تهدید شدید ثبات ایران تنها راه جلوگیری از حمله است

  1. جزوالم‌پست، روزنامه مشهور اسرائیلی نزدیک به حزب لیکود در این گزارش راه‌حل‌هایی را برای جلوگیری از حمله متقابل ایران به اسرائیل ارائه داده‌ و صراحتا استراتژی ایالات متحده را به باد نقد می‌گیرد.
  2. این روزنامه اسرائیلی ادعا می‌کند که ایران در پدافند هوایی و حملات هوایی بسیار ضعیف است. و اشاره می‌کند که؛ جمهوری اسلامی علیرغم غوغای خود، به خوبی به نقاط ضعف خود واقف است. دقیقاً به همین دلیل است که اکنون تلاش می‌کند تا به سامانه های دفاع هوایی و راداری پیشرفته روسیه دست یابد.
  3. جزوالم‌پست رویکرد فعلی آمریکا را نادرست خوانده و می‌گوید: « بهترین راه برای ایالات متحده، اسرائیل و متحدان منطقه ای برای بازدارندگی ایران، ارائه یک تهدید معتبر برای دارایی های استراتژیک آن است.»
  4. بر اساس گزارش‌ها، مقامات آمریکایی به اسرائیل هشدار داده‌اند که به هیچ حمله ایران پاسخ قاطع ندهد. به نظر می رسد هدف واشنگتن تکرار پاسخ بین المللی به حمله هوایی ایران در 13 آوریل است که طی آن ائتلاف به رهبری آمریکا اکثریت قریب به اتفاق 300 موشک پلاس و پهپاد شلیک شده توسط تهران به اسرائیل را سرنگون کرد.
  5. و در ادامه تاکید می‌کند که رویکرد فعلی ایالات متحده منجر به مهار ایران نخواهد شد و آمریکا و اسرائیل باید به یک تهدید جدی دست بزنند. و پیشنهاد می‌کند که با حمله به دارایی‌ها و سایت‌های مهم ایران از جمله؛ تأسیسات نظامی، هسته‌ای، نفت و برق و همچنین بنادر هوایی و دریایی بازدارندگی مشخصی ایجاد کنند.
  6. این روزنامه اسرائیلی در ادامه اشاره می‌کند که؛ « اگر رژیم ایران به این باور برسد که در صورت حمله گسترده به اسرائیل، با تهدید جدی برای ثبات و حتی بقای خود مواجه است، احتمالاً با حمله بسیار محدودتری اکتفا می کند. در مقابل، اگر ایران بر این باور باشد که در پی چنین حمله ای، تلاش های بین المللی بر جلوگیری از پاسخ قاطع اسرائیل متمرکز خواهد شد، دلیلی برای اجتناب از انجام چنین حمله ای ندارد.»
  7. تحلیلگر این گزارش پیش بینی می‌کند که بعید است ایران پاسخ قاطعی به ترور هنیه بدهد اما اگر تصمیم به تلافی بگیرد ایالات متحده و اسرائیل باید ضربه مهلکی به زیرساخت های استراتژیک ایران وارد کنند، ضربه ای که سایت های هسته ای و نظامی آن را تخریب می کند، اقتصاد آن را فلج می کند و بقای رژیم را تهدید می کند.
  8. این تحلیلگر ضرب‌العجل واکنش ایالات متحده و اسرائیل را تا پیش از هسته‌ای شدن ایران و دستیابی آن به پدافند هوایی پیشرفته روسیه می‌داند.
  9. در نتیجه گیری عنوان می‌کند: «به گفته آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران هفته ها تا داشتن اورانیوم غنی شده کافی برای تولید سلاح هسته ای فاصله دارد. هشدار موثق ایالات متحده پیام روشنی برای متحدان منطقه ای مانند عربستان سعودی و اردن که ایران را دشمن اصلی خود می دانند و هم به روسیه و چین که روابط خود را با تهران تعمیق می بخشند ارسال خواهد کرد. چنین رویکرد راهبردی بیشترین شانس را برای بازدارندگی ایران، جلوگیری از یک جنگ گسترده تر، حفاظت از منافع آمریکا و پیشبرد ثبات منطقه دارد.»

جزوالم‌پست؛ رژیم ایران بسیار آسیب پذیرتر از آن چیزی است که بخواهد به نظر برسد. پدافند هوایی آن نسبتا ضعیف است. توانایی آن برای انجام حملات هوایی دوربرد موفق در حال حاضر محدود است.

رویکرد کنونی آمریکا در قبال تهدید حمله گسترده ایران به اسرائیل اشتباه است و مانع از جنگ منطقه ای نخواهد شد. به جای تمرکز بر موضع تدافعی و کاهش تنش، بهترین راه برای ایالات متحده، اسرائیل و متحدان منطقه ای برای بازدارندگی ایران، ارائه یک تهدید معتبر برای دارایی های استراتژیک آن است.

در مانور بین المللی جاری برای جلوگیری از حمله ایران، ایالات متحده بر رویکرد دفاعی تاکید دارد. در 5 آگوست، آستین، وزیر دفاع ایالات متحده ، در X پستی منتشر کرد که “حرکات موضعی نیروی دفاعی ایالات متحده… و بر اهمیت تلاش‌های مداوم برای کاهش تنش در منطقه تاکید کرد.”

بر اساس گزارش‌ها، مقامات آمریکایی به اسرائیل هشدار داده‌اند که به هیچ حمله ایران پاسخ قاطع ندهد. به نظر می رسد هدف واشنگتن تکرار پاسخ بین المللی به حمله هوایی ایران در 13 آوریل است که طی آن ائتلاف به رهبری آمریکا اکثریت قریب به اتفاق 300 موشک پلاس و پهپاد شلیک شده توسط تهران به اسرائیل را سرنگون کرد.

این رویکرد آمریکا نه ایران را بازمیدارد و نه از جنگ منطقه ای جلوگیری خواهد کرد. یک تهدید معتبر آمریکا و اسرائیل برای حمله به دارایی‌ها و سایت‌های مهم ایران – از جمله تأسیسات نظامی، هسته‌ای، نفت و برق و همچنین بنادر هوایی و دریایی – به احتمال زیاد به نتیجه مطلوب منجر می‌شود.

رژیم ایران بسیار آسیب پذیرتر از آن چیزی است که بخواهد به نظر برسد. پدافند هوایی آن نسبتا ضعیف است. توانایی آن برای انجام حملات هوایی دوربرد موفق در حال حاضر محدود است. سایت‌های استراتژیک، که برای قدرت نظامی و اقتصاد آن و همچنین برای ثبات رژیم حیاتی هستند، می‌توانند در یک حمله به رهبری ایالات متحده تخریب یا به شدت آسیب ببینند.

جمهوری اسلامی علیرغم غوغای خود، به خوبی به نقاط ضعف خود واقف است. دقیقاً به همین دلیل است که ایران اکنون تلاش های قابل توجهی برای دستیابی به سامانه های دفاع هوایی و راداری پیشرفته از روسیه انجام می دهد.

ضعف ایران

ضعف ایران همچنین دلیلی است که رژیم آیت الله استراتژی نیابتی خود را در جنگ علیه اسرائیل اتخاذ کرده است. تهران تا به امروز از بهترین های هر دو دنیا برخوردار بوده است. از یک سو، نیروهای نیابتی که این کشور مسلح و آموزش می‌دهد، مانند حزب‌الله، حوثی‌ها، حماس و جهاد اسلامی فلسطین، هزاران حمله را علیه دولت یهود انجام داده‌اند، از جمله کشتار 7 اکتبر.

از سوی دیگر، تهران تا حد زیادی از تلافی مستقیم در پاسخ به چنین حملاتی اجتناب کرده است، به طوری که عملیات اسرائیل و ایالات متحده عمدتاً نیروهای نیابتی را هدف قرار می دهد تا اینکه دولت آنها را تسلیح و قدرت می بخشد.

اگر رژیم ایران به این باور برسد که در صورت حمله گسترده به اسرائیل، با تهدید جدی برای ثبات و حتی بقای خود مواجه است، احتمالاً با حمله بسیار محدودتری اکتفا می کند. در مقابل، اگر ایران معتقد است که در پی چنین حمله ای، تلاش های بین المللی بر جلوگیری از پاسخ قاطع اسرائیل متمرکز خواهد شد، دلیلی برای اجتناب از انجام چنین حمله ای ندارد.

در واقع، در حالی که ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس در 31 ژوئیه در تهران باعث شرمساری مقامات ایرانی و محرومیت آنها از شریک مهمی شد، بسیار بعید است که رژیم شیعه ایران ثبات خود را برای انتقام از مرگ یک فلسطینی به خطر بیندازد. رهبر تروریست های سنی رژیم در عوض ترجیح می دهد به ارسال تسلیحات، بودجه و تخصص به حماس و هر کسی که به جای هنیه منصوب شود، ادامه دهد.

اگر علیرغم یک هشدار صریح و موثق، ایران با این وجود حمله شدیدی را انجام دهد، ایالات متحده و اسرائیل باید ضربه مهلکی به زیرساخت های استراتژیک ایران وارد کنند، ضربه ای که سایت های هسته ای و نظامی آن را تخریب می کند، اقتصاد آن را فلج می کند و بقای رژیم را تهدید می کند.

چنین ضربه‌ای ممکن است منجر به وقوع گسترده‌تر خصومت‌ها در منطقه شود. با این حال، بسیار سودمندتر است که چنین شیوعی در حال حاضر رخ دهد، قبل از اینکه ایران فرصتی برای استقرار پدافند هوایی پیشرفته روسیه و حمله به سلاح هسته ای داشته باشد، تا زمانی که فرصتی برای این کار پیدا کند.

به گفته آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران هفته ها تا داشتن اورانیوم غنی شده کافی برای تولید سلاح هسته ای فاصله دارد. برنامه تسلیحاتی ایران ممکن است بسیار فراتر از تصور قبلی باشد. اگر این حمله زیر چتر هسته‌ای ایران انجام شود، مقابله با حمله‌ای در آینده توسط ایران و نیروهای نیابتی آن علیه منافع ایالات متحده یا اسرائیل بسیار خطرناک‌تر خواهد بود.

هشدار موثق ایالات متحده همچنین پیام روشنی را هم برای متحدان منطقه ای مانند عربستان سعودی و اردن که ایران را دشمن اصلی خود می دانند و هم به روسیه و چین که روابط خود را با تهران تعمیق می بخشند ارسال خواهد کرد. چنین رویکرد راهبردی بیشترین شانس را برای بازدارندگی ایران، جلوگیری از یک جنگ گسترده تر، حفاظت از منافع آمریکا و پیشبرد ثبات منطقه دارد.

نویسنده، مدیر ارشد مؤسسه امنیت ملی و استراتژی صهیونیستی Misgav مستقر در اورشلیم است.

 

https://m.jpost.com/opinion/article-814123

 

منبع: جزوالم‌پست

ترجمه و تلخیص: دنیای تحلیل

دیدگاهتان را بنویسید