احتمالاً چه کسی جایگزین جو بایدن در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری 2024 می شود؟

 

  1. نمایندگان حزب دموکرات قرار است در 19 اوت در کنوانسیون ملی دموکرات ها گرد هم آیند و در آنجا رای خود را برای جانشینی بایدن به صندوق بیندازند. در گزارش  الجزیره برخی از محتمل ترین گزینه ها، نقاط قوت و ضعف آن‌ها را تحلیل می کند.
  2. نامزد اولی که او را محتمل‌ترین گزینه پس از بایدن می‌دانند، کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور فعلی است. هریس در دروره معاونتش نتوانسته شخصیتی اثرگذار در افکار عمومی باشد. یک نظرسنجی از یو اس ای تودی و دانشگاه سافولک در سال 2021 نشان داد که او تنها 28 درصد از میزان حمایت را داشته است، رقمی که نشان می دهد او نسبت به معاونان قبلی رئیس جمهور مانند دیک چنی رتبه پایین تری دارد.
  3. اما هفته گذشته؛ در بحبوحه خروج بایدن از رقابت‌ها،  نظرسنجی از آژانس خبری اسوشیتد پرس و مرکز تحقیقات امور عمومی نشان داد که ۷۴ درصد دموکرات‌ها عملکرد او را ” مطلوب ” می‌دانند همچنین، چهل و سه درصد از پاسخ دهندگان به طور کلی دیدگاه مشابهی در مورد هریس داشتند. حمایت و بایدن و چند تن از دمکرات‌های مشهور از هریس به عنوان جایگزین‌ بایدن، احتمال حضور او در رقابت‌ها را افزایش داده‌است.
  4. نامزد دیگری که برای حضور در مبارزه با ترامپ تلاش می‌کند؛ گرچن ویتمر؛ فرماندار میشیگان است. او در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال نماینده یک ایالت نوسانی است، میشیگان، بخشی از منطقه صنعتی کمربند زنگار است. ویتم همچنین برای بایدن مبارزات انتخاباتی انجام داده و حمایت خود از رئیس جمهور را با افزایش فشارها برای پایان دادن به مبارزات انتخاباتی مجدد، تأیید کرده است.
  5. الجزیره درباره ویتمر اشاره کرد: « او همچنین درگیری های عمومی برجسته ای، به ویژه در طول همه گیری COVID-19. با ترامپ داشته است. ویتمر در آغاز همه‌گیری، دستور ماندن در خانه را اجرا کرد و محدودیت‌هایی را برای تجمعات در مقیاس بزرگ در ایالت خود صادر کرد. این امر باعث شد ترامپ که مخالف برخی محدودیت‌های ایمنی بود، او را «دیکتاتور» خطاب کند و او را در رسانه‌های اجتماعی محکوم کند علاوه بر سطح ایالتی در سطح ملی هم ویتمر در روزهای اخیر به مقابله با ترامپ بازگشته است.» با این تفاسیر، بنظر می‌رسد، ویتمر گزینه مناسبی برای ساخت یک دوگانه در مقابل ترامپ خواهد بود. اما الجزیره در خصوص میزان حمایت حزب از او توضیخات دقیق ارائه نداده‌است.
  6. گزینه سومی که به آن اشاره می‌شود، جی بی پریتزکر، فرماندار ایلینوی است.الجزیره اشاره می‌کند: « پریتزکر مانند بسیاری از افراد حاضر در فهرست نهایی جانشینی بایدن، نه تنها فرماندار، بلکه جانشین برجسته بایدن در مسیر مبارزات انتخاباتی است و برای جلب حمایت تلاش کرد. در حالی که ایالت زادگاه پریتزکر، ایلینوی، یک پایگاه سنتی دموکرات ها است، این یک تقاطع کلیدی برای غرب میانه است، منطقه ای که در آن کشاورزی و صنعت با هم برخورد می کنند.»
  7. پریتزکر که یک وکیل با چندین دهه تجربه سیاسی است، قبلاً در سال 2008 ریاست کمپین ریاست جمهوری هیلاری کلینتون را بر عهده داشت. پریتزکر با مقابله با ترامپ غریبه نیست و جنبش راست افراطی او را “سرطانی” می خواند که در بخش هایی از حزب جمهوری خواه گسترش می یابد.
  8. الجزیره بخش پایانی این گزارش به دیگر مدعیانی اختصاص داده که پس از اعلام انصراف بایدن، از کامالا هریس حمایت کرده‌اند. افرادی مانند؛ گاوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا و جاش شاپیرو، فرماندار پنسیلوانیا. این رسانه عربی به دلایل هرکدام برای این اقدام نیز اشاراتی داشته‌است. اما با توجه به منطق این گزارش به نظر می‌رسد که الجزیره هم تصریح می‌کند، که باتوجه وضعیت حزب و حمایت‌ها از هریس، احتمالا او جدی‌ترین گزینه برای جانشینی بایدن خواهدبود.

الجزیره؛ کناره‌گیری بایدن از انتخابات باعث شده‌است تا یک دموکرات جدید ادعای جلب رضایت حزب را داشته باشد.این شخص چه کسی خواهد بود؟

این نتیجه، مذاکرات پشت درهای بسته و گاف های عمومی بود: رئیس جمهور جو بایدن روز یکشنبه اعلام کرد که دیگر به دنبال نامزدی دموکرات ها برای دور دوم کاخ سفید نخواهد بود.

اما تصمیم بایدن، حزب دموکرات را در موقعیتی بی‌سابقه قرار داده است. چه کسی جای او را پر می کند و در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری نوامبر با دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواه روبرو می شود؟ نمایندگان این حزب قرار است در 19 اوت در کنوانسیون ملی دموکرات ها گرد هم آیند و در آنجا رای خود را برای جانشینی بایدن به صندوق بیندازند. در اینجا، الجزیره برخی از محتمل ترین گزینه ها، نقاط قوت و ضعف آنها را تجزیه می کند – و رقبای سابق را که اکنون نامزد دیگری را تایید کرده اند، شناسایی می کند.

کامالا هریس معاون؛ رئیس جمهور

هریس محتمل ترین وارث بایدن است که نزدیک به چهار سال به عنوان معاون و معاون رئیس جمهور خدمت کرده است.

روز یکشنبه، بایدن نیز رسما از هریس برای نامزدی حمایت کرد.

اما هریس در طول مدت حضورش در کاخ سفید تلاش کرده است تا تاثیرگذارباشد. نقش او، مانند بسیاری از معاونان رئیس‌جمهور، کمرنگ بوده است و او در اوایل تصدی خود با محبوبیت ضعیفی دست و پنجه نرم می‌کرد.

به عنوان مثال، در سال 2021، یک نظرسنجی از یو اس ای تودی و دانشگاه سافولک نشان داد که او تنها 28 درصد از میزان حمایت را داشته است – رقمی که نشان می دهد او نسبت به معاونان قبلی رئیس جمهور مانند دیک چنی رتبه پایین تری دارد.

اما هنگامی که بایدن آماده خروج از رقابت سال ۲۰۲۴ شد, هریس ستاره خود را در حال صعود دید.هفته گذشته نظرسنجی از آژانس خبری اسوشیتد پرس و مرکز تحقیقات امور عمومی نشان داد که ۷۴ درصد دموکرات‌ها عملکرد او را ” مطلوب ” می‌دانند..چهل و سه درصد از پاسخ دهندگان به طور کلی دیدگاه مشابهی در مورد هریس داشتند.

معاون رئیس جمهور همچنین از حمایت چند تن از اعضای کنگره، از جمله جیم کلیبرن، نماینده سابق بایدن برخوردار است. او در اوایل این ماه به یو اس ای تودی گفت: «اگر بایدن آنجا نباشد، من طرفدار هریس هستم.»

هریس که اصالتاً اهل اوکلند، کالیفرنیا است، قبلاً به عنوان دادستان کل ایالت و یک سناتور ایالات متحده خدمت می کرد.

گرچن ویتمر؛ فرماندار میشیگان

برخلاف نیوزوم، ویتمر در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال نماینده یک ایالت نوسانی است: میشیگان، بخشی از منطقه صنعتی کمربند زنگار است. او همچنین برای بایدن مبارزات انتخاباتی انجام داده و حمایت خود از رئیس جمهور تحت محاصره را با افزایش فشارها برای پایان دادن به مبارزات انتخاباتی مجدد تأیید کرده است.

او در اوایل ماه ژوئیه پس از اجرای بحث شکست بایدن به رادیوی ملی فدرال گفت: «من از حامیان پرشور رئیس جمهور بایدن هستم و تلاش خواهم کرد تا مطمئن شوم که او یک دوره دوم را به دست خواهد آورد.»

ویتمر که در پایتخت ایالت لنسینگ متولد و بزرگ شد، چندین بار به عضویت مجلس قانونگذاری ایالتی انتخاب شد و قبل از ورود به عمارت فرماندار در کمیته ملی دموکرات ها خدمت کرد. او همچنین درگیری های عمومی برجسته ای، به ویژه در طول همه گیری COVID-19. با ترامپ داشته است.

ویتمر در آغاز همه‌گیری، دستور ماندن در خانه را اجرا کرد و محدودیت‌هایی را برای تجمعات در مقیاس بزرگ در ایالت خود صادر کرد. این امر باعث شد ترامپ که مخالف برخی محدودیت‌های ایمنی بود، او را «دیکتاتور» خطاب کند و او را در رسانه‌های اجتماعی محکوم کند.

اواخر همان سال، اداره تحقیقات فدرال (FBI) اعلام کرد که تلاش راست افراطی برای ربودن ویتمر را به دلیل سیاست‌های کووید-19 خنثی کرده است. اما ویتمر دموکرات های ایالت خود را گرد هم آورد و به رهبری حزب به پیروزی تاریخی در سال 2022 کمک کرد: ویتمر نه تنها عمارت فرماندار را پس گرفت، بلکه دموکرات ها هم مجلس نمایندگان و هم سنا را تغییر دادند.در سطح ملی هم ویتمر در روزهای اخیر به مقابله با ترامپ بازگشته است.

جی بی پریتزکر، فرماندار ایلینوی

پریتزکر مانند بسیاری از افراد حاضر در فهرست نهایی جانشینی بایدن، نه تنها فرماندار، بلکه جانشین برجسته بایدن در مسیر مبارزات انتخاباتی است و برای جلب حمایت تلاش می کرد. در حالی که ایالت زادگاه پریتزکر، ایلینوی، یک پایگاه سنتی دموکرات ها است، این یک تقاطع کلیدی برای غرب میانه است، منطقه ای که در آن کشاورزی و صنعت با هم برخورد می کنند.

ایلینوی نیز در فاصله ای دور از ایالت های نوسانی کلیدی مانند ویسکانسین قرار دارد. پریتزکر سعی کرده است از ریشه های خود در منطقه به نفع خود – و بایدن – استفاده کند و متعهد شده است که یک “دیوار آبی” در سراسر غرب میانه بسازد.این چیزی است که مردم سواحل ممکن است در مورد دموکرات های غرب میانه متوجه نشوند. ما غرب میانه با شما خوب خواهیم بود، در حالی که ما غرب میانه شما را شکست دادیم.

پریتزکر که یک وکیل با چندین دهه تجربه سیاسی است، قبلاً در سال 2008 ریاست کمپین ریاست جمهوری هیلاری کلینتون را بر عهده داشت. زمانی که در سال 2017 به عمارت فرماندار نگاه کرد، بیش از 42 میلیون دلار از ثروت خود را در کمپین انتخاباتی خود سرمایه‌گذاری کرد: خانواده‌اش مالک هتل‌ها و استراحتگاه‌های هایت هستند. او از آن زمان تاکنون دو دوره را برده است.

پریتزکر با مقابله با ترامپ غریبه نیست و جنبش راست افراطی او را “سرطانی” می خواند که در بخش هایی از حزب جمهوری خواه گسترش می یابد. در این ماه، او در ایندیانا و اوهایو فعالیت های انتخاباتی خود را متوقف کرده است و به دنبال آن بود که پایگاه حمایتی ترامپ و دموکرات ها را جمع کند.

مدعیان سابق که اکنون از هریس حمایت کرده اند

گاوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا: پس از چند ساعت سکوت که باعث گمانه زنی در مورد جاه طلبی های او شد، این مرد 56 ساله روز یکشنبه هریس را تایید کرد. وی در پست ایکس گفت: «با در خطر بودن دموکراسی و آینده ما در خط، هیچکس بهتر از کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا، پرونده علیه دیدگاه تاریک دونالد ترامپ را تحت پیگرد قانونی قرار نمی دهد و کشور ما را در مسیر سالم تری هدایت می کند.»

در حالی که نیوسام قبلاً در حمایت از بایدن تزلزل‌ناپذیر بود، ناظران سیاسی خاطرنشان کردند که به نظر می‌رسد او در تلاش برای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده خود است. به عنوان مثال، سال گذشته، نیوسام برای دیدار با رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، به خارج از کشور سفر کرد. سپس، در حالی که رقابت مقدماتی ریاست جمهوری جمهوری خواه شروع به داغ شدن کرد، او در فاکس نیوز ظاهر شد تا با یکی از نامزدها، فرماندار فلوریدا، ران دیسانتیس، مناظره کند.

نیوسام، رهبر دو دوره ای یک ایالت کاملاً آبی، با این وجود در سال 2021 با تلاشی برای فراخوانی مواجه شد که به دنبال بیرون راندن او از عمارت فرماندار کالیفرنیا بود. حامیان فراخوان نیوسام را به دلیل مالیات های بالا در ایالت و آنچه که آنها نگرش سست نسبت به مهاجرت می دانستند مورد انتقاد قرار دادند. با این حال، نیوسام به راحتی این تلاش را شکست داد و بیش از 61 درصد از رای دهندگان این فراخوان را رد کردند. فرماندار کالیفرنیا – و شهردار سابق سانفرانسیسکو – با این وجود با انتقادهای مداوم به دلیل مدیریت بحران بی خانمانی در ایالت و افزایش نابرابری، با افزایش هزینه های زندگی مواجه است.

جاش شاپیرو، فرماندار پنسیلوانیا:  در سال 2022، زمانی که جاش شاپیرو برای اولین بار برای تصاحب عمارت فرماندار در ایالت Rust Belt پنسیلوانیا نامزد شد، بیش از سه میلیون رای به دست آورد – که یک رکورد ایالتی را ثبت کرد. حتی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری گذشته تنها 2.8 میلیون رای در پنسیلوانیا به دست آورد، اگرچه هنوز برای او کافی بود تا بتواند ایالت را اداره کند.

روز یکشنبه، شاپیرو هر رویاهای ریاست جمهوری را که ممکن بود داشته باشد – در حال حاضر – کنار گذاشت تا از هریس حمایت کند. او در X گفت: “تضاد در این رقابت نمی تواند واضح تر باشد و راه پیروزی در ماه نوامبر درست از پنسیلوانیا می گذرد – جایی که این کار جمعی آغاز شد.” از ایالات متحده.” پنسیلوانیا میدان نبردی حیاتی برای دموکرات‌ها است: مانند میشیگان، می‌تواند به راست یا چپ متمایل شود. و پنسیلوانیا، پنجمین ایالت بزرگ از نظر جمعیت، دارای 19 رای کالج الکترال است.

پیش از پیروزی در فرمانداری، شاپیرو شش سال به عنوان دادستان کل ایالت مشغول به کار بود و در آنجا با خشونت اسلحه و بحران مواد افیونی و همچنین فساد دولتی مقابله کرد. با این حال، شاپیرو از زمان تصدی پست فرمانداری، به ویژه در میان دموکرات‌های مترقی – به دلیل محکوم کردن معترضان دانشجویی طرفدار فلسطین در محوطه‌های دانشگاهی، اعتراض‌ها را برانگیخت. شاپیرو با اشاره به ایمان یهودی خود، در ماه آوریل به نشریه پولیتیکو گفت: «وقتی این سطح از یهود ستیزی را در دانشگاه ها و جوامع خود می بینم، مسئولیت منحصر به فردی را احساس می کنم که صحبت کنم.»

 

https://www.aljazeera.com/news/2024/7/21/who-are-bidens-potential-replacements-in-the-2024-presidential-race

 

منبع: الجزیره

ترجمه و تلخیص: دنیای تحلیل

دیدگاهتان را بنویسید