مخمصه تازه نتانیاهو

نتانیاهو و حامیان رژیم صهیونیستی با جوسازی و اتهام زنی علیه حماس پس از پیدا شدن اجساد سربازانش، در حالی به دنبال اقناع افکار عمومی برای ادامه نسل‌کشی در غزه و کرانه باختری، هستند که همزمان روایت دیگری در باب اسرای کشته شده از سوی فلسطینی‌ها مطرح شده است.

ارتش رژیم صهیونیستی در گزارشی مدعی شد که جنازه ۶ اسیر این رژیم که یکی از آنها آمریکایی است، را در تونلی در رفح پیدا کرده است. پس از انتشار این خبر دو روایت در باب چرایی مرگ این افراد مطرح کرد. در یک سوی معادله نتانیاهو نخست وزیر صهیونیست‌ها و همراهانش در کابینه، مدعی کشته شدن گروگان‌ها توسط  حماس شده و مقاومت را مسئول آن معرفی کردند. نتانیاهو در یک پیام ویدیویی گفت: «کسی که گروگان‌ها را به قتل می‌رساند، خواهان توافق نیست. او مدعی شد از خبر پیدا شدن اجساد اسرائیلی‌ها متاثر شده و “با قاتلان حماس تسویه حساب خواهد شد”.

در همین حال در رویکردی هیجانی همچون زمان ۷ اکتبر، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا  گفت که «ویران و خشمگین» است. او گفت: «این به همان اندازه غم انگیز است که مذموم است. اشتباه نکنید، رهبران حماس تاوان این جنایات را خواهند داد. و ما به کار شبانه روزی برای رسیدن به توافقی برای آزادی گروگان‌های باقی مانده ادامه خواهیم داد.»

همچنین کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که حماس باید از بین برود و پس از پیدا شدن اجساد شهروند آمریکایی هرش گلدبرگ پولین و پنج گروگان دیگر در غزه، نمی‌توان اجازه داد غزه را کنترل کند.

نتانیاهو و حامیان رژیم صهیونیستی با جوسازی و اتهام زنی علیه حماس در حالی به دنبال اهدافی همچون اقناع افکار عمومی برای ادامه نسل‌کشی در غزه و کرانه باختری، فشار بر حماس برای پذیرش زیاده‌خواهی رژیم صهیونیستی مبنی بر باقی ماندم ارتش صهیونیستی در صلاح‌الدین، توجیه استمرار حمایت‌های نظامی آمریکا از تل آویو، سوق دادن افکار عمومی جهانی به دلسوزی برای رژیم صهیونیستی و موضع گیری علیه حماس و مقاومت بوده‌اند که همزمان روایت دیگری در باب اسرای کشته شده از سوی فلسطینی‌ها مطرح گردید.

خلیل الحیه مسئول پرونده مذاکرات جنبش مقاومت اسلامی حماس اظهار داشت: ارتباط ما با “هرش” اسیر آمریکایی و مجاهدان مسئول محافظت از او پس از ارائه ویدیویی برای اطمینان خانواده‌اش از وضعیت او، قطع شد و امروز او در بین کشته شدگان پیدا شد.خلیل الحیه گفت: ما در ماه می گذشته پیشنهاد میانجی‌ها برای توافق آتش‌بس را پذیرفتیم اما پاسخ دشمن حمله به رفح و اشغال گذرگاه رفح بود.

عزت الرشق، عضو دفتر سیاسی حماس نیز در واکنش به کشته شدن شش اسیر اسرائیلی گفت که مسئولیت مرگ اسرای اسرائیلی که در نزد مقاومت بودند، با اشغالگرانی است که بر ادامه جنگ نسل کشی اصرار دارند و از دستیابی به توافق آتش‌بس فرار می‌کنند.عزت الرشق در ادامه گفت که اشغالگران هر روز با سلاح‌های آمریکایی ملت فلسطین را می‌کشند و اجساد اسرای کشف شده در نوار غزه نیز فقط در بمباران صهیونیست‌ها کشته شده‌اند.

این دو روایت صهیونیستی-فلسطینی در باب اسرای کشته شده در حالی مطرح شده است که شواهد امر نشان می‌دهد که در کنار عرصه میدان در جنگ روایت‌ها نیز این مقاومت فلسطین است که پیروز شده است و شکستی سنگین به نتانیاهو تحمیل کرده است.

پیروزی مقاومت در جنگ روایت‌ها در چند بعد قابل توجه است. نخست آنکه در عرصه داخلی رژیم صهیونیستی عملا تحرکات نتانیاهو برای سرکوب مخالفان و نیز توجیه ادامه جنگ افروزی و کشتار در غزه و کرانه باختری ناکام ماند که نتیجه آن را در تظاهرات‌ها و اعتصبا‌های گسترده در سرزمین‌های اشغالی می‌توان مشاهده کرد. بیش از ۷۰۰ هزار صهیونیست از جمله نمایندگان کنست در تظاهرات در فلسطین اشغالی مشارکت کردند آنها شعار سر می‌دادند نتانیاهو اسیران را می‌کشد.رئیس اتحادیه کارگری اسرائیل عصر یکشنبه از اعتصاب عمومی در بخش‌های کارگری و اقتصادی در سرتاسر سرزمین‌های اشغالی خبر داد.

انجمن اسرای اسرائیلی و مفقودین، خانواده‌های این اسرا و تحلیلگران اسرائیلی، امروز یکشنبه، بنیامین نتانیاهو را مسؤول مرگ ۶ اسیر دیگر این رژیم صهیونیستی در نوار غزه دانستند و خواستار اعتصاب سراسری تا سرنگونی کابینه او شدند.

در حوزه سیاسی نیز شکاف‌ها در ساختار رژیم صهیونیستی شدت گرفته است چنانکه «بنی گانتس» رهبر حزب «اردوگاه دولت» و وزیر جنگ پیشین رژیم اسرائیل از شهرک نشینان اسرائیلی خواست که به این اعتصاب بپیوندند و گفت: زمان آن فرا رسیده است که کابینه شکست مطلق را تغییر دهیم.«یائیر لاپید» رهبر احزاب مخالف کابینه رژیم صهیونیستی هم گفت: «پسران و دختران ما رها شده و در اسارت می‌میرند اما نتانیاهو مشغول نیرنگ‌بازی است».به دنبال درخواست «یواو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی برای تبادل اسرا با مقاومت فلسطین، شمار دیگری از وزرای کابینه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم، خواستار برکناری وی شدند.«بزالل اسموتریچ»، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی اعلام کرد: هر کس که در اعتصاب شرکت کند، دستمزدی دریافت نخواهد کرد و این اعتصاب به ضرر اسرائیل است. در همین حال روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارنوت» نشوت: فشار نظامی ارتش اسرائیل علیه حماس توافقی ایجاد نمی‌کند و باعث مرگ اسیران (صهیونیست) در غزه می‌شود.

مسئولیت [مرگ اسیران صهیونیست در غزه ] بر عهده رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و فرماندهان لشگرها و تیپ های اسرائیل است که شعار غلبه بر حماس را سر می‌دهند و واقعیت‌های میدانی را نادیده می‌گیرند. همچنین هاآرتص نوشت: کشته شدن شش اسیر که از ۷ اکتبر در غزه زنده مانده بودند، گواه دیگری برای شکست چشمگیر ایده نتانیاهو، یوآو گالانت، وزیر جنگ و هرتزی هالوی رئیس ستار ارتش اسرائیل است که گمان می‌کردند افزایش فشار نظامی موجب تسریع بخشیدن به حصول یک توافق خواهد شد. ده‌ها اسیر در انتظار توافقی که هرگز محقق نشد، جان خود را از دست دادند.

دوم آنکه بعد دیگر شکست داستان‌سرایی نتانیاهو را در تغییر موضع مقامات آمریکایی می‌توان مشاهده کرد چنانکه پس از فروکش کردن هیجانات اولیه، بایدن  رئیس جمهور آمریکا در جمع خبرنگاران اعلام کرد که شرکت کنندگان در رایزنی‌های بین‌المللی درباره برقراری آتش بس در نوار غزه و آزادی اسرا به توافق بر سر مسائل اصولی دست یافته اند. بایدن مدعی شد که تصور بر این است که می‌توان توافق را صورت داد، همه آنها گفته‌اند که بر روی مسائل اصولی توافق دارند. همچنین  لوئید آستین، وزیر دفاع آمریکا خواستار رسیدن طرفین به یک توافق به منظور آزادی اسرای صهیونیست باقی مانده در غزه خبر داد.

سوم آنکه در صحنه جهانی نیز صهیونیست‌ها با جوسازی و دروغ‌پردازی علیه مقاومت نتوانستند افکار عمومی جهان را به سمت دلسوزی برای این رژیم و دوری از فلسطین سوق دهند چنانکه همچنان در اکثر کشورهای جهان دولتمردان رفتارهای رژیم صهیونیستی را جنایت جنگی دانسته و مردم تظاهرات ضد صهیونیستی برگزار کرده‌اند.

با توجه به شرایط داخلی رژیم صهیونیستی و عرصه جهانی می‌توان گفت که نتانیاهو که با کشتار اسرای در بند مقاومت به دنبال پیگیری اهداف شکست خورده‌اش در میدان نظامی و دیپلماتیک نه تنها به اهدافش دست نیافت بلکه این مقاومت غزه بود که در جنگ روایت‌ها توانست دستاوردی دیگر را کسب نماید بگونه‌ای که حتی در داخل سرزمین‌های اشغالی نیز این روایت حماس بود که مورد تایید قرار گرفت که تظاهرات و اعتصاب علیه نتانیاهو و ادامه سیاست‌هایش نتیجه این مهم بوده است روندی که نشان می‌دهد پس از 11 ماه نه تنها مقاومت و حماس تضعیف نشده است بلکه در عرصه میدان، دیپلماتیک و افکار عمومی توانسته نبض امور را در دست داشته باشد و شکست‌های زنجیره‌ای را به دشمن صهیونیستی تحمیل نماید بگونه‌ای که نه تنها صهیونیست‌ها بر غزه حاکم نشده‌اند بلکه هر روز بر اختلافات و چند پارگی در رژیم صهیونیستی شدت می‌گیرد حال آنکه غزه یکپارچه فریاد حمایت از مقاومت و مبارزه با رژیم صهیونیستی را سر می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید