حادثه مشهد و خطر افغان هراسی و نفرت پراکنی مذهبی

مجید مرادی مدرس دانشگاه و پژوهشگر مطالعات اسلامی و خاورمیانه نوشت: حادثه هجوم یک کینه جوی سنی مذهب افغان به سه روحانی شیعه در حرم امام هشتم که به شهادت یک تن انجامید با توجه به موقعیت مکانی جرم و بازتاب رسانه ای سریع هر اتفاقی در آن‌ بی تردید طبق برنامه ریزی ای دقیق انجام شده است.

گذشته از محکومیت این جنایت هولناک، نخستین نکته ای که باید بدان توجه کرد خطر افغان هراسی است که از چندی پیش نشانه های آن دیده می شود. گویا مهاجران افغان که بخش عمده ای از آنها هیچگاه وطن خود را ندیده اند برای کودتا پا به ایران نهاده اند. تروریست افغانستانی سنی در مشهد درست مانند انتحاری فلسطینی سنی ای است که رایزنی ایران در بیروت و ساختمان دارالایتام مجاور آن را نیمه ویران کرد اما این عملیات که مشابه آن هم اتفاق افتاد سبب نشد که ملت فلسطین متهم شوند و یا نفرتی مذهبی پدید آید.

حادثه مشهد و خطر افغان هراسی و نفرت پراکنی مذهبیدوم این که با فرض عمق مذهبی برای چنین جنایتی برای خشکاندن سرچشمه های این گونه جریان ها باید از هرگونه تبعیض و تحقیر برادران اهل سنت پرهیز کرد. واعظان مذهبی بیشتر به سفارش قرآن که بر ایمان و عمل صالح تاکید می کند بپردازند و به اختلافات مذهبی دامن نزنند. تکلیف برخی حوادث تاریخی را چنان که امام نخست ما علی بن ابی طالب گفت باید به روز قیامت موکول کرد.

سوم ابن که هم‌زیستی شیعه و سنی و ایرانی و افغان سرنوشت ماست. در چند سال گذشته و بعد از همراهی جوانان افغانستانی با نیروهای ایرانی در سوریه شاهد بهبود وضعیت افغانستانی ها در ایران و خصوصا حق تحصیل دانش آموزان افغان بودیم که بسیار خوشحال کننده بود و هست.

 

چهارم: اما مشکل اهانت به مقدسات اهل سنت هنوز وجود دارد. برخی ولایتی هایی که دل خوشی از نظام جمهوری اسلامی ندارند چنان در آتش فتنه می دمند که گویی اکنون امام علی در حال جنگ با خلفای پیش از خویش است. جنگی که هیچ گاه وجود خارجی نداشته است. این مقدس مآبان ولایتی از بحران سازی برای ایران هیچ گاه دریغ نکرده اند. نباید با میدان دادن به این ولایتی ها بهانه به دست طالبان داد تا دوباره به عادت قدیمی اشان که سرکوب شیعیان بود برگردند.

حادثه مشهد و خطر افغان هراسی و نفرت پراکنی مذهبی

پنجم: روحانیان عزیزی که در عرصه خدمات اجتماعی فعالند مواظب باشند که بوی تبشیر شیعی و دعوت به تشیع از خدماتشان استشمام نشود. در کشورهای شرقی بر خلاف غرب تغییر دین و مذهب با مشکلات فراوان روبه‌روست که آن را از صرفه و صلاح تهی می کند. باید در تله تبشیر مذهبی نلغزید و به قول ناصرخسرو خلق را همه یکسره عيال خدا دید.

نکته آخر این که سفارش امام امیرالمؤمنین علی ع را فراموش نکنیم که در تقاص او جز قاتل را نکشند و فراموش نکنیم که آیت الله سیستانی اهل سنت را نه برادر، که خود ما و پاره وجود ما می داند. مواظب باشیم بدخواهان در تنور تنفر مذهبی میان شیعه و سنی ندمند.

دیدگاهتان را بنویسید