نصرالله و حزب‌الله نشانه‌ای از ادامه حملات به اسرائیل هستند

  1. جزوالم پست روزنامه مشهور اسرائیلی نزدیک به حزب لیکود این تحلیل را به عملیات اربعین حزب الله و تاثییرات آن اختصاص داده‌است.
  2. این روزنامه اسرائیلی این عملیات را حمله‌‌ای ویرانگر از سوی حزب الله برای انتقام از ترور فواد شکر معرفی کرده است.
  3. تحلیگر جزوالم بر اساس آخرین سخنرانی سیدحسن نصرالله تحلیل می‌کند که: « حزب الله یک جنگ فرسایشی طولانی مدت با اسرائیل را ترجیح می دهد و با اینکه از زمان آغاز حملات خود در اکتبر 2023، بیش از 430 جنگجوی خود را از دست داده ، اما ردی از تصمیم عقب نشینی در رفتار آن به چشم نمی‌خورد.»
  4. این روزنامه اسرائیلی این حمله گسترده حزب الله را ناموفق دانسته در حالی که حزب الله ادعا کرد که 340 موشک کاتیوشا شلیک کرده است.
  5. و در ادامه مجددا بر اساس سخنان سیدحسن نصرالله تصریح کرد: این جنگ فرسایشی ادامه خواهد داشت وحزب الله تا زمان برقراری آتش بس در غزه به حملات خود ادامه خواهد داد.
  6. اما در پاسخ به اینکه که تنش‌های میان اسرائیل و حزب‌الله گسترده خواهد بود یا خیر؟ استلال می‌کند که حزب الله خواستار جنگ بزرگ نیست زیرا اساسا از جنگ سطح پایین است که سود می‌برد.
  7. حزب الله بر این باور است که تنها به این دلیل که می تواند اسرائیل را در حالت آماده باش قرار دهد، دستاوردهای زیادی داشته است و در برخی موارد، این ممکن است برای دستیابی به نوعی پیروزی کافی باشد. همچنین باعث شده اسرائیل مرزهای شمالی را تخلیه کند که برای حزب الله یک دستاورد بزرگ است.
  8. تحلیلگر جزوالم در انتهای تحلیل خود اشاره‌ای به واکنش ایران در پاسخ به ترور هنیه داشته و بر این باور است که با اینکه وزیر خارجه ایران در تماس با وزیرخارجه ایتالیا به حتمی بودن پاسخ ایران تاکید کرده اما نزدیک شدن روابط ایران با مصر و ترکیه می‌تواند این تهدید را تا حدی حنثی کند.

 

جزوالم پست؛ نصرالله از حمله اخیر حزب الله به اسرائیل که «عملیات روز اربعین » نامگذاری شد، به عنوان انتقام کشته شدن فؤاد دفاع کرد. حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله در سخنانی درباره حمله حزب‌الله به اسرائیل در 25 اوت گفت که گروه تروریستی مورد حمایت ایران نام این حمله را «عملیات اربعین » گذاشته است. علت آن مصادف شدن با پایان یک دوره مذهبی شیعیان به نام اربعین است.

برای انتقام قتل فرمانده خود، فواد، حمله بزرگی را به اسرائیل انجام دادند. شکر به دلیل حمله حزب الله به مجدال شمس در ماه ژوئیه که دوازده کودک و نوجوان را کشت، کشته شد . آخرین سخنرانی نصرالله در پی این حمله، تلاش برای توجیه حمله و همچنین شکست حزب الله در دستیابی به اهداف زیادی در این حمله بود.

نصرالله گفت: ما زمان کافی برای مذاکره داریم زیرا هدف این جبهه و فداکاری های آن توقف جنگ علیه غزه است. در اصل، حزب الله هیچ یک از این حملات را فوری نمی بیند، در عوض یک جنگ فرسایشی طولانی مدت با اسرائیل را ترجیح می دهد. حزب الله از زمان آغاز حملات خود در اکتبر 2023، بیش از 430 جنگجوی خود را از دست داده است، اما به نظر می رسد این گروه نگران نیست.

در سخنرانی خود برخی از تصمیم گیری های حزب الله را ترسیم کرد . او گفت که حزب الله به جای هماهنگی یک حمله چند جبهه با ایران و دیگر نیروهای نیابتی، به تنهایی عمل کرده است. نصرالله همچنین خاطرنشان کرد که حزب‌الله تصمیم گرفت زیرساخت‌ها و غیرنظامیان را هدف قرار ندهد و در عوض بر حملات به سایت‌های نظامی ارتش اسرائیل متمرکز شد. نصرالله گفت که این پایگاه یک پایگاه اسرائیلی در گلیلوت را مشخص کرده است . اما حزب الله در این حمله موفق نشد.

در حالی که ارتش اسرائیل گفته بود که 90 درصد از حمله حزب الله را از طریق یک حمله پیشگیرانه متوقف کرده است ، حزب الله ادعا کرد 340 موشک کاتیوشا شلیک کرده است.

علاوه بر این، حزب الله پهپادهای خود را از دره بقاع پرتاب کرد . نصرالله همچنین اعلام کرد که حقیقت آنچه در این عملیات رخ داده است، با وجود محرمانه بودن دشمن مشخص خواهد شد و داده‌ها نشان می‌دهد که تعدادی پهپاد به اهداف خود اصابت کرده، اما دشمن سکوت کرده است.

تبلیغات حزب الله، همانطور که رهبر آن اعلام کرد، مدعی شد که تمام برنامه های آن محقق شده است. آنچه امروز دشمن بمباران کرد، دره‌های خالی بود؛ بنابراین ادعای دشمن در مورد هدف قرار دادن موشک‌های بالستیک که برای هدف قرار دادن تل‌آویو آماده شده بود، بی‌اساس است و سکوهای پرتاب پهپادهای جنگی مورد اصابت قرار نگرفت و حملات اسرائیل تنها به دو موشک انداز اصابت کرد. در گزارش ایرنا، بر اساس سخنان نصرالله، وی به موشک‌های بالستیک و سلاح‌های دقیق اشاره کرد.

حزب الله در اینجا تلاش می کند چهره خود را حفظ کند. این کشور می‌داند که اسرائیل ادعای موفقیت بزرگی در پیش‌گیری از حملات خود کرده است و اسرائیل مدعی است که هزاران موشک‌انداز حزب‌الله را منهدم کرده است. حزب الله می خواهد وانمود کند که سالم ظاهر شده است.

این همان کار معمولی است که حزب الله ده ماه است انجام می دهد. در گزارش ایرنا آمده است: نصرالله گفت که ما اعلام کردیم که پاسخ امروز ما مقدماتی است.

در اصل، آنچه حزب الله می گوید این است که حملات شتابان آن ادامه خواهد یافت. این جنگ فرسایشی ادامه خواهد داشت. حزب الله تا زمان برقراری آتش بس در غزه به حملات خود ادامه خواهد داد. سپس خواسته های خود را مجدداً بررسی می کند و حتی ممکن است پس از آن به دلیل «حساب باز» به دلیل کشته شدن شکر ، به حملات خود ادامه دهد . با این حال، واضح است که ترجیح می دهد به ظاهری آرام برگردد.

حزب الله خواهان جنگ بزرگ نیست

همچنین فکر می کند که از این جنگ سطح پایین سود می برد. علیرغم ضررهایش به یک معنا چهره شجاعی به خود می گیرد. این نشان می‌دهد که می‌تواند در این جنگ طولانی هفته‌ای چند مرد را متحمل تلفات کند و بهبود یابد. همچنین نشان می دهد که به هیچ یک از این موارد با فوریت نگاه نمی کند.

بدش نمی‌آید هفته‌ها یا ماه‌ها برای حمله منتظر بماند، زیرا می‌داند که این امر اسرائیل و آمریکا را در حالت آماده باش قرار می‌دهد. حزب الله بر این باور است که تنها به این دلیل که می تواند اسرائیل را در حالت آماده باش قرار دهد، دستاوردهای زیادی داشته است و در برخی موارد، این ممکن است برای دستیابی به نوعی پیروزی کافی باشد. همچنین باعث شده اسرائیل مرزهای شمالی را تخلیه کند که برای حزب الله یک دستاورد بزرگ است.

سخنرانی نصرالله این حس کلی را که حزب‌الله نشان داد که نیازی به انجام سریع حملات گسترده‌تر ندارد. می‌تواند منتظر بماند، و همچنان که ایران در سایر نیروهای نیابتی، مانند شبه‌نظامیان مستقر در سوریه، کلید می‌زند، منتظر خواهد ماند. به عنوان مثال، یکی از آن گروه ها یک پهپاد به سمت اسرائیل پرتاب کرد. بر اساس بیانیه ای در المیادین، رسانه حامی ایران، حوثی های یمن نیز از حمله حزب الله حمایت کرده اند.

در همین حال،  ایران نیز نشان می‌دهد که می‌تواند ادعاهای خود را که علیه اسرائیل تلافی می‌کند، متوقف کند. وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با همتای ایتالیایی خود در روز 26 اوت گفت: وزیر امور خارجه ایران بر تعهد کشورش برای مجازات رژیم صهیونیستی به دلیل ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس در تهران تاکید کرد.

ایران به ترکیه و مصر نیز نزدیک شده است. عباس عراقچی وزیر امور خارجه ایران و بدر همتای مصری وی 25 آگوست خاطرنشان کرد: عبدالطی در مورد روابط دوجانبه و مسائل منطقه ای از جمله جنگ غزه گفتگو کرده است.

 

https://www.jpost.com/israel-news/article-816407

 

منبع: جزوالم پست

ترجمه و تلخیص: دنیای تحلیل

دیدگاهتان را بنویسید