عملیات اسرائیل: گام به گام تا چگونگی حذف نصرالله

  1. جزوالم پست، روزنامه مشهور اسرائیلی نزدیک به نتانیاهو در این گزارش نکاتی در خصوص چگونگی عملیات ترور سید حسن نصرالله ارائه داده‌است.
  2. جزوالم در توصیف این عملیات گفت: « نیروهای امنیتی با استفاده از اطلاعات پیشرفته و یک مانور فریب درخشان که شامل پرواز نخست وزیر به آمریکا بود، رهبری سازمان را در آنچه که به عنوان یکی از مهم ترین عملیات های نظامی تعریف می شود، مورد حمله قرار دادند.»
  3. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی طبق معمول، چراغ سبز پیشرفت در روند آتش بس را نشان داد و تصمیم گرفت با هواپیمای “بال صهیون” (نسخه اسرائیلی ایر فورس وان)به آمریکا پرواز کند که به نظر می رسد بخشی از مانور فریب برای آرام کردن رهبری حزب الله باشد که طعمه را گرفت.
  4. در غیر این صورت، نشست رهبری در یک مقر زیرزمینی که به عنوان مرکز فرماندهی برای سازمان شیعه در قلب محله ضاحیه در بیروت عمل می کرد، رخ نمی داد.
  5. پنجشنبه شب، کابینه برای یک نشست تلفنی تشکیل جلسه داد که ساعت چهار صبح به وقت اسرائیل، ساعت نه به وقت نیویورک به پایان رسید. نخست وزیر پس از رایزنی با یواو گالانت، وزیر دفاع، هرزی هالوی، رئیس ستاد IDF و دیوید بارنیا، رئیس موساد، مقدمات اتاق هتل خود در آمریکا را فراهم کرد. پس از بحث حرفه ای، نتانیاهو و گالانت مجاز به تایید ترور هدفمند براساس اطلاعات ورودی شدند.
  6. در حدود ساعت ۱۰ روز جمعه به وقت اسرائیل، نتانیاهو یک رایزنی امنیتی دیگر با وزیر دفاع و رئیس ستاد براساس آخرین اطلاعات انجام داد.
  7. رایزنی دیگری صورت گرفت و نتانیاهو از ترور هدفمند که خاورمیانه و جهان عرب را تکان خواهد داد، خبر داد. فرماندهی نیروی هوایی به مسلح کردن هواپیماها با بمب های سوخت رسان چراغ سبز نشان داد.
  8. رئیس ستاد و وزیر دفاع به همراه سرلشکر شلومی بیندر رئیس اطلاعات نظامی، سرلشکر تومر بار فرمانده نیروی هوایی و سرلشکر اود بسیوک رئیس عملیات وارد “گودال”، پایگاه زیرزمینی IDF در تل آویو شدند. تعداد زیادی از جت های جنگنده به پرواز درآمدند و پس از دریافت سیگنال، یکی پس از دیگری شروع به پرتاب ده ها بمب کردند.
  9. برخلاف ترور ناموفق قبلی علی کاراکی، به دلیل دامنه محدود مهمات، این بار این مقیاس مرگبار بود. نصرالله و علی کروکی فرمانده جبهه جنوبی حزب الله به همراه دیگر شخصیت های ارشد در این عملیات شهید شدند.

جزوالم پست؛ به گفته منابع امنیتی، شرایط سیاسی، اطلاعاتی و عملیاتی ترور نصرالله تا روز چهارشنبه مشخص می شود.

نیروهای دفاعی و اداره اطلاعات نظامی اسرائیل در عملیاتی محرمانه و پیچیده موفق به ترور حسن نصرالله دبیرکل حزب الله در قلب محله  صاحیه در بیروت شدند. در ادامه به چگونگی این اتفاق می پردازیم.

نیروهای امنیتی با استفاده از اطلاعات پیشرفته و یک مانور فریب درخشان که شامل پرواز نخست وزیر به آمریکا بود، رهبری سازمان را در آنچه که به عنوان یکی از مهم ترین عملیات های نظامی تعریف می شود، مورد حمله قرار دادند.

آرون حلوا، رئیس سابق بخش اطلاعات پیش از این گزینه ترور هدفمند حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله در ۱۱ اکتبر را براساس قابلیت های پیشرفته این سازمان اطلاعاتی بررسی کرده بود.

به گفته منابع امنیتی، شرایط سیاسی، اطلاعاتی و عملیاتی ترور نصرالله تا روز چهارشنبه مشخص می شود. اطلاعات نظامی یک بار دیگر اقدام را توصیه کرد و رده سیاسی پس از قرار گرفتن در معرض اطلاعات محرمانه و حساس جمع آوری شده برای بستن حلقه، آن را تایید کرد.

آماده سازی و تصمیم گیری برای ترور هدفمند از روز چهارشنبه آغاز شد. انتظار روانی برای اطلاعات دقیق و با کیفیت بیشتر برای مشخص کردن لحظه دیدار رهبری حزب الله، نشان دادن تکبر و قطع ارتباط با قابلیت های اطلاعاتی و قدرت آتش IDF بود.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی طبق معمول، چراغ سبز پیشرفت در روند آتش بس را نشان داد و تصمیم گرفت با هواپیمای “بال صهیون” (نسخه اسرائیلی ایر فورس وان)به آمریکا پرواز کند که به نظر می رسد بخشی از مانور فریب برای آرام کردن رهبری حزب الله باشد که طعمه را گرفت.

در غیر این صورت، نشست رهبری در یک مقر زیرزمینی که به عنوان مرکز فرماندهی برای سازمان شیعه در قلب محله ضاحیه در بیروت عمل می کرد، رخ نمی داد.

رایزنی های امنیتی در طول پرواز به آمریکا با هواپیمای “بال صهیون” انجام شد و اطلاعات مربوط به تحولات لبنان و آمادگی نیروهای اطلاعاتی و هوایی برای انجام حمله ای که هیچ کس حتی در یک شبکه زیرزمینی قادر به فرار از آن نبود، به روز شد.

پنجشنبه شب، کابینه برای یک نشست تلفنی تشکیل جلسه داد که ساعت چهار صبح به وقت اسرائیل، ساعت نه به وقت نیویورک به پایان رسید. نخست وزیر پس از رایزنی با یواو گالانت، وزیر دفاع، هرزی هالوی، رئیس ستاد IDF و دیوید بارنیا، رئیس موساد، مقدمات اتاق هتل خود در آمریکا را فراهم کرد. پس از بحث حرفه ای، نتانیاهو و گالانت مجاز به تایید ترور هدفمند براساس اطلاعات ورودی شدند.

در حدود ساعت ۱۰ روز جمعه به وقت اسرائیل، نتانیاهو یک رایزنی امنیتی دیگر با وزیر دفاع و رئیس ستاد براساس آخرین اطلاعات انجام داد. به گفته منابع اسرائیلی، اطلاعات کمی قبل از سخنرانی نتانیاهو در سازمان ملل دریافت شده است. IDF آمادگی ها را تکمیل کرد، آمادگی و هوشیاری را در سیستم های نظارتی و دفاع هوایی افزایش داد.

رایزنی دیگری صورت گرفت و نتانیاهو از ترور هدفمند که خاورمیانه و جهان عرب را تکان خواهد داد، خبر داد. فرماندهی نیروی هوایی به مسلح کردن هواپیماها با بمب های سوخت رسان چراغ سبز نشان داد. رئیس ستاد و وزیر دفاع به همراه سرلشکر شلومی بیندر رئیس اطلاعات نظامی، سرلشکر تومر بار فرمانده نیروی هوایی و سرلشکر اود بسیوک رئیس عملیات وارد “گودال”، پایگاه زیرزمینی IDF در تل آویو شدند. تعداد زیادی از جت های جنگنده به پرواز درآمدند و پس از دریافت سیگنال، یکی پس از دیگری شروع به پرتاب ده ها بمب کردند و “آلفا” را یکی پس از دیگری روی شبکه ارتباطی گزارش کردند.

هواپیماهای بدون سرنشین تصاویر را به “گودال” نیروی هوایی در حالی که ساختمان ها در قلب محله ضاحیه فرو ریخته بودند، منتقل کردند. برخلاف ترور ناموفق قبلی علی کاراکی، به دلیل دامنه محدود مهمات، این بار این مقیاس مرگبار بود. نصرالله و علی کروکی فرمانده جبهه جنوبی حزب الله به همراه دیگر شخصیت های ارشد در دم کشته شدند.

 

https://m.jpost.com/israel-hamas-war/article-822219

 

منبع: جزوالم پست

منبع: دنیای تحلیل

دیدگاهتان را بنویسید