نگران یک جنگ جهانی هستم/ سازمان‌های جهانی فقط به اندازه‌ای که کشورهای عضو اجازه دهند مؤثر هستند

توماس جی ویس (Thomas G. Weiss) مدیر موسسه مطالعات بین‌المللی رالف بانچ، عضو هیات علمی دانشگاه ایالتی نیویورک است.

وی سال‌ها در حوزه‌های تخصصی مهمی مانند سازمان‌های بین‌المللی، مدیریت جنگ و اقدامات بشردوستانه و سیاست خارجی ایالات متحده تحقیق، بررسی و تدریس کرده‌ است.

توماس جی ویس در گفت‌وگو با ایلنا، نظرات خود را در مورد تنش‌های فعلی بیان کرد.

سازمان‌های جهانی به اندازه‌ای که کشورهای عضو اجازه دهند، مؤثر هستند

وی در ابتدا در مورد تنش‌های کنونی بین روسیه و اوکراین گفت: من برای اولین بار در زندگی‌ام نگران یک جنگ جهانی و سلامت دموکراسی آمریکا هستم. جنگ علیه اوکراین آغازگر یک دوره جدید از عدم قطعیت و خطر است.

عضو هیات علمی دانشگاه ایالتی نیویورک افزود: ناتوانی سازمان ملل متحد در مورد بحران اوکراین بار دیگر نشان می‌دهد که سازمان‌های جهانی تنها به اندازه‌ای که کشورهای عضو اجازه می‌دهند مؤثر هستند. شورای امنیت تنها نهادی است که «تصمیم‌گیری» می‌کند و نه «توصیه‌»، اما وتوی یکی از پنج عضو دائمی آن به این معنی است که اکثر تصمیم‌ها دارای استثنا هستند.

وی در ادامه تاکید کرد: بنابراین، قطعنامه سازمان ملل که نقض آشکار قوانین بین‌المللی روسیه در اوکراین را محکوم می‌کرد، به دلیل وتوی مسکو شکست خورد، همانطور که واشنگتن به طور سنتی هرگونه محکومیت معنی‌دار تظاهرات‌های متعدد اسرائیل در قبال قوانین بین‌المللی در فلسطین را وتو می‌کرد.

چین و هند هم در نهایت به امپریالیسم روسیه “نه” گفتند

ویس افزود: با این وجود، سیستم سازمان ملل متحد همچنان با محکومیت با دسی بل بالای نقض حقوق بشر و تلاش‌های بشردوستانه برای حدود ۴ میلیون پناهنده مرتبط است. ۱۹۳ عضو مجمع عمومی یک جلسه اضطراری «ویژه» نادر را به پایان رساندند، یک روش غیرمعمول که آخرین بار در سال ۱۹۸۲ مورد استفاده قرار گرفت و تنها در ده مورد در سه ربع قرن گذشته به کار گرفته شده است. زبان تند درباره روسیه در قطعنامه با تقریبا ۱۰۰ حامی، منعکس‌کننده انزوای مسکو بود. چین و هند هم در نهایت به امپریالیسم روسیه “نه” گفتند. به همین دلیل پوتین خشمگین است. او و روسیه در اقلیت از ۱۹۳ کشور عضو هستند.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید