ساختار سازمان ملل مبتنی بر سهم‌خواهی و زیاده‌خواهی قدرت‌های بزرگ شده است

امروز دنیا مخالف آن است که چند قدرت بزرگ جهانی بخصوص آمریکا، انگلیس و فرانسه حق وتو داشته باشند، چرا که کشور‌های غربی عموما از حق وتو خود برای پیشبرد اهداف ضد انسانی و حمایت از غده سرطانی اسرائیل در تداوم کشتار و جنایت در منطقه استفاده می‌کنند.

در طی روز‌های اخیر تکرار جنایت‌های فاجعه‌ساز اسرائیل در غزه و اینک در لبنان یک بار دیگر نشان داد سازمان‌های بین‌المللی خاصیت خود را از دست داده‌اند. در حالی که هیئت‌های حکام و سران کشور‌های مختلف در حین سخنرانی نتانیاهو صحن علنی را ترک می‌کنند از آن سو نتانیاهو دستور حمله به مناطق مسکونی در بیروت را صادر می‌کند.

جهان در طی روز‌های گذشته شاهد بود بخش اعظمی از هیئت‌های سیاسی و مسئولان و سرانی که برای سخنرانی در صحن سازمان ملل متحد حاضر شده بودند خواستار پایان دادن به جنگ و آتش‌بس فوری در غزه و لبنان شدند. آنها یکصدا بر این موضوع تاکید کردند رویکرد‌ها و ساختار‌های سازمان ملل باید تغییر کند چرا که سازمان ملل به ابزاری جهت پیشبرد خواسته‌های دنیای غرب تبدیل شده است.

امروز دنیا مخالف آن است که چند قدرت بزرگ جهانی بخصوص آمریکا، انگلیس و فرانسه حق وتو داشته باشند، چرا که کشور‌های غربی عموما از حق وتو خود برای پیشبرد اهداف ضد انسانی و حمایت از غده سرطانی اسرائیل در تداوم کشتار و جنایت در منطقه استفاده می‌کنند.

متاسفانه پنج قدرت دارای حق وتو بخصوص آمریکا، انگلیس و فرانسه خود را اصلی‌ترین صاحبان سازمان ملل می‌دانند به طوری که چهل درصد بودجه سالانه سازمان ملل توسط آمریکا تامین می‌شود به همین دلیل آمریکا خود را محق می‌داند که تمام تصمیمات و قطعنامه‌های سازمان ملل باید را تحت نظر داشته باشد و خواسته‌های خود را بر سازمان ملل تحمیل کند حتی اگر برخلاف خواست عموم مردم جهان باشد.

مردم دنیا در طول یکسال گذشته که از جنگ غزه می‌گذرد شاهد بوده و هستند که آمریکا هر قطعنامه‌ای که مخالف منافع رژیم صهیونیستی باشد را وتو کرده است به این خاطر امروز مردم در سراسر عالم کمترین امیدی به تغییرات اساسی در ساختار سازمان ملل که ساختاری غلط و مبتنی بر سهم‌خواهی و زیاده‌خواهی قدرت‌ها و بازیگران جهانی است ندارند.

بی‌تردید عدم توجه به خواست جهانی موجب رنگ پریدگی اعتماد از گونه جهان می‌شود و فرصتی برای مستبدان و زورگویان عالم برای حمله و جنگ و ناامن کردن جهان می‌دهد. این موارد موضوعات بسیار مهم و دقیقی است که باید مورد توجه افکار عمومی و سران کشور‌هایی قرار بگیرد که مخالف گسترش جنگ و آتش‌افروزی در منطقه و در سطح جهان هستند.

در صورتی که سران کشور‌های مختلف و افکار عمومی سازمان ملل و کشور‌های زورگویی مثل آمریکا و انگلیس را برای تحقق خواسته خود تحت فشار قرار دهند و مراودات خود را با دنیای غرب تا زمانی که آتش‌بس می‌شود و صلح جایگزین جنگ می‌شود قطع کنند به روشنی می‌توان گفت مردم و افکار عمومی پیروز این میدان هستند در غیر این صورت صاحبان قدرت در جهان که خود را ارباب دنیا می‌دانند از هر فرصتی برای کودک‌کشی و تحمیل خواسته‌های خود با زور و بمباران و موشک‌باران استفاده می‌کنند.

 

 

حسن هانی‌زاده

دیدگاهتان را بنویسید