آیا ما با امریکا برادریم؟

مسعود پزشکیان، دوشنبه ۲۶ شهریور، با هفتادودو روز تاخیر پشت میز نخستین کنفرانس خبری خود در دوره ریاست‌جمهوری نشست؛ تا با چند جمله ملاحظات و مناظر متضاد درباره سیاست تاریخی، دوپهلو و چندبعدی ایران و امریکا را زنده کند.

پزشکیان درباره احتمال دیدارش با رئیس جمهور امریکا گفت: آن‌ها باید برادری خود را ثابت کنند تا ببینیم به تعهدات‌شان پایبند هستند یا نه؛ چون آن‌ها همه راه‌ها را بر روی ما بسته‌اند. امریکایی‌ها باید نشان دهند که با ما دشمنی ندارند، ما دور کشور آن‌ها پایگاه نزدیم و آن‌ها را تحریم نکردیم، بلکه ما با مردم امریکا برادریم.

امریکا و ایران؛ چند توصیه:
    • بیژن عبدالکریمی، فیلسوف، به پزشکیان توصیه می‌کند احیای گفتمان انقلاب اسلامی را جدی بگیرد و به مسئله مقاومت دربرابر امریکا توجه کند.

 

 

    • اباصالح تقی‌زاده طبری، عضو هیئت علمی موسسه علم و سیاست اشراق، جلوگیری از تضعیف ایران در منطقه توسط امریکا را نیازمند یک سیاست سیاسی از جنس محور مقاومت می‌داند؛ چراکه هژمون‌شدن سیاست همسایگی در سیاست خارجی یک سیاست غیرسیاسی بود که ابتکار راهبردی ایران را به‌شدت ضعیف کرده است.

 

 

  • سعید نریمان، سیاست‌پژوه، مقاومت را برای جمهوری اسلامی، ایده مولفی می‌داند علی‌رغم هزینه‌های آن، منتج است؛ و گرچه ایده مقاومت خلاف ایده سازش و جریان عادی‌سازی عمل می‌کند، اما در برنامه و عملیات آن دچار ضعف است.

دیدگاهتان را بنویسید