“ضربه ویرانگر” مرگ نصرالله که باعث تشدید خشونت خواهد شد!

  1. سلامای ، ناظر کهنه کار لبنان در امور خاورمیانه ، می گوید که ترور حسن نصرالله، رهبر حزب الله، “یک ضربه ویرانگر به حزب الله” و ائتلاف محور مقاومت به رهبری ایران است و ناگزیر به افزایش تنش ها و خشونت ها در منطقه خواهد بود.
  2. سلامای معتقد است در حالی که حزب‌الله «یک نیروی قدرتمند باقی می‌ماند، مدتی طول می‌کشد تا از این شکست‌ها، چه از لحاظ مادی و چه از لحاظ استراتژیک، بهبود یابد».
  3. این استاد علوم سیاسی انتظار دارد که ترور نصرالله منجر به افزایش شدید حملات به اسرائیل توسط حزب‌الله و متحدانش شود تا انتقام بگیرند. «تغییرات احتمالی در ائتلاف‌های منطقه‌ای، تنظیم مجدد استراتژی‌های ایران در لبنان، و احتمالاً موارد بیشتر شود.»
  4. تصمیم ارتش اسرائیل برای رمزگذاری حمله روز جمعه به نصرالله به “نظم جدید” همچنین اشاره آشکاری به هدف نهایی اسرائیل برای تغییر شکل “پویایی سیاسی و امنیتی در لبنان و منطقه گسترده تر” به یک ترتیب سیاسی و امنیتی “مناسب تر” است.
  5. سلامای بر این باور است که سید هاشم صفی الدین ، رئیس شورای اجرایی حزب الله، “شماره دو” نصرالله و پسرعموی مادری رهبر فقید، محتمل ترین نامزد جانشینی وی است، با این فرض که خود او هنوز مورد هدف اسرائیل قرار نگرفته است.
  6. او اضافه کرد: «در حالی که او فاقد کاریزمای عمومی مانند نصرالله است، روابط نزدیک او با نصرالله و ایران او را به یک جانشین طبیعی تبدیل کرده است. »با این حال، به گفته این استاد، توانایی او برای داشتن همان سطح اعتماد و اقتدار در میان پایگاه حزب‌الله و جامعه گسترده‌تر شیعه، نامشخص است.

اسپوتنیک؛ جنبش سیاسی و شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان تایید کرد که حسن نصرالله رهبر دیرینه آن در حمله هوایی اسرائیل به بیروت در روز جمعه کشته شد. اسپوتنیک از یک محقق برجسته لبنانی، ناظر سیاسی و امور بین‌الملل پرسید که در آینده چه می‌شود؟

سلامای ، ناظر کهنه کار لبنان در امور خاورمیانه ، می گوید که ترور حسن نصرالله، رهبر حزب الله، “یک ضربه ویرانگر به حزب الله” و ائتلاف محور مقاومت به رهبری ایران است و ناگزیر به افزایش تنش ها و خشونت ها در منطقه خواهد بود.

نصرالله نه تنها چهره حزب‌الله بود، بلکه شخصیتی از اهمیت نمادین و استراتژیک در ائتلاف منطقه‌ای گسترده‌تر به رهبری ایران بود. او در موفقیت های نظامی و سیاسی حزب الله علیه اسرائیل، حمایت آن از [سوریه رئیس جمهور بشار اسد] و حمایت آن از حوثی ها در یمن نقش بسزایی داشته است. سلامای ، دانشیار علوم سیاسی و امور بین‌الملل در دانشگاه آمریکایی لبنانی، به اسپوتنیک گفت: مرگ او نشان‌دهنده یک عقب‌گردی بزرگ اخلاقی و رهبری است، و خلایی ایجاد می‌کند که پر کردن آن دشوار است.

این پروفسور گفت که مرگ نصرالله همچنین در شرایطی است که در حملات هفته گذشته به حزب‌الله در حملات پیجر وارد شد و این حملات «قابلیت فرماندهی و کنترل حزب‌الله را مختل کرد و چالش‌های مهمی را برای این گروه ایجاد کرد تا دوباره سازماندهی و عملیات خود را از سر بگیرد.”

ناظر معتقد است در حالی که حزب‌الله «یک نیروی قدرتمند باقی می‌ماند، مدتی طول می‌کشد تا از این شکست‌ها، چه از لحاظ مادی و چه از لحاظ استراتژیک، بهبود یابد».

دکتر سلامای انتظار دارد که ترور نصرالله منجر به افزایش شدید حملات به اسرائیل توسط حزب‌الله و متحدانش شود تا انتقام بگیرند و به طور گسترده‌تر، «تغییرات احتمالی در ائتلاف‌های منطقه‌ای، تنظیم مجدد استراتژی‌های ایران در لبنان، و احتمالاً موارد بیشتر شود». سیاست های تهاجمی اسرائیل با هدف سرمایه گذاری از موقعیت ضعیف حزب الله.

تصمیم ارتش اسرائیل برای رمزگذاری حمله روز جمعه به نصرالله به “نظم جدید” همچنین اشاره آشکاری به هدف نهایی اسرائیل برای تغییر شکل “پویایی سیاسی و امنیتی در لبنان و منطقه گسترده تر” به یک ترتیب سیاسی و امنیتی “مناسب تر” است.

سلامای بر این باور است که سید هاشم صفی الدین ، رئیس شورای اجرایی حزب الله، “شماره دو” نصرالله و پسرعموی مادری رهبر فقید، محتمل ترین نامزد جانشینی وی است، با این فرض که خود او هنوز مورد هدف اسرائیل قرار نگرفته است.

«در حالی که او فاقد کاریزمای عمومی مانند نصرالله است، روابط نزدیک او با نصرالله و ایران او را به یک جانشین طبیعی تبدیل کرده است. با این حال، به گفته این استاد، توانایی او برای داشتن همان سطح اعتماد و اقتدار در میان پایگاه حزب‌الله و جامعه گسترده‌تر شیعه، نامشخص است.»

در مورد دخالت خارجی در ترور نصرالله، دکتر سلامای می‌گوید با توجه به نیاز به «اشتراک‌گذاری گسترده اطلاعاتی و پشتیبانی فناوری بعید است که چنین عملیاتی بدون کمک و هماهنگی مستقیم ایالات متحده و دیگر آژانس‌های اطلاعاتی غربی انجام شده باشد». برای «عملیات‌هایی با این مقیاس و دقت، به‌ویژه عملیاتی که شخصیتی با ارزش مانند نصرالله را هدف قرار می‌دهد».

حمله اف-16 نیروی هوایی اسرائیل به مقر حزب‌الله در منطقه پرجمعیت بیروت در روز جمعه بر اساس گزارش‌ها شامل استفاده از بیش از 80 بمب از جمله بمب‌های 2.3 تنی ساخت آمریکا بود که منجر به کشته شدن حداقل شش نفر و زخمی شدن نزدیک به 100 نفر دیگر شد. و حداقل شش ساختمان آپارتمانی مجاور را با خاک یکسان کرد یا به شدت آسیب دید.

حزب الله وعده داده است که به عملیات خود علیه اسرائیل ادامه خواهد داد. ارتش اسرائیل هشدار داده است که حمله روز جمعه «پایان جعبه ابزار [آن] نبود» و تل آویو ابزاری برای «دستیابی به» «آنهایی که شهروندان اسرائیل را تهدید می کنند» دارد.

وزارت امور خارجه روسیه «قتل سیاسی دیگری را که توسط اسرائیل انجام شد به شدت محکوم کرد» و ابراز نگرانی کرد که این عملیات «تقریباً به ناچار موج جدیدی از خشونت را در منطقه تحریک خواهد کرد».

مقامات ایرانی با ابراز تسلیت گفتند که راه مقاومت “شرافتمندانه” نصرالله ادامه خواهد داشت. حوثی های یمن و جنبش حماس نیز احساسات مشابهی را ابراز کرده اند .

 

https://sputnikglobe.com/20240928/nasrallahs-death-devastating-blow-that-will-trigger-escalation-of-violence–lebanese-scholar-1120333561.html

 

منبع: اسپوتنیک

ترجمه و تلخیص: دنیای تحلیل

دیدگاهتان را بنویسید