نگرانی چین از تحریم‌های یکجانبه علیه روسیه

،«ژانگ جون»، نماینده دائم چین در سازمان ملل ارسال سلاح به اوکراین را موجب وخیم‌تر شدن اوضاع در این کشور دانست. جون گفت: ما همچنان از اوضاع در اوکراین نگرانیم و از افزایش تلفات غیرنظامیان عمیقاً ابراز تأسف می‌کنیم. ما خواهان بیشترین خویشتنداری و افزایش تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ و اطمینان از حفظ جان غیرنظامیان، دارایی‌ها و تأمین نیاز‌های اولیه آن‌ها هستیم. همچنین خواستار جلوگیری از به وجود آمدن بحران انسانی در ابعاد بزرگ هستیم.

نماینده دائم چین در سازمان ملل افزود: اوضاع اوکراین به علت ترکیبی از عوامل پیچیده بدتر شده است. برای حل مسائل پیچیده به جای ریختن هیزم در آتش، به آرامش و خرد نیاز است. برای حل بحران در  اوکراین باید به اصول و اهداف منشور سازمان ملل پایبند بود، به حاکمیت و تمامیت سرزمینی کشور‌ها احترام گذاشت و اصول تقسیم ناپذیری امنیت را رعایت نمود و به نگرانی‌های معقولانه امنیتی طرفین پاسخ داد. توسل به گفتگو و پیدا کردن راه حل‌های مسالمت آمیز برای بحران ضروری است.

ژانگ جون، در ادامه با تاکید بر اینکه چین از هر اقدامی که به کاهش تنش‌ها و مصالحه سیاسی کمک کند، حمایت می‌کند گفت: ما عمیقاً از تحریم‌های یکجانبه نگرانیم. تحریم ابزار موثری برای حل این بحران نیست بلکه پیامد‌های انسانی فاجعه باری به همراه خواهد داشت. ارسال سلاح و اعزام مزدور به اوکراین می‌تواند به وخیم‌تر شدن اوضاع منجر شود و خطرات بیشتر و بدتری را به همراه داشته باشد. چین به حمایت و کمک به برقراری صلح ادامه می‌دهد. ما روسیه و اوکراین را به ادامه مذاکرات مستقیم تشویق می‌کنیم و امیدواریم گفتگوی آن‌ها به صلح بیانجامد.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید