۳ پرده از تمسخر سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا

نتانیاهو در جریان سخنرانی اخیرش در کنگره آمریکا، کلکسیونی از تناقض و توهم را به نمایش گذاشت. همین مساله انتقادات جدی را از او، از سوی بسیاری از صاحب نظران و تحلیلگران بین المللی برانگیخته است.
مدت زمان زیادی از سخنرانی “بنیامین نتانیاهو” نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس در کنگره آمریکا نمی گذرد. نتانیاهو تاکنون چهار مرتبه در کنگره آمریکا سخنرانی کرده با این حال، آخرین سخنرانی وی، با انتقادات جدی و گسترده ای از سوی بسیاری از تحلیلگران و صاحب نظران رو به رو شده است. نتانیاهو در جریان سخنرانی اش در کنگره آمریکا حملات گسترده ای را به ایران و به طور کلی محور مقاومت در منطقه غرب آسیا انجام داد.

او جنگ غزه و تنش های جاری در غرب آسیا را جنگ میان بربریت و مدنیت نامید و مدعی شد که رژیم‌صهیونیستی و آمریکا و متحدان عرب آن ها در منطقه، در جبهه مدنیت قرار دارند. نتانیاهو ایران را عامل اصلی مشکلات و تنشها در سطح منطقه معرفی کرد و بار دیگر ادعای نخ نمای قریب الوقوع بودن ساخت تسلیحات اتمی از سوی ایران را مطرح کرد. او حتی به معترضان ضدصهیونیست در کشورهای غربی از جمله آمریکا تاخت و آن ها را احمق های مفیدی برای ایران معرفی کرد! به طور کلی، نتانیاهو در جریان سخنرانی خود در کنگره آمریکا، کلکسیونی از تناقض و توهم را به نمایش گذاشت. همین مساله انتقادات جدی را از او برانگیخته است.

در این راستا، به طور خاص می توان به 3 پرده از انتقادات جدی رسانه ها و تحلیلگران بین المللی از سخنرانی اخیر نتانیاهو در کنگره آمریکا اشاره کرد.

یک: جوک بزرگ نتانیاهو در جریان سخنرانی‌اش در کنگره آمریکا
همانطور که پیشتر نیز گفته شد، نتانیاهو در جریان سخنرانی اش در کنگره آمریکا، جنگ غزه و تنش های جاری در منطقه را جنگ میان بربریت و مدنیت توصیف کرد و مدعی شد که اسرائیل و آمریکا و متحدان عربشان، در جبهه مدنیت قرار دارند و محور مقاومت در جبهه بربریت است. این توصیف نتانیاهو انتقادات بسیاری را از وی برانگیخته است.

در این راستا، به طور خاص بسیاری از این گزاره را مطرح کرده اند که چطور می شود که نخست وزیر رژیمی نظیر اسرائیل که تاکنون موجب کشتار بیش از 39 هزار غیرنظامی فلسطینی در نوار غزه شده و البته که بیش از 80 هزار فلسطینی دیگر نیز توسط این رژیم مجروح و مفقود شده اند، مدعی قرار داشتن در اردوگاه مدنیت را می‌کند؟ رژیم اشغالگر قدس اکنون از سوی نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد، در رده رژیم های زن ستیز و کودک‌کُش است و البته که ارتش این رژیم نیز در فهرست ارتش های جنایتکار جهان قرار گرفته است.

در این راستا، “الکس لو”، نویسنده و تحلیلگر پایگاه خبری “سوث چاینا مورنینگ‌پُست”، در مقاله ای برای این وبگاه خبری، با طعنه زدن به سخنان نتانیاهو در کنگره، تایید کرده که جنگ غزه را حقیقتا باید جنگ میان بربریت و مدنیت دانست با این حال مشکل کار اینجاست که نتانیاهو جبهه خود و رژیمش را اشتباه تشخیص داده زیرا وحشی های واقعی خودِ آنها(صهیونیست ها) هستند.

الکس لو در گزارش خود به طور خاص به نظام حکمرانی در آمریکا نیز حمله کرده و گفته جالب است که بزرگترین مدعی دموکراسی و حقوق بشر در جهان به یک جانی خطرناک، فرصت سخنرانی در مهمترین نهاد قانونگذاری خود را می دهد و نمایندگان آمریکایی نیز برای یکچنین فردی دست می زنند و هورا می کشند. معادله ای که از شکستی بزرگ برای نظام حکمرانی آمریکایی حکایت دارد.

*الکس لو در مقاله ای برای پایگاه خبری “سوث چاینا مورنینگ‌پُست”، با طعنه به موضع گیری نتانیاهو که جنگ غزه را جنگ میان بربریت و مدنیت توصیف کرده بود می گوید، وی جبهه خود را اشتباه معرفی کرده و اسرائیل نه در جبهه مدنیت، بلکه در جبهه وحشی ها قرار دارد.

دو: حراست از غیرنظامیان در جنگ غزه!
یکی از دیگر ادعاهای مضحک نتانیاهو در جریان سخنرانی اخیرش در کنگره آمریکا این بود که وی گفته اسرائیل در جریان جنگ غزه، برای آسیب نرسیدن به مردم غیرنظامی، به اَشکال مختلف اقدام به صدور هشدار کرده و سعی کرده از جام غیرنظامیان حراست کند. نتانیاهو به مواضع مقام های دیوان بین المللی دادگستری نیز تاخته و تاکید کرده که آن ها باید تعهد اسرائیل به حراست از جان غیرنظامیان فلسطینی را تایید کنند!

این در حالی است که شواهد در رد این ادعای صهیونیست ها نیز بسیار است. شاید عینی ترین سند برای این ماجرا این باشد که صهیونیست ها تاکنون موجب کشته، مجروح و مفقود شدن بیش از 100 هزار غیرنظامی فلسطینی شده اند و بر اساس نرخ کشتار غیرنظامیان، آن ها مرگبارترین جنگ قرن بیست و یکم جهان را به راه انداخته اند.

جدای از این ها، دفتر سازمان ملل متحد برای امور بشردوستانه هم بارها تاکید کرده که اسرائیل به مناطق امن اعلامی خود که غیرنظامیان در آن ها حضور داشته اند حمله کرده و موجب ایجاد قتل و عام و کشتار شده و در عین حال، در شرایطی خواستار تخلیه برخی مناطق از وجود غیرنظامیان می شود که هیچ زمان کافی را برای این امر در نظر نمی گیرد.

البته که نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد بارها و بارها با انتقاد از حملات صهیونیست ها به محل تجمع و زندگی مردم عادی در نوار غزه، آن ها را مصادیق بارز اعمال جنایت علیه بشریت عنوان کرده اند. البته که فهرست این قبیل رویه های مجرمانه صهیونیست ها بسیار طولانی است. در این رابطه کافی است توجه داشته باشیم که بیشترین قطعنامه های حقوق بشری سازمان ملل نیز علیه صهیونیست ها صادر شده است.

*نشریه “گاردین” در گزارشی به واکاوی ادعاهای مختلف نتانیاهو در جریان سخنرانی اش در کنگره آمریکا پرداخته و به طور خاص این ادعای وی که اسرائیل در حراست از جان غیرنظامیان فلسطینی اقدامات متعدد و مختلفی را انجام داده زیر سوال برده است. این نشریه انگلیسی اشارات مختلفی به موضع گیری های مقام های سازمان ملل متحد و انتقاداتشان از صهیونیست ها به دلیل ارتکاب به جنایت علیه مردم غزه داشته است.

سه: تمسخر ادعای کذب نتانیاهو در مورد اعتراضات ضدصهیونیستی
یکی از محورهای سخنرانی اخیر نتانیاهو این بود که وی معترضان ضدصهیونیست در آمریکا و دیگر کشورهای غربی را به عنوان عوامل ایران و احمق های مفیدِ این کشور خطاب کرد! این ادعای نتانیاهو نیز با واکنش های منفی در برخی رسانه های غربی رو به رو شده و آن ها تاکید کرده اند که نتانیاهو بار دیکر از تاکتیکِ نخ نمای سیاه نمایی علیه ایران برای فراری دادن خود و رژیم متبوعش استفاده کرده و سعی در لاپوشانی واقعیت ها داشته است.

در این رابطه، طیف قابل توجهی از تحلیلگران و رسانه های غربی به این نکته اشاره کرده اند که آنچه افکار عمومی در غرب و اقصی نقاط جهان را به جوش و خروش و شرکت در تظاهرات ضدصهیونیستی واداشته این بوده که اسرائیل در جنگ غزه جنایات مهلک و ضدانسانی را انجام داده است. حال اینکه نتانیاهو سعی دارد تا این اعتراضات را گردن ایران بیندازد، حاکی از این است که وی سعی در به انحراف کشاندن این اعتراضات دارد. موضوعی که از روز هم روشن‌تر است و طرح ادعاهای واهی از سوی نتانیاهو برای او و رژیمش ایجاد کننده اعتبار نخواهد بود.

*نشریه آمریکایی نیوزویک در گزارشی، سخنرانی نتانیاهو در کنگره را کِسِل کننده توصیف کرده و به طور خاص با اشاره به اینکه نتانیاهو معترضان ضدصهیونیست در آمریکا و جهان غرب را به ایران نسبت داده و آن ها را احمق های مفید برای ایران توصیف کرده، به این موضوع پرداخته که این تحلیل نتانیاهو سطحی و دور از واقعیت است. تحلیلی که صرفا در پی لاپوشانی واقعیت های فعلی تلخ اسرائیل است.

دیدگاهتان را بنویسید