترین رسانه‌های کشور محسوب می‌شود که تمام سرویس‌هایش به شکل منظم در حال فعالیت است. جامعه، اقتصاد، سیاست، دانشگاه، استان‌ها و… از سرویس‌های فعال این رسانه‌ی عریض و طویل محسوب می‌شود. خبرگزاری فارس عمده فعالیت خود را در فضای «خبر» پیگیری می‌کند با این حال اما، کارتابل فارس از تحلیل هم تهی نمانده و درباره خیلی از موضوعات سیاسی، بین‌المللی و … به تولید و یا بازنشر تحلیل‌هایی که در چارچوب سیاست‌های این خبرگزاری باشد، می‌پردازد.
چند بخشی که فارس اختصاصا در صفحه خود ایجاد کرده، با نام‌های فارس‌پلاس، فارس نوجوان و فارس من، در حال فعالیت است.
فارس پلاس؛ مسائلی مربوط به سواد رسانه‌ای، پاسخ به شبهات، طنز و کاریکاتور و بازنشر مطالب دیگر رسانه‌ها می‌پردازد. فارس‌من هم مکانیزیمی مطالبه‌گرایانه دارد و مخاطبین این رسانه‌ می‌توانند با ایجاد یک درخواست و مطالبه، به جمع‌آوری امضا پرداخته و درخواست خود را پیگیری کنند. فارس من توانسته ارتباط پویایی را با مخاطبین خبرگزاری فارس ایجاد کند و دریچه‌ای رسانه‌ای برای پیگیری مطالبات عمومی ایجاد کرده‌است.
فارس نوجوان هم بخشی اختصاصی برای نوجوانان است که به تولید خبر و محتوا مختص این گروه سنی می‌پردازد. اختصاص صفحه‌ای خاص برای نوجوانان، نشان از توجه سیاستگذاران این رسانه نسبت به این گروه سنی می‌باشد و نوآوری است که در دیگر سایت‌های خبری کشور دیده نمی‌شود.
درحال حاضر خبرگزاری فارس، به سردبیری عبدالملک محمدخانی، فعال رسانه‌ای و مطبوعاتی و رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران، اداره می‌شود.

پست بعدی»