بازساخت جاده ابریشم در طرحی استراتژیک و عظیم

طرح کمربند- جاده نخست توسط آمریکایی ها تحت عنوان جاده ابریشم جدید و با محوریت افغانستان در هندوستان در سال 2011 توسط هیلاری کلینتون مطرح شد. چین اما با بازطرح این پروژه تصمیم دارد ضمن توسعه اقتصادی خود، با افراطی گری و تجزیه طلبی در آسیا مقابله کند و بستری گرم برای مانورهای دیپلماتیک خود فراهم آورد. پکن در طول سال های اخیر با بیش از 150 کشور و سازمان بین المللی بیش از 170 توافق نامه همکاری در راستای تحقق کمربند جاده امضا کرده و توافقاتی هم بین ایران و چین در سال 2016 در این خصوص انجام گرفته است.

طرح جدید کمربند جاده از منطقه سیان در چین جنوبی آغاز می شود و تا شهر رومچی در قزاقسان و از آنجا نیز به ایران، عراق، ترکیه و سوریه می رسد. از استانبول به بلغارستان، رومانی و جمهوری چک و آلمان و در ادامه به روتردام هلند و نیز ایتالیا متصل می شود. جاده دریایی آن جنوب شرق آسیا را به شرق آفریقا و شمال دریای مدیترانه متصل می کند. این جاده منطقه ای با جمعیت سه میلیارد نفر و اقتصادی بالغ بر 23هزار میلیارد دلار را در بر خواهد گرفت.

این طرح که سومین سند بزرگ تجاری چین محسوب می گردد پنج هدف اساسی به دنبال خود دارد:

1.تقویت پیوندها و اتصالات در زمینه حمل و نقل به گونه ای که یک کریدور بزرگ از اقیانوس آرام تا دریای بالتیک و از آسیای مرکزی تا اقیانوس هند ایجاد شود. سپس به تدریجی شبکه ترانزیتی بین شرق، غرب و جنوب آسیا شکل گیرد.

2.تقویت ارتباط و رایزنی ها میان کشورهای مسیر در زمینه سیاست گذاری، در جهت تسهیل زمینه همکاری های مشترک اقتصادی.

3.تسهیل تجاری میان کشورهای مسیر با تمرکز بر حذف موانع تجاری و کاهش هزینه های تجارت و سرمایه گذاری.

  1. تقویت همکاری های مالی با تمرکز بر تسویه ارزی، به گونه‌ای که از یک سو به کاهش هزینه مبادلات و کاهش ریسک مالی منجر می‌شود و از طرف دیگر رقابت پذیری اقتصادی را تقویت می‌کند.

  2. تقویت پیوندهای مردم با مردم در کشورهای مسیر کمربند

طرح بزرگ کمربندجاده پیش از آنکه یک پروژه تجاری و اقتصادی باشد، یک ایده آینده نگرانه است. ایده ای آینده نگر که بنا دارد آسیا را برای نسل های آتی در قبضه اقتصادی چین و پس از آن اروپا و آفریقا را نیز تحت تاثیر تجارت با چین قرار دهد. ایراق قطعا در دهه‌ی آینده اهمیتی به غیر از یک قدرت منطقه‌ای در غرب آسیا و منبع انرژی برای چین خواهد داشت.

محمدحسین واحدی، پژوهشگر مسائل شرق آسیا

دیدگاهتان را بنویسید