اسرائیل در لبنان برای خودش و ایران تله می‌گذارد!

  1. آیزنهاور، رئیس جمهور وقت آمریکا یک بار گفت که وقتی نمی تواند مشکلات را حل کند، آن ها را بزرگ تر می کند تا بتواند!  به نظر می رسد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل این توصیه را جدی گرفته است. او که پس از حدود یک سال جنگ نتوانست به وعده خود مبنی بر نجات همزمان گروگان ها در غزه و از بین بردن حماس عمل کند، مبارزه برای به دست گرفتن هم پیمانان این گروه یعنی حزب الله و ایران را گسترش داد و گویا این روش برای او کار می کند.
  2. در آستانه سالگرد ۷ اکتبر این موفقیت ها علیه حزب الله به دور کردن نتانیاهو از اتهامات اجتناب ناپذیر شکست های یک سال پیش و از آن زمان در غزه کمک خواهد کرد.
  3. در حال حاضر، نظرسنجی ها نشان می دهد که حمایت ضعیف از حزب حاکم لیکود از زمانی که او شروع به موضع گیری شدیدتر در قبال حزب الله و ایران کرد، به شدت بهبود یافته است.
  4. بلومبرگ سخنان تند پزشکیان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که اسرائیل را در غزه شکست خورده اعلام کرد و گفت که هیچ چیز نمی تواند وجهه شکست ناپذیری آن را ترمیم کند را بی نتیجه خواند.
  5. بازی که نتانیاهو در لبنان کرده به این دلیل است که دست کم تا زمان انتخابات ریاست جمهوری پنجم نوامبر در آمریکا، اسرائیل از حمایت نزدیک آمریکا برای هر جنگی که ممکن است آغاز کند، برخوردار باشد.
  6. واز می گوید: “ایرانی ها جنگ در اکتبر را به عنوان تعریف تله ای برای ایران و حزب الله می بینند،” زیرا ریاست جمهوری ترامپ چیزی است که نتانیاهو می خواهد، اما ایران نمی خواهد.
  7. بلومبرگ ضمن اشاره به برخی از شعارهای انتخاباتی پزشکیان افزود: «در میان تمام مخالفت های ایران با سخنرانی او در سازمان ملل، درخواست او برای مذاکره برای احیای توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ که ترامپ در زمان ریاست جمهوری از آن صرف نظر کرد نیز به واقعیت پیوست.»
  8. و در ادامه ضمن اشاره به موفقیت‌های ارتش اسرائیل در لبنان اشاره کرد: « موفقیت اسرائیل در لبنان می تواند به راحتی به شکست تبدیل شود. اگر هیچ استراتژی عملی برای تبدیل این دستاوردهای تاکتیکی به دستاوردهای استراتژیک وجود نداشته باشد دیگر مهم نیست که چه تعداد از مبارزان حزب الله کشته می شوند.»
  9. تحلیلگر بلومبرگ ضمن هشدار به اسرائیل برای تهدیدات جدی وجودی، بحث خود را با این عبارت به پایان می‌رساند: « درس غزه و اوکراین این است که در حالی که یک ارتش مسلط می تواند دستاوردهای بزرگی در میدان نبرد داشته باشد، درهم شکستن دشمن تا مرز تسلیم بسیار سخت تر است. جنگی که در ایران آغاز می شود و با سه اشغال وحشیانه اسرائیل – در غزه، کرانه باختری و جنوب لبنان – به پایان می رسد، نقطه مقابل امنیت طولانی مدت تنها کشور یهودی جهان خواهد بود.»

 

بلومبرگ؛ جنگی که با سه اشغال وحشیانه اسرائیل در غزه، کرانه باختری و جنوب لبنان  به پایان می رسد، نقطه مقابل امنیت طولانی مدت تنها کشور یهودی جهان خواهد بود.

دوایت آیزنهاور، رئیس جمهور وقت آمریکا یک بار گفت که وقتی نمی تواند مشکلات را حل کند، آن ها را بزرگ تر می کند تا بتواند!  به نظر می رسد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل این توصیه را جدی گرفته است. او که پس از حدود یک سال جنگ نتوانست به وعده خود مبنی بر نجات همزمان گروگان ها در غزه و از بین بردن حماس عمل کند، مبارزه برای به دست گرفتن هم پیمانان این گروه یعنی حزب الله و ایران را گسترش داد و گویا این روش برای او کار می کند.

با تایید مرگ ابراهیم محمد قبیسی، فرمانده نیروی موشکی حزب الله، اسرائیل اکنون دست کم سه تن از فرماندهان ارشد این سازمان را به همراه بسیاری از افسران ارشد آن ها کشته است. صدها جنگجوی دیگر در اثر انفجار بمب و واکی تاکی کشته یا زخمی شدند و ارتباطات آن ها به شدت آسیب دید. تعداد نامشخصی از راکت اندازها و موشک ها در شدیدترین بمباران هوایی اسرائیل از زمان حمله سال ۲۰۰۶ نابود شده اند. اشتباه نکنید، حزب الله به شدت آسیب دیده است.

این همه نتیجه سال ها جمع آوری اطلاعات است و به نوعی عملیات شکل دهی است که پیش از حمله زمینی انجام می شود. حتی اگر امید این باشد که حزب الله ضعیف شود، بدون اینکه اسرائیل مجبور شود چکمه روی زمین بگذارد، این اتفاق خواهد افتاد.

سالگرد دردناک ۷ اکتبر – بدترین حمله به یهودیان از زمان هولوکاست – تنها چند روز دیگر است. بنابراین، این موفقیت ها علیه حزب الله به دور کردن نتانیاهو از اتهامات اجتناب ناپذیر شکست های یک سال پیش و از آن زمان در غزه کمک خواهد کرد. در حال حاضر، نظرسنجی ها نشان می دهد که حمایت ضعیف از حزب حاکم لیکود از زمانی که او شروع به موضع گیری شدیدتر در قبال حزب الله و ایران کرد، به شدت بهبود یافته است.

در مقابل، هم تهران و هم حامیان شیعه آن در لبنان در شرایط سختی به سر می برند. عقب نشینی از مرز و توقف حملات راکتی در حالی که اسرائیل خواستار پذیرش شکست تحقیرآمیز است. این کار باعث از بین رفتن هاله قدرتی می شود که حزب الله برای توجیه حفظ یک ارتش خصوصی در لبنان به آن تکیه می کند، نیرویی که ایران از آن برای ایجاد قدرت در سراسر منطقه استفاده می کند.

صحبت های تند مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بی نتیجه ماند. وی اسرائیل را در غزه شکست خورده اعلام کرد و گفت که هیچ چیز نمی تواند آسیب به وجهه شکست ناپذیری آن را ترمیم کند.

برای خبرنگاران قانع کننده تر بود که ایران خواهان جنگ همه جانبه با اسرائیل نیست و در صورت انجام این کار حاضر است سلاح خود را زمین بگذارد.  بازی که نتانیاهو در لبنان کرده به این دلیل است که دست کم تا زمان انتخابات ریاست جمهوری پنجم نوامبر در آمریکا، اسرائیل از حمایت نزدیک آمریکا برای هر جنگی که ممکن است آغاز کند، برخوردار باشد.

انجام ندادن این کار خطر به خطر افتادن یک کمپین انتخاباتی فشرده را به همراه خواهد داشت و به دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواه اجازه می دهد تا ادعا کند دموکرات ها اسرائیل را به خاطر ضعف رها کردند. با این حال اگر دولت مجبور به دخالت شود، آن هم برای کمپین ترامپ خطرناک خواهد بود، همان طور که دموکرات ها آمریکا را در یک جنگ خاورمیانه ای دیگر درگیر کردند. واز می گوید: “ایرانی ها جنگ در اکتبر را به عنوان تعریف تله ای برای ایران و حزب الله می بینند،” زیرا ریاست جمهوری ترامپ چیزی است که نتانیاهو می خواهد، اما ایران نمی خواهد.

به هر حال، پزشکیان به این دلیل انتخاب شد که حتی ایرانیانی که از رژیم متنفر بودند، به وعده او برای ورود مجدد به مذاکرات هسته ای با غرب، لغو تحریم ها و بازگرداندن رشد اقتصادی رای دادند. در میان تمام مخالفت های ایران با سخنرانی او در سازمان ملل، درخواست او برای مذاکره برای احیای توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ که ترامپ در زمان ریاست جمهوری از آن صرف نظر کرد نیز به واقعیت پیوست.مشکل ایران این است که برای رفع تحریم ها در زمان جنگ با اسرائیل( چه برسد به آمریکا) مهم نیست چه کسی در کاخ سفید باشد.

روز چهارشنبه، تشدید درگیری ها ادامه یافت. ارتش اسرائیل اعلام کرد که ۶۰ هدف دیگر را در لبنان هدف قرار داده است. همچنین یک موشک بالستیک که حزب الله در ابتدا به تل آویو شلیک کرد، مقر سازمان اطلاعات موساد را هدف قرار داد.

با این حال موفقیت اسرائیل در لبنان می تواند به راحتی به شکست تبدیل شود. مانند غزه اگر هیچ استراتژی عملی برای تبدیل این دستاوردهای تاکتیکی به دستاوردهای استراتژیک وجود نداشته باشد، ، مهم نیست که چه تعداد از مبارزان حزب الله کشته می شوند. و اگرچه پرونده اسرائیل برای حمله به حزب الله قوی است – یک سال است که به اسرائیل حمله می کند – انجام این کار اکنون محکوم به آلوده شدن به افراط و رنج غزه است.

در حال حاضر، تلفات غیرنظامیان در لبنان به کانون اصلی گزارش در خارج از اسرائیل تبدیل شده است. بنا بر اعلام وزارت بهداشت لبنان، حملات هوایی اسرائیل در روزه ای دوشنبه و سه شنبه ۵۵۸ کشته برجای گذاشت. این تعداد قطعا شامل مبارزان حزب الله خواهد بود، اما زنان و کودکان نیز وجود دارند. بسیاری از آن ها غیرنظامی بوده اند.

تعریف نتانیاهو از پیروزی در لبنان – که شمال اسرائیل را برای ساکنانش امن می کند – می تواند مانند غزه، تنها با افزودن دیپلماسی به زرادخانه اش به گونه ای که هنوز از انجام آن خودداری کرده، محقق شود. حزب الله حمایت فراتر از جامعه شیعه در لبنان ندارد، اما حمله ای که بخش اعظم این کشور را به زباله دانی شبیه غزه تبدیل می کند، یا آن را تغییر می دهد یا بی ربط می کند.

به هر حال، آیزنهاور یک توصیه خوب دیگر هم داشت: تشخیص فوری از مهم، چون این دو یک سان نیستند. توقف حملات راکتی حزب الله به طوری که ده ها هزار نفر از ساکنان شمال اسرائیل بتوانند برای سال تحصیلی بازگردند، قطعا ضروری است. پس از ۷ اکتبر نیز حماس مجازات شد. اما آنچه در نهایت بیش از همه اهمیت دارد، ایجاد مسیری برای امنیت پایدار برای اسرائیل و همسایگانش است.

درس غزه و باز هم اوکراین این است که در حالی که یک ارتش مسلط می تواند دستاوردهای بزرگی در میدان نبرد داشته باشد، درهم شکستن دشمن تا مرز تسلیم بسیار سخت تر است. جنگی که در ایران آغاز می شود و با سه اشغال وحشیانه اسرائیل – در غزه، کرانه باختری و جنوب لبنان – به پایان می رسد، نقطه مقابل امنیت طولانی مدت تنها کشور یهودی جهان خواهد بود.

 

https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2024-09-25/in-lebanon-israel-set-a-trap-for-iran-and-itself

 

منبع: بلومبرگ

ترجمه و تلخیص: دنیای تحلیل

دیدگاهتان را بنویسید