صدرایی: نوسانات نرخ ارز عامل تعیین‌کننده کاهش یا افزایش قیمت خودروست

کارشناس و تحلیلگر بازار و صنعت خودرو گفت: دولت تا جایی که بتواند قیمت ارز را ثابت نگه می‌دارد در این صورت است که در ۶ ماهه دوم سال قیمت خودرو می‌تواند ثابت بماند مگر اینکه اتفاق غیر قابل پیش‌بینی رخ دهد.
گفتگو با بابک صدرایی

شش ماه دوم سال همواره محل توجه بسیاری از مردم به نرخ‌ها بخصوص در کالا‌های سرمایه‌ای شده است با این حال وضعیت بازار خودرو نیز از این دایره خارج نیست و توجه مردم را به خود جلب می‌کند. کارشناس و تحلیلگر بازار و صنعت خودرو در گفتگو با بصیرت نگاهی دارد به قیمت‌ها در شش ماهه دوم سال جاری در بازار خودرو.

بابک صدرایی کارشناس و تحلیلگر بازار و صنعت خودرو با رد این موضوع که افزایش نرخ خودرو منجر به سر به سر شدن زیان خودروسازان و حل معضلات عدیده این صنعت می‌شود، گفت: پر واضح است که بالا بردن نرخ خودرو شاید به عنوان مُسکن موقتی کار کند، اما در نهایت منجر به ریزش و کاهش شدید متقاضیان خودرو می‌شود، لذا خودروساز از سمت دیگری تحت فشار‌های شدید قرار می‌گیرد.

وی در این باره افزود: زیان‌های متعدد خودروسازان که نتیجه ناکارآمدی مدیریت است به هیچ وجه نباید به نام مردم نوشته شود و مردم یعنی مصرف کننده واقعی تاوان آن را بپردازد، بی شک آنچه دبیر انجمن خودروسازان در راستای افزایش نرخ خودرو گفته‌اند با واقعیت‌های اقتصادی و قدرت خرید مردم جامعه ذره‌ای همخوانی ندارد.

کارشناس و تحلیلگر بازار و صنعت خودروسازی یادآور شد: قیمت‌گذاری خودرو در تمام خودروسازی‌های جهان با کار کارشناسی و روش‌های معینی انجام می‌شود؛ قیمت‌گذاری به صورت دلی و خواست من و شما انجام نمی‌شود که هر نرخی مورد نظرمان بود را بدون کمترین دلیلی به مشتری تحمیل کنیم.

بابک صدرایی در این باره یادآور شد: در دنیا کارشناسانی برای قیمت‌گذاری خودرو وجود دارند که براساس آپشن‌ها و کیفیت خودرو و سایر ویژگی‌های خودرو قیمت را مشخص می‌کنند؛ مثلا در موضوع واردات خودروی خارجی اگر خودرویی وارد کشور شود با استفاده از نظر کارشناسی کارشناسان یاد شده می‌توان تعیین کرد که مثلا نرخ این خودروی روز جهانی ۱۵ هزار دلار است یا خودروی دیگری ارزشی در حدود ۱۰ هزار دلار دارد.

وی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: در صورتی که به یک باره ۸۰ درصد قیمت خودرو بالا برود مشتری واقعی به این سمت نمی‌آید؛ به عنوان مثال خودروی کوییک که اینک در کارخانه مثلاً ۳۰۰ میلیون تومان است ۶۰۰ میلیون تومان شود یعنی ۹۰۰۰ دلار نرخ چنین خودرویی برای مردم ایران رقم می‌خورد در حالی که با ۹۰۰۰ دلار می‌توانیم خودرو‌های خیلی اکونومی با کیفیت بسیار بالاتری نسبت به کوییک وارد کنیم.

وی در این باره یادآور شد: پیشنهاد دهندگان افزایش بی‌دلیل نرخ خودرو باید به این پرسش پاسخ دهند مگر در ساخت خودروی ایرانی چه اتفاق افتاده که قیمت خودروی ایرانی حتی باید از قیمت خودروی مشابه چینی، کره‌ای و ژاپنی گران‌تر تمام شود؟ این موضوع نشان می‌دهد سیستم تولید خودرو در ایران مشکل دارد.

بابک صدرایی با اشاره به اینکه مردم نباید هزینه ناکارآمدی خودروسازان را بپردازند گفت: مشکلات اساسی صنعت خودروسازی ربطی به مردم ندارد، این موضوع نشان می‌دهد قیمت‌ها این نیست، ضمن اینکه افزایش نرخ هم نباید روی همه خودرو‌ها اعمال شود در نهایت بین ۲۰ تا ۳۰ درصد از قیمت کارخانه ماکسیم روی برخی خودرو‌ها می‌تواند اعمال شود تا به نرخ معقولی برسیم.

وی افزود: در صورتی می‌توان نرخ را مقداری افزایش داد که تحویل خودرو با تقاضا هماهنگ باشد، یعنی مشتری بعد از ثبت سفارش خودرویش را در کمتر ازیکی دو هفته تحویل بگیرد در این صورت بازار آزاد و بازار سیاه از بین می‌رود پس بعد از این نباید خودرویی دو نرخی داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از روند قیمت خودرو در شش ماه آخرسال جاری چیست، گفت: به نظر نمی‌رسد اتفاق خاصی در وضعیت و قیمت خودرو رخ دهد؛ یعنی همان روال قبلی ادامه می‌باید و بازار همچنان دچار رکود است.

بابک صدرایی گفت: دولت تا جایی که بتواند قیمت ارز را ثابت نگه می‌دارد در این صورت است که در ۶ ماهه دوم سال قیمت خودرو می‌تواند ثابت بماند مگر اینکه اتفاق غیر قابل پیش‌بینی رخ دهد که دولت قادر به کنترل نرخ ارز نباشد در غیر این صورت شاهد افزایش چندانی در نرخ خودرو نخواهیم بود.

بابک صدرایی در پایان گفتگو افزود: اگر اتفاق خاصی به لحاظ سیاسی و اقتصادی در کشور در رخ دهد با در رفتن فنر ارز شاهد بالا رفتن نرخ خودرو و به تبع آن افزایش نرخ بسیاری از کالا‌ها و خدمات و بالا رفتن نرخ تورم در اقتصاد ایران خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید