بازگشت غرزن‌ها به عرصه اقتصاد

بنظر میرسد آقای همتی فراموش کرده است که از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ چه کسی ریاست بانک مرکزی را به عهده داشته است و گمان میکند در آن سال‌ها نیز مانند سه سال اخیر مشغول ثبت توییت‌های انتقادی تند سیاسی نسبت به دولتمردان بوده است.
در روزهای اخیر و پس از آنکه با رای اعتماد مجلس، سکان هدایت وزارت اقتصاد از سیداحسان خاندوزی به عبدالناصر همتی منتقل شد؛ وزیر جدید اقتصاد در سخنانی به سیاه‌نمایی و وخیم نشان دادن اوضاع فعلی اقتصاد کشور پرداخت که نشان میدهد او قصد دارد ناکارامدی های احتمالی پیش رو را توجیه کرده و هرگونه گله و نقد کارشناسان را بیجا بداند اما با بررسی عملکرد سیاه او در دولت دوازدهم و اقدامات مثبت اقتصادی دولت شهید رییسی میتوان به داوری صحبت‌های همتی نشست.
عبدالناصرهمتی در مراسم معارفه اش بعنوان وزیر اقتصاد بیان کرد:«۳۵ درصد تورم دولت چهاردهم را تحویل می گیریم که ناشی از حکمرانی غلط است»
حالا که همتی با اعلام نرخ ۳۵ درصدی تورم سعی بر این دارند که کنترل نظام اقتصادی کشور را در روزهای پیش رو بسیار سخت ,نشان دهد؛ بد نیست با نگاهی گذرا به آمار و ارقام اقتصادی سال ‌های اخیر و زمانی که دولت دوازدهم به پایان رسید، عملکرد اقتصادی سه ساله دولت شهید رییسی و دوره دوم دولت روحانی که عبدالناصر همتی یکی از سه نفر اصلی تیم اقتصادی آن بود و در مناظرات انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بعنوان مدافع عملکرد اقتصادی دولت روحانی سخن می‌گفت را مورد ارزیابی و بررسی قرار دهیم.
طبق گزارش منتشره توسط مرکز آمار، نرخ تورم در پایان سال ۱۳۹۶ حدود ۸ درصد بوده است در حالی که با ورود همتی به ریاست بانک مرکزی، این نرخ روند افزایشی شدیدی به خود گرفت و با پایان سه سال مدیریت جناب همتی بر بانک مرکزی و هنگام تحویل دولت به شهید رییسی این نرخ به عدد باورنکردنی ۴۵ درصد رسید.بانک مرکزی نیز در آمار خود عدد بی‌سابقه ۵۷ را برای تورم سال ۱۴۰۰ اعلام کرد که بالاترین میزان تورم پس از جنگ جهانی دوم بود.
از طرفی طبق آمارهای متعدد مراکز معتبر، نرخ رشد اقتصادی در دوره دوم دولت روحانی حدود صفر و یا  یک دهم درصد بوده که بر اساس همین قرائن، دست پخت همتی و دوستانش، ضعیف ترین دولت پس از دفاع مقدس از نظر رشد اقتصادی را رقم زده است.
بنظر میرسد آقای همتی فراموش کرده است که از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ چه کسی ریاست بانک مرکزی را به عهده داشته است و گمان میکند در آن سال‌ها نیز مانند سه سال اخیر  مشغول ثبت توییت‌های انتقادی تند سیاسی نسبت به دولتمردان بوده است.
زمین سوخته ای که توسط همتی و دولت روحانی، سه سال قبل به شهید رییسی تحویل شد؛ بر طبق آمار و ارقام منتشر شده به دستاوردهای کم نظیری رسید از جمله رشد اقتصادی ۳/۴  درصدی؛ کاهش تورم از ۵۷ درصد به ۳۵ درصد؛ کاهش نرخ بیکاری ده درصدی به حدود ۷ درصد که خود نیز به تنهایی قابل توجه است و یا کاهش نرخ ضریب جینی از حدود ۴۰ درصد به ۳۴ درصد!
حال باید پرسید جناب همتی با تکیه بر کدام سابقه روشن و کدام مدال ارزنده ای که در دوران مدیریت بانک مرکزی بدست آورده است ، میخواهد در مقام وزارت اقتصاد، مشکلات خرد و کلان اقتصادی کشور را حل کند و چگونه با نادیده گرفتن رشد بی‌سابقه اقتصاد در زمان دولت شهید رئیسی با کنایه درباره آن سخن می‌گوید؟
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید