جنگ گسترده تر در خاورمیانه، از حماس تا حزب الله و اکنون ایران

منبع: نیویورک تایمز

ترجمه و تلخیص: دنیای تحلیل

  1. نیویورک تایمز، رسانه مشهور آمریکایی نزدیک به دمکرات‌ها، تحلیل خود را با یک سوال اساسی آغاز کرده؛ اینکه درگیری ها تا چه اندازه تشدید خواهد شد و آیا ایالات متحده مستقیماً در دفاع از اسرائیل دخالت خواهد کرد یا خیر؟
  2. این رسانه مشهور آمریکایی وضعیت فعلی غرب آسیا را در حالی که سیدحسن نصراالله توسط اسرائیلی ها ترور شده و ایران با شلیک نزدیک 200 موشک به سمت اسرائیل تلافی کرده ، یکی از خطرناک ترین لحظات منطقه از زمان جنگ 1967 اعراب و اسرائیل، دانسته است.
  3. مقامات آمریکایی از حق اسرائیل برای حمله به ایران دفاع کرده‌اند، اما آقای بایدن روز چهارشنبه گفت که از حملات مستقیم به تاسیسات هسته‌ای این کشور که می‌تواند درگیری را از کنترل خارج کند، حمایت نمی‌کند و هشدار داد که اسرائیل باید «متناسب» پاسخ دهد.
  4. مایکل اورن، سفیر سابق اسرائیل در ایالات متحده ضمن اذعان به بحران هویت در ملیت اسرائیلی گفت: «از دیدگاه اسرائیل، ما از 7 اکتبر در یک جنگ منطقه‌ای بوده‌ایم و این جنگ اکنون یک جنگ همه‌جانبه است. ما در یک جنگ برای بقای ملیت خود هستیم، او گفت که پیروزی در چند هفته آینده برای ملتی که «پس از هولوکاست ایجاد شد» یک «وظیفه» است.»
  5. تحلیلگر نیویورک تایمز بر این باور است که تا پیش از حمله سنگین ایران، بایدن بر سیاست کنترل از راه دور خود پافشاری می‌کرد اما زمانی که ایران، با قدرت‌های نظامی که حماس و حزب‌الله تنها می‌توانند آرزوی آن را داشته باشند، تهدیدی مرگبار برای اسرائیل شده و مستقیماً وارد معارضه شد، لحن و استراتژی آمریکا و اسرائیل تغییر کرد.
  6. مقامات آمریکایی بر این باورند که می توانند نتانیاهو را متقاعد کنند که بدون شروع یک جنگ تمام عیار، پاسخ دهد. اما وجود انتخابات پیش روی آمریکا معائلات را پیچیده تر کرده است. از طرفی، رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ از حمله بزرگ به زیرساخت های نظامی ایران شکایت نمی کند و دموکرات ها نمی توانند پس از حمله موشکی روز سه شنبه متهم به مهار اسرائیل شوند.
  7. این رسانه با ادعای اینکه ایران نتوانسته پیروزی چشمگیری از حمله اخیر خود به اسرائیل کسب کند، ممکن است تنها راه حل خود را ساخت سلاح هسته‌ای ببیند.
  8. تحلیلگر این گزارش راه حل خود را با این استدلال توضیح می دهد: « جاناتان پانیکوف، مدیر ابتکار امنیت خاورمیانه اسکوکرافت در شورای آتلانتیک گفت: «یک جنگ تمام عیار، یا حتی یک جنگ محدودتر، می‌تواند برای لبنان، اسرائیل و منطقه ویرانگر باشد». اما از آن، فرصت‌های غیرمنتظره‌ای برای تضعیف نفوذ ایران در منطقه نیز بدست می‌آید، مثلا اسراییل و آمریکا باید از تلاش‌های این کشور برای تشکیل مجدد حزب‌الله ممانعت فعالانه داشته باشند.»

نیویورک تایمز؛ اکنون سؤال اصلی این است که درگیری ها تا چه اندازه تشدید خواهد شد و آیا ایالات متحده مستقیماً در دفاع از اسرائیل دخالت خواهد کرد یا خیر؟

“جنگ گسترده تر” در خاورمیانه که مدت ها از آن بیم داشتیم در حال وقوع است. طی 360 روز گذشته، از زمانی که تصاویر کشتار حدود 1200 نفر در اسرائیل در 7 اکتبر گذشته در سراسر جهان پخش شد، پرزیدنت بایدن هر لحظه نسبت به گسترش حمله تروریستی حماس به درگیری با دیگر نیابتی ایران هشدار داده بود.

اکنون پس از ترور حسن نصرالله، رهبر حزب الله توسط اسرائیل و آغاز تهاجم زمینی به لبنان و پس از آنکه ایران روز سه شنبه با شلیک نزدیک به 200 موشک به سمت اسرائیل تلافی کرد ، به یکی از خطرناک ترین لحظات منطقه از زمان جنگ 1967 اعراب و اسرائیل تبدیل شده است.

اکنون سؤل اصلی این است که درگیری تا چه حد ممکن است تشدید شود و آیا نیروهای خود ایالات متحده مستقیماً درگیر خواهند شد یا خیر؟

از زمانی که اسرائیل آقای نصرالله را به قتل رساند، دولت بایدن از هشدار نسبت به یک جنگ گسترده تر به تلاش برای مدیریت آن تغییر مسیر داده است. مقامات از حق اسرائیل برای حمله به ایران دفاع کرده‌اند، اما آقای بایدن روز چهارشنبه گفت که از حملات مستقیم به تاسیسات هسته‌ای این کشور که می‌تواند درگیری را از کنترل خارج کند، حمایت نمی‌کند و هشدار داد که اسرائیل باید «متناسب» پاسخ دهد.

مایکل اورن، سفیر سابق اسرائیل در ایالات متحده گفت: «از دیدگاه اسرائیل، ما از 7 اکتبر در یک جنگ منطقه‌ای بوده‌ایم و این جنگ اکنون یک جنگ همه‌جانبه است. ما در یک جنگ برای بقای ملیت خود هستیم، او گفت که پیروزی در چند هفته آینده برای ملتی که «پس از هولوکاست ایجاد شد» یک «وظیفه» است».

هشدارهای آقای بایدن در سفرش به اسرائیل، کمتر از دو هفته پس از 7 اکتبر، برای نشان دادن همبستگی پس از یکی از وحشتناک ترین حملات تروریستی دوران مدرن آغاز شد.

قبل از اینکه اسرائیل پیجرهای بمب گذاری شده و واکی تاکی استفاده شده توسط حزب الله در سراسر لبنان منفجر شود و قبل از اینکه آقای نتانیاهو طرح کشتن آقای نصرالله و بریدن سیستماتیک سر بسیاری از رهبران حزب الله را تایید کند و قبل از اینکه دولت هفته گذشته اشاره کند که اسرائیل موافقت کرده  به آتش بس 21 روزه بپیوندد،  آقای نتانیاهو  تصمیم گرفت تا فرمان حمله به لبنان را صادر کرد.

از نظر منتقدان جناح راست آقای بایدن، همه اینها نتیجه تردید آمریکا، عدم تمایل او به حمایت بی قید و شرط از اسرائیل و تمایل قابل درک او برای کمرنگ کردن هر وعده کمک با هشدار مبنی بر عدم انجام اشتباهاتی است که ایالات متحده پس از 11سپتامبر مرتکب شد.

از نظر منتقدان چپ او، آنچه در 10 روز گذشته اتفاق افتاده نمونه دیگری از شکست آقای بایدن در استفاده از اهرم های آمریکا بر اسرائیل است، از جمله تهدید به عدم استفاده از سلاح های آمریکایی پس از کشته شدن بیش از 41000 نفر در غزه. در حالی که چندین هزار نفر از کشته شدگان تقریباً به طور قطع رهبران یا مبارزان حماس بودند، اکثریت قریب به اتفاق غیرنظامی بودند.

برای بسیاری از اسرائیلی ها، این تشدید اجتناب ناپذیر بود، فصل دیگری در مبارزه برای بقا که با ایجاد این کشور در سال 1948 آغاز شد.

آقای نتانیاهو آشکارا از نعمت آمریکا برای انتقام گیری علیه ایران برخوردار است. در کاخ سفید، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن، روز سه‌شنبه گفت که حمله ایران «شکست خورده و بی‌اثر» بوده است، عمدتاً به دلیل تلاش‌های هماهنگ نیروهای آمریکایی و اسرائیلی، که ماه‌ها صرف برنامه‌ریزی برای رهگیری این حمله کرده بودند. موشک های ورودی آقای سالیوان به خبرنگاران گفت: «ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که این حمله عواقبی خواهد داشت – عواقب شدیدی – و ما با اسرائیل کار خواهیم کرد تا آن را درست کنیم.»

آقای سالیوان گفت کاخ سفید در حال رایزنی گسترده با اسرائیل، از جمله با دفتر نخست وزیر، برای تدوین پاسخ مناسب است. او بر میزان ارتباط تاکید کرد و ناگفته گذاشت: آقای بایدن و آقای نتانیاهو به سختی با هم صحبت کردند، زیرا اسرائیل نبرد را به لبنان رساند، عملیات نصرالله و تهاجم زمینی را طراحی کرد.

اما زمانی که ایران، با قدرت‌های نظامی که حماس و حزب‌الله تنها می‌توانند آرزوی آن را داشته باشند، تهدیدی مرگبار برای اسرائیل شده و مستقیماً وارد معارضه شد، لحن و استراتژی آمریکا و اسرائیل تغییر کرد.

مذاکرات پشت پرده اکنون به تصمیم آقای نتانیاهو بستگی دارد. آیا او مانند ماه آوریل که تأسیسات نظامی در شهر اصفهان را هدف قرار داد، پیام دیگری به ایران خواهد داد که اسرائیل در آینده چه کاری می تواند انجام دهد؟ آیا تأسیسات و بنادر تولید نفت را خارج خواهد کرد؟ یا اینکه او مستقیماً تأسیساتی را که سال‌ها تهدید به حمله کرده بود، هدف قرار خواهد داد، از تأسیسات زیرزمینی نطنز که در آن ایران اورانیوم را تا درجه نزدیک به بمب غنی‌سازی می‌کند؟

مقامات آمریکایی بر این باورند که می توانند نتانیاهو را متقاعد کنند که بدون شروع یک جنگ تمام عیار، پاسخ دهد. اما وجود انتخابات پیش روی آمریکا معائلات را پیچیده تر کرده است. از طرفی، رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ از حمله بزرگ به زیرساخت های نظامی ایران شکایت نمی کند و دموکرات ها نمی توانند پس از حمله موشکی روز سه شنبه متهم به مهار اسرائیل شوند.

ژنرال وسلی کلارک، یکی از فرماندهان عالی سابق ناتو، روز سه شنبه به cnn گفت: «اسرائیل تمام تلاش خود را می کند تا  پاسخی نامتناسب بدهد. مقامات کاخ سفید نظر مخالف دارند: آنها می گویند که آقای نتانیاهو نمی تواند چیزی جز یک پاسخ متناسب و کوچک ترتیب دهد.»

این دوره جدید با خطرات زیادی مواجه است. این خطر وجود دارد که ایران که از شکست نیروهای موشکی خود در شکستن تسلیحات اسرائیل و آمریکا ناامید شده است، خود را متقاعد کند که بالاخره زمان رقابت برای دستیابی به سلاح هسته‌ای فرا رسیده است و این اقدام مخاطره آمیز را تنها راه برای جلوگیری از یک سلاح هسته‌ای می‌داند. دشمنی که به آیفون ها و پیجرها و سیستم های کامپیوتری نفوذ کرده است. این خطر وجود دارد که علیرغم انتخاب رئیس جمهور جدید ایران با صدای معتدل، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر استدلال های داخلی کشور پیروز شود و برنامه های موشکی و عوامل نفوذ خود را دو چندان کند.

جاناتان پانیکوف، مدیر ابتکار امنیت خاورمیانه اسکوکرافت در شورای آتلانتیک گفت: «یک جنگ تمام عیار، یا حتی یک جنگ محدودتر، می‌تواند برای لبنان، اسرائیل و منطقه ویرانگر باشد». اما از آن، فرصت‌های غیرمنتظره‌ای  برای تضعیف نفوذ ایران در منطقه نیز بدست می‌آید، به عنوان مثال، ممانعت فعالانه از تلاش‌های این کشور برای تشکیل مجدد حزب‌الله. و یک دولت جدید باید برای استفاده از آنها آماده شود. این کاری است که جنگ ها انجام می دهند. آنها پویایی قدرت جدیدی ایجاد می کنند، خلاءهایی که باید پر شوند.

اما این خطر وجود دارد که جنگ‌های گسترده‌تر، زمانی  که شروع شده سال‌ها طول بکشد. و وجود سلاح‌های هسته‌ای، موشک‌های بالستیک و غریزه تشدید، شرایط را پیچیده تر می‌کند.

 

دیوید ای.سنگر دولت بایدن و امنیت ملی را پوشش می دهد. او بیش از چهار دهه روزنامه نگار تایمز بوده و چندین کتاب در مورد چالش های امنیت ملی آمریکا نوشته است. اطلاعات بیشتر درباره دیوید ای.سنگر

نسخه ای از این مقاله در 3 اکتبر 2024، بخش A، صفحه 1 نسخه نیویورک با عنوان: همانطور که بایدن بارها هشدار داده است، درگیری گسترده تر در خاورمیانه فرا می رسد.

https://www.nytimes.com/2024/10/02/us/politics/israel-iran.html

دیدگاهتان را بنویسید