هند جایگزین چین در اقتصاد جهانی می‌شود

بر اساس گزارش بلومبرگ، برآوردها نشان می‌دهد که اقتصاد هند تا سال ۲۰۲۸ به بزرگ‌ترین مشارکت‌کننده در رشد تولید ناخالص داخلی جهان تبدیل خواهد شد. این پیش بینی بر اساس رشد اقتصادی شتابان هند است که طی پنج‌سال آینده به ۹ درصد برسد.
مزیت جمعیتی، اصلاحات اقتصادی، افزایش سرمایه‌گذاری خصوصی، جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی(FDI) و پیشرفت‌های فناوری هند این قدرت اقتصادی نوظهور را به عنوان یک رقیب قوی برای پیشی گرفتن از چین قرار می‌دهد.
جمعیت هند که از چین پیشی گرفته حدود ۱.۴ میلیارد نفر است. میانگین سنی در هند ۲۸ و در چین ۳۸ سال است. جمعیت جوان هند فرصت های بی‌شماری از جمله نیروی کار گسترده و بازار مصرفی رو به رشدی را فراهم می‌کند. انتظار می‌رود این جمعیت جوان رشد اقتصادی را از طریق افزایش بهره‌وری و مصرف، هدایت کند.
از سوی دیگر، دولت هند مجموعه ای از اصلاحات اقتصادی را با هدف بهبود فضای کسب و کار و جذب سرمایه گذاری خارجی اجرا کرده است.
همچنین، ابتکارات دولتی مانند “Make in India”و معرفی مالیات بر کالاها و خدمات (GST) سیستم مالیاتی را ساده و تولید و تجارت را تقویت کرده است. همچین دولت، خصوصی سازی شرکت‌های دولتی (SOE) را برای کاهش بار مالی عمومی آغاز کرده است. سرمایه گذاری مستقیم خارجی در هند افزایش یافته و توافق های تجاری و پیمان‌های پولی دو یا چندجانبه هند را در زنجیره تامین جهانی ادغام کرده است.
علاوه بر این، تمرکز دولت هند بر زیرساخت های دیجیتال و شمول مالی، نوآوری و کارآفرینی را تقویت کرده است. بازار سهام این کشور نیز رشد قابل توجهی داشته است که نشان دهنده اعتماد سرمایه گذاران به چشم انداز اقتصادی آن است.
در این میان باید توجه داشت که بخش فناوری هند، به‌ویژه فناوری اطلاعات (IT) و خدمات نرم‌افزاری، همچنان یکی از محرک‌های اصلی رشد هند است.
کاهش سرعت رشد اقتصادی چین از دیگر پیش‌بینی های مورد اشاره در این گزارش از سوی بلومبرگ است.
در دو دهه گذشته، چین محرک اصلی رشد اقتصاد جهانی بوده است. صنعتی شدن سریع و الگوی رشد مبتنی بر صادرات آن را به خط مقدم اقتصاد جهانی سوق داده بود. اما با این حال، انتظار می‌رود سهم نسبی آن در رشد تولید ناخالص داخلی جهانی با شتاب گرفتن اقتصاد هند به ۳.۵ درصد کاهش یابد.
جابجایی اقتصادی پیش بینی شده میان چین و هند به عنوان موتور رشد اقتصادجهانی، ماهیت پویای اقتصاد جهانی را نشان می دهد. بازارهای نوظهور به ویژه در آسیا، در حال تبدیل شدن به محرک های مهم رشد هستند. بدین ترتیب ظهور هند به عنوان یک قدرت اقتصادی جهانی پیامدهای گسترده ای برای اقتصاد جهانی خواهد داشت.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید