در آستانه جنگ همه جانبه علیه حزب الله، اسرائیل حرکت بعدی را می سنجد

  1. واشنگتن پست اشاره می‌کند که علیرغم عدم تمایل نتانیاهو به جنگ زمینی، امروز پس از گذشت 11 ماه از 7 اکتبر و کاهش حضور و حملات حماس در غزه وقت آن رسیده که اسرائیل طرح جنگی خود در لبنان را پیاده کند.
  2. پس از حملات اخیر اسرائیل به حزب الله و ترور چندی از فرماندهان تحلیلگران اسرائیلی معتقدند؛ «اسرائیل پنجره ای از فرصت را برای حمله زمینی احتمالی باز کرده است که بخش هایی از تشکیلات امنیتی مدت ها از آن حمایت کرده اند.»
  3. به نوشته روزنامه القدس العربی، حدود ۱۵۰۰ هدفی که ارتش اسرائیل می گوید در روزهای اخیر هدف قرار داده است، بخشی از سناریوهای دقیق جنگی است که سال ها با دقت برنامه ریزی شده اند. حماس در روز ۷ اکتبر کاری را انجام داد که همه منتظر انجام آن از سوی حزب الله بودند.
  4. به گفته تحلیلگران، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی پیش از این تمایلی به ورود به یک رویارویی تمام عیار با حزب الله نداشت و از جنگ در دو جبهه و شکست در یک جنگ پرهزینه و بی نتیجه دیگر در لبنان می ترسید. در حالی که این خطرات همچنان باقی است، ناظران می گویند: خرید زمان بیشتر برای بازسازی اعتبار از دست رفته نتانیاهو، به تاخیر انداختن یک کمیسیون تحقیق بالقوه پس از ۷ اکتبر، و دور کردن توجه عمومی از جنگ طاقت فرسای غزه و شرایط وخیم باقی مانده در این کشور، مزایای سیاسی به همراه خواهد داشت.
  5. یک نظرسنجی IDI در ماه اوت نشان داد که ۶۷ درصد از اسرائیلی های یهودی فکر می کنند که این کشور باید واکنش شدیدتری به حملات حزب الله نشان دهد و ۴۷ درصد از “حمله به عمق لبنان که شامل حمله به زیرساخت های آن می شود” حمایت می کنند.
  6. واشنگتن پست با توصیف وضعیت فعلی جنگ غزه و اشاره به اینکه اسرائیل توانسته تا حدی حماس را مهار کند ادامه داد: « یوسی کوپرواسر، رئیس سابق بخش تحقیقات در سازمان اطلاعات نیروهای دفاعی اسرائیل می گوید: اسرائیل بر این باور است که حزب الله و ایران، حامی اصلی آن، توان یک جنگ تمام عیار را ندارند و می توانند بدون عواقب بزرگ به پیشروی خود ادامه دهند. این معادله در اواخر ماه ژوئیه با ترور فواد شکر، معاون حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله در حومه بیروت تغییر کرد و چیزی را آغاز کرد که ایسین آن را “شمارش معکوس” جنگ نامید.»
  7. این روزنامه آمریکایی در ادامه به نقل از یک استاد علوم سیاسی تاکید کرد که جدی ترین تهدید برای نتانیاهو وضعیت داخلی اسرائیل و افکار عمومی و اتهامات قانونی است و اگر اوضاع به همین منوال باقی می ماند و زیرساخت های حزب الله نابود می شود و نتانیاهو قدرت سیاسی به دست می آورد اما اینجا خاورمیانه است و همه چیز می تواند در هر زمانی تشدید شود و اگر نصرالله شروع به شلیک هزاران موشک به تل آویو کند همه چیز تغییر خواهد کرد.
  8. واشنگتن پست تحلیل خود را با یک نقل قول از مایکل میلشتین، مقام اطلاعاتی سابق اسرائیل و رئیس انجمن مطالعات فلسطین در مرکز مطالعات خاورمیانه و آفریقا موشه دایان به پایان رساند که گفت: «یک سال پس از آغاز جنگ در غزه، ما در جنگ فرسایشی به سر می بریم و [ اسرائیلی ها ] بسیار نگرانند که همین اتفاق در لبنان با شدت بیشتری رخ دهد. آتش بس در غزه “تقریبا بلافاصله” باعث خواهد شد که حزب الله آتش بس خود را در شمال اسرائیل برقرار کند. اما “نتانیاهو نمی خواهد به جنگ غزه پایان دهد.»

واشنگتن‌پست؛ برخی در اسرائیل مدت‌هاست که از تهاجم زمینی دفاع می‌کنند، اما نتانیاهو به این نوع تهاجم تمایلی نداشته است. حالا چه اتفاقی می افتد؟

اورشلیم – اسرائیل نزدیک به یک دهه است که خود را برای جنگ بعدی علیه حزب الله آماده می کند و به نظر می رسد با گذشت هر ماه از ۷ اکتبر، درگیری تمام عیار اجتناب ناپذیر شده است. اکنون با کاهش حضور حماس در غزه، اسرائیل طرح جنگی خود را در پیش گرفته است.

پس از حملات بی سابقه هفته گذشته اسرائیل به دستگاه های ارتباطی حزب الله و مجموعه ای از حملات به فرماندهان ارشد این گروه، حملات هوایی اسرائیل در سراسر جنوب لبنان افزایش چشمگیری را پس از گذشت بیش از ۱۱ ماه از تبادل آتش مخرب، اما حساب شده میان دو طرف نشان می دهد. اکنون، مقامات و تحلیلگران می گویند، اسرائیل پنجره ای از فرصت را برای حمله زمینی احتمالی باز کرده است که بخش هایی از تشکیلات امنیتی مدت ها از آن حمایت کرده اند.

میری آیسین، افسر ارشد سابق اطلاعات در ارتش اسرائیل که در جریان بررسی های امنیتی قرار گرفته است، گفت: ” ارتش سال ها است که در حال ساخت و بازسازی این طرح است. هر بار که ما به جایی می رسیدیم که می خواستیم این کار را انجام دهیم، محدودیت هایی وجود داشت.” او گفت: ” اکنون، همه چیز برای مرحله آغازین آماده شده است.” سوال این است که مرحله بعدی چیست.”

به گفته تحلیلگران، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی پیش از این تمایلی به ورود به یک رویارویی تمام عیار با حزب الله نداشت و از جنگ در دو جبهه و شکست در یک جنگ پرهزینه و بی نتیجه دیگر در لبنان می ترسید. در حالی که این خطرات همچنان باقی است، ناظران می گویند: خرید زمان بیشتر برای بازسازی اعتبار از دست رفته نتانیاهو، به تاخیر انداختن یک کمیسیون تحقیق بالقوه پس از ۷ اکتبر، و دور کردن توجه عمومی از جنگ طاقت فرسای غزه و شرایط وخیم باقی مانده در این کشور، مزایای سیاسی به همراه خواهد داشت.

نتانیاهو روز یکشنبه گفت: ” اسرائیل خواستار عقب نشینی مبارزان حزب الله از آن سوی رودخانه لیتانی لبنان شده است تا ده ها هزار اسرائیلی بتوانند به شمال خالی از سکنه بازگردند.” هیچ کشوری نمی تواند عقب نشینی غیرقانونی از شهرهای خود را بپذیرد؛ ما هم نمی توانیم آن را بپذیریم.”

یک روز پس از حملات حماس به جنوب اسرائیل در پاییز گذشته، حزب الله منطقه مرزی شمالی را به منطقه جنگی تبدیل کرد و راکت هایی را به مناطق مسکونی شلیک کرد. نزدیک به یک سال است که بیش از ۶۷،۰۰۰ آواره در کنار خانواده های بزرگ مانده اند یا در هتل ها چادر زده اند. رهبران محلی و سیاستمداران مخالف در اسرائیل، نتانیاهو را به خاطر عدم کمک بیشتر به آن ها مورد انتقاد قرار داده اند.

موشه داویدوویچ، رئیس شورای منطقه ای و رئیس انجمن منطقه درگیری که نماینده ساکنان آواره است، ماه گذشته به رادیو اسرائیل شکایت کرد: ” ما علاقه ای به او نداریم.”

یوهان پلسنر، رئیس موسسه دموکراسی اسرائیل گفت: بسیاری از اسرائیلی ها فکر می کنند که این کشور باید اقدام قاطعانه تری علیه حزب الله انجام می داد.

پلسنر گفت: ” این افزایشی است که فقط مربوط به زمان از دیدگاه اسرائیل است. اکثریت قریب به اتفاق اسرائیلی ها درک می کنند که این وضعیت ناپایدار است.”

یک نظرسنجی IDI در ماه اوت نشان داد که ۶۷ درصد از اسرائیلی های یهودی فکر می کنند که این کشور باید واکنش شدیدتری به حملات حزب الله نشان دهد و ۴۷ درصد از “حمله به عمق لبنان که شامل حمله به زیرساخت های آن می شود” حمایت می کنند.

به نوشته روزنامه فرامنطقه ای القدس العربی، حدود ۱۵۰۰ هدفی که ارتش اسرائیل می گوید در روزهای اخیر هدف قرار داده است، بخشی از سناریوهای دقیق جنگی است که سال ها با دقت برنامه ریزی شده اند. حماس در روز ۷ اکتبر کاری را انجام داد که همه منتظر انجام آن از سوی حزب الله بودند.

به نقل از این خبر گزاری، یک دیپلمات ارشد غربی که نخواست نامش فاش شود، گفت: روسای امنیتی اسرائیل تنها چند روز پس از روز هفتم اکتبر تلاش کردند تا این طرح ها را به مرحله اجرا بگذارند. سپس به گفته ایسین و دیپلمات، این نتانیاهو بود که در بحبوحه نگرانی ها از اینکه ارتش ممکن است بیش از حد مورد توجه قرار گیرد، عقب نشینی کرد. دفتر نخست وزیری به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداده است.

بیش از ۱۱ ماه بعد، تصویر به طور قابل توجهی تغییر کرده است. نیروهای اسرائیلی توانایی های نظامی حماس را کاهش داده و اشغال غزه را تثبیت کرده اند و اجازه انتقال منابع و پرسنل به شمال را می دهند.  یوسی کوپرواسر، رئیس سابق بخش تحقیقات در سازمان اطلاعات نیروهای دفاعی اسرائیل می گوید: اسرائیل بر این باور است که حزب الله و ایران، حامی اصلی آن، توان یک جنگ تمام عیار را ندارند و می توانند بدون عواقب بزرگ به پیشروی خود ادامه دهند. وی با اشاره به قوانین ناگفته ای که از ۷ اکتبر بر آتش بس مرزی دو کشور حاکم بود، افزود: ما اولین کشوری بودیم که آتش بس را برقرار کردیم و این به نفع ما بود.

این معادله در اواخر ماه ژوئیه با ترور فواد شکر، معاون حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله در حومه بیروت تغییر کرد و چیزی را آغاز کرد که ایسین آن را “شمارش معکوس” جنگ نامید. وی گفت: حملات رادیو و تلویزیونی هفته گذشته که برخی در دستگاه امنیتی اسرائیل از آن به عنوان لحظه “استفاده می کنند یا آن را از دست می دهند” یاد می کنند، احتمالا باعث سرعت گرفتن جدول زمانی شده است.

گیل تلشیر، دانشمند علوم سیاسی در دانشگاه عبری گفت: پیش بینی وضعیت جنگ برای نتانیاهو مناسب است و به تاخیر انداختن یا منحرف کردن تهدیدهای داخلی به  او کمک می کند. طولانی ترین رهبر اسرائیل همچنان درگیر چندین محاکمه فساد است، با درخواست های شرکای ائتلاف فوق ارتدوکس خود برای لغو قانون بحث برانگیز سربازگیری نظامی مواجه است و پس از پایان جنگ، احتمالا باید به یک کمیسیون تحقیق در روز ۷ اکتبر پاسخ دهد.

وی هشدار داد: اگر اوضاع به همین منوال باقی می ماند و زیرساخت های حزب الله نابود می شود، نتانیاهو قدرت سیاسی به دست می آورد اما اینجا خاورمیانه است و همه چیز می تواند در هر زمانی تشدید شود و اگر نصرالله شروع به شلیک هزاران موشک به تل آویو کند، من نمی دانم که آیا مردم اسرائیل عفو خواهند شد یا خیر.

جاه طلبی های نظامی در لبنان به ذهن رهبران اسرائیل بازگشته است. ایهود اولمرت، نخست وزیر وقت اسرائیل در سال ۲۰۰۶ آخرین جنگ خود را علیه حزب الله آغاز کرد و وعده داد که “معادله را در مرزه ای شمالی تغییر خواهد داد” اما این گروه شبه نظامی با نیروهای اسرائیلی به جنگ پرداخت و اولمرت خیلی زود با اعتراض عمومی به شکست های اسرائیل مواجه شد. حدود ۱۲۰ سرباز IDF و بیش از ۴۰ غیرنظامی اسرائیلی به علاوه بیش از ۱۱۰۰ غیرنظامی و مبارز لبنانی کشته شدند. پس از جنگ، کمیسیون وینوگراد تشکیلات سیاسی و نظامی را مسئول “شکست های بزرگ” دانست.

کوپرواسر گفت: از روز ۷ اکتبر، مردم اسرائیل پذیرفته اند که مرگ نظامیان برای بازگرداندن امنیت اجتناب ناپذیر است. با این حال، او گفت: ” این یک تصمیم آسان برای حمله زمینی نیست.”

دنی دانون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، روز سه شنبه گفت که اسرائیل “مشتاق” آغاز حمله زمینی نیست و راه حل دیپلماتیک را ترجیح می دهد، چیزی که دولت بایدن، متحدان اروپایی آن و رهبران خاورمیانه به دنبال آن هستند.

در حالی که IDF در روزهای اخیر برخی از سربازان را به شمال منتقل کرده است، مشخص نیست که آیا آن ها در حال آماده شدن برای عبور از مرز هستند یا خیر.یاو گالانت، وزیر دفاع روز سه شنبه به نیروهای نظامی گفت: ” حزب الله امروز سازمانی متفاوت از هفته پیش است. ما حملات بیشتری از قبل تدارک دیده ایم.”

بنا به اعلام وزارت بهداشت لبنان، دو روز حملات بی وقفه به جنوب و شرق این کشور باعث کشته شدن بیش از ۵۵۰ نفر شده است. وزارت بهداشت لبنان اعلام کرده است که میان غیرنظامیان و جنگجویان تفاوتی وجود ندارد اما ۵۴ کودک، ۹۴ زن و ۹ پیراپزشک در میان کشته شدگان هستند. در ماه های قبل، حملات هدفمند اسرائیل باعث کشته شدن صدها عضو حزب الله و آواره شدن بیش از ۱۰۰ هزار نفر در لبنان شد. با این حال هیچ نشانه ای وجود ندارد که افزایش فشار نظامی حزب الله را مجبور به عقب نشینی کند یا به اسرائیلی ها اجازه دهد به خانه های خود در شمال بازگردند.

مایکل میلشتین، یک مقام اطلاعاتی سابق اسرائیل و رئیس انجمن مطالعات فلسطین در مرکز مطالعات خاورمیانه و آفریقا موشه دایان گفت: ” یک سال پس از آغاز جنگ در غزه، ما در جنگ فرسایشی به سر می بریم و [ اسرائیلی ها ] بسیار نگرانند که همین اتفاق در لبنان با شدت بیشتری رخ دهد.”

وی گفت: دکترین نتانیاهو بر این فرض استوار است که اگر شما از “قدرت بیشتر و بیشتری استفاده کنید دشمن انعطاف پذیرتر خواهد بود” اما این امر در غزه عملی نشد و بعید است که حزب الله هم عقب نشینی کند.

نصرالله گفته است که گروهش متعهد به همبستگی با فلسطینی ها تا زمان پایان جنگ در غزه است و راه را برای حل و فصل هر دو درگیری باز می گذارد. اما نتانیاهو ماه ها در برابر فشار واشنگتن و ژنرال هایش برای توافق بر سر آتش بس و آزادی گروگان ها با حماس مقاومت کرده است. در ماه ژوئن، رئیس جمهور جو بایدن گفت که “هر دلیلی” وجود دارد که مردم به این نتیجه برسند که نتانیاهو جنگ را برای اهداف سیاسی خود طولانی می کند، اگرچه او بعدا این نظرات را پس گرفت.

میلشاتین گفت: آتش بس در غزه “تقریبا بلافاصله” باعث خواهد شد که حزب الله آتش بس خود را در شمال اسرائیل برقرار کند. اما “نتانیاهو نمی خواهد به جنگ غزه پایان دهد”.

 

https://www.washingtonpost.com/world/2024/09/24/israel-lebanon-war-border-hezbollah/

 

منبع: واشنگتن‌پست

ترجمه و تلخیص: دنیای تحلیل

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید