بدون شفافیت در مورد غزه، حزب الله، ایران و سعودی ها

  1. جروزالم پست؛ یکی از مشهور ترین رسانه‌هاس اسرائیلی که به سیاست‌های محافظه‌کارانه حزب لیکود گرایش دارد.
  2. این گزارش، ضمن تمجید نتانیاهو برای اینکه توانسته تمجید بایدن و ترامپ را از آن خود کند، به او انتقاد می‌کند زیرا سخنرانی او برای بیان سیاسا‌های اصلی اسرائیل مبهم بوده‌است.
  3. درخصوص دلایل این البهام اظهار داشت : « نتانیاهو رسماً توصیه کرد که امارات و مصر به همراه برخی نسخه‌های تشکیلات خودگردان فلسطین جایگزین حماس شوند. و عبارت مبهم «فلسطینی‌هایی که به دنبال نابودی اسرائیل نیستند» را حفظ کرد و از تأیید تشکیلات خودگردان پرهیز کرد، اگرچه تقریباً همه مقامات دفاعی اسرائیل می‌گویند که تشکیلات خودگردان تنها گروهی است که می‌تواند حتی به طور بالقوه جایگزین حماس شود.»
  4. ادامه داد: «نتانیاهو خواستار حمایت آمریکا علیه حزب‌الله شد، اما آنچه را که ممکن است بپذیرد، پیشنهاد نکرد، جز وعده دائمی حزب‌الله برای دور ماندن از جنوب لبنان به منظور اجتناب از جنگ بسیار بزرگتر با گروه تروریستی لبنان.»
  5. و اضافه کرد: «او هیچ نکته ای مبنی بر خطر برنامه هسته‌ای ایران نگفت و هیچ پیشنهادی درباره اقداماتی در آینده نزدیک برای کاهش سرعت حرکت دائمی ایران به سمت یک سلاح هسته‌ای ارائه نداد. »
  6. تحلیلگر جروزالم پست، ضمن انتقاد از عملکرد نتانیاهو در کنگره گفت: « البته ممکن است نتانیاهو پس از دیدار با بایدن و ترامپ و بازگشت به اسرائیل منتظر امتیاز دادن برای معامله گروگان‌ها و برقراری آتش‌بس با حزب‌الله و تمرکز مجدد بر عادی‌سازی با سعودی‌ها باشد. همچنین این احتمال وجود دارد که موساد در حال برنامه ریزی عملیاتی برای کند کردن مسیر تهران به سمت زرادخانه هسته ای باشد. اما در طول این سخنرانی تاریخی چیزی نشنیدیم که به ما ایده دهد که نتانیاهو در روزها یا هفته های آینده به کجا می رود.»

 

توسط YONAH JEREMY BOB 25 ژوئیه 2024

جروزالم پست؛ نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو در سخنرانی خود در کنگره ایالات متحده عملکرد هیجان‌انگیزی در مورد اهمیت روابط ایالات متحده و اسرائیل ارائه داد و موفق شد از جانب جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده تمجید شود ، اما فرصت را در زمینه‌های دیگر ازدست داد و هدف اصلی سیاست اسرائیل در سخنان او مبهم ماند.

با توجه به دستیابی به معامله گروگانگیری در غزه، او اسرائیلی ها را برای برخی از امتیازات سختی که ممکن است این کشور برای امضای قرارداد نیاز داشته باشد، آماده نکرد. به طرز عجیبی، او گفت که مذاکرات در لحظه ای که او صحبت می کرد در حال انجام بود، تنها اندکی پس از آن که دفتر او بازگشت دیوید بارنیا، مدیر موساد را به میز مذاکره به تاخیر انداخت.

نتانیاهو همچنین در «روز پس از آن» در غزه هیچ نقطه جدیدی را ایجاد نکرد و رسماً توصیه کرد که امارات و مصر به همراه برخی نسخه‌های تشکیلات خودگردان فلسطین جایگزین حماس شوند.

در عوض، او عبارت مبهم «فلسطینی‌هایی که به دنبال نابودی اسرائیل نیستند» را حفظ کرد و از تأیید تشکیلات خودگردان پرهیز کرد، اگرچه تقریباً همه مقامات دفاعی اسرائیل می‌گویند که تشکیلات خودگردان تنها گروهی است که می‌تواند حتی به طور بالقوه جایگزین حماس شود.

در واقع، ملموس‌ترین بیانیه‌ای که او بیان کرد، این بود که اسرائیل خواستار داشتن امنیت فراگیر در غزه برای آینده نامعلوم – بسته به نحوه تفسیر آن – می‌تواند همه کشورهای دیگری را که ممکن است به فکر کمک برای برداشتن غزه از دست اسرائیل باشند، منصرف کند. این امر اورشلیم را مجبور می کند تا برای مدت نامعلومی تمام نیازهای مدنی غزه را بپردازد.

نتانیاهو خواستار حمایت آمریکا علیه حزب‌الله شد، اما آنچه را که ممکن است بپذیرد، پیشنهاد نکرد، جز وعده دائمی حزب‌الله برای دور ماندن از جنوب لبنان به منظور اجتناب از جنگ بسیار بزرگتر با گروه تروریستی لبنان.

او هیچ نکته ای مبنی بر خطر برنامه هسته‌ای ایران نگفت و هیچ پیشنهادی درباره اقداماتی در آینده نزدیک برای کاهش سرعت حرکت دائمی ایران به سمت یک سلاح هسته‌ای ارائه نداد.

اتحاد ابراهیم

و در حالی که او خواستار ائتلاف ابراهیم، احتمالا شامل سعودی‌ها بود، حتی هر گونه امتیازی در قبال فلسطینی‌ها یا هر اشاره‌ای به مسیر طولانی‌مدت برای راه‌حل دو دولتی را نادیده گرفت، که حداقل چیزی است که ریاض دارد. عادی سازی تاریخی را می پذیرد.

البته ممکن است نتانیاهو پس از دیدار با بایدن و ترامپ و بازگشت به اسرائیل منتظر امتیاز دادن برای معامله گروگان‌ها، برقراری آتش‌بس با حزب‌الله و تمرکز مجدد بر عادی‌سازی با سعودی‌ها باشد.

همچنین این احتمال وجود دارد که موساد در حال برنامه ریزی عملیاتی برای کند کردن مسیر تهران به سمت زرادخانه هسته ای باشد. اما در طول این سخنرانی تاریخی چیزی نشنیدیم که به ما ایده دهد که نتانیاهو در روزها یا هفته های آینده به کجا می رود.

 

https://m.jpost.com/israel-news/article-811795

 

منبع: جروزالم پست

ترجمه و تلخیص

دیدگاهتان را بنویسید