ایران در حالی به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در 5 جولای می رود که مشارکت کم سابقه ای دارد

  1. الجریره در این گزارش، ضمن توضیح وضعیت انتخابات ریاست جمهوری در دور اول، در تلاش است تا تحلیلی از چیرایی کاهش مشارکت ارائه کند.
  2. تحلیلگر الجزیره اشاره کرد؛ « آمار نهایی ستاد انتخابات نشان می‌دهد که پزشکیان میانه‌رو بیش از 10 میلیون و 410 هزار رأی از مجموع بیش از 24 میلیون و 500 هزار رأی شمارش شده به دست آورده است و سعید جلیلی، مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای با 9 میلیون و 470 هزار رأی پس از آن قرار دارد. این دومین بار از زمان انقلاب 1979 است که انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم می رود.»
  3. این بنگاه خبری در خصوص سابقه مشارکت پایین در انتخابات‌های ریاست جمهوری با اشاره به انتخابات سال 1400 و رای 48.8 درصدی ابراهیم رئیسی، این انتخابات را انتخاباتی با کمترین میزان مشارکت در ایران دانست.
  4. و در ادامه دلایل این بی‌تفاوتی سیاسی توسط مردم ایران اینطور توضیح داد که؛ « بی‌تفاوتی رای‌دهندگان در حالی رخ می‌دهد که بسیاری از مردم پس از اعتراضات مرگبار سراسری در سال‌های 2022-2023 ناامید شده‌اند و اقتصاد همچنان با چالش‌های بی‌شماری از جمله تورم بیش از 40 درصدی ناشی از سوء مدیریت و تحریم‌های ایالات متحده مقابله می‌کند.»
  5. و ادامه داد: «مشارکت کم را می توان ناشی از شکست اردوگاه اصلاح طلبان در فعال کردن بخشی از مردم دانست که معمولاً به آنها رأی می دهند و مشارکت را افزایش می دهد.»
  6. تحلیلگر الجریره پیش‌بینی می‌کند که در دور دوم این انتخابات با مشارکت صعودی روبه‌رو خواهیم بود و دلایل خود برای این پیش‌بینی را اینطور سازمان‌دهی می‌کند: « زمانی که ایرانیان در دور دوم انتخابات پنجم ژوئیه رای می‌دهند، احتمال مشارکت بیشتر مردم وجود دارد، زیرا انتخاب روشن‌تری بین دو اردوگاه مخالف ارائه می‌شود. این بیشتر به نفع پزشکیان است که برای شکست دادن نیروهای ترکیبی اردوگاه های محافظه کار و تندرو به آرای بیشتری نیاز دارد.»

 

 الجزیره؛ مسعود پزشکیان ، نامزد اصلاح طلبان ، در صورت افزایش مشارکت در دور دوم جمعه آینده، می‌تواند فاتح کارزار انتخابات باشد.

تهران، ایران – با اینکه مسعود پزشکیان مورد حمایت اصلاح طلبان و سعید جلیلی از هم مورد حمایت اصولگرایان قرار گرفتند، اما نتوانستند اکثریت را به مشارکت ترغیب کنند در نتیجه انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در ایران هفته آینده به دور دوم می رود.

وزارت کشور روز شنبه گفت که تنها 40 درصد از بیش از 61 میلیون ایرانی واجد شرایط، رای داده اند که پایین ترین نرخ مشارکت انتخابات ریاست جمهوری از زمان انقلاب 1979 این کشور است.

آمار نهایی ستاد انتخابات  نشان می‌دهد که پزشکیان میانه‌رو بیش از 10 میلیون و 410 هزار رأی از مجموع بیش از 24 میلیون و 500 هزار رأی شمارش شده به دست آورده است و سعید جلیلی، مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای با 9 میلیون و 470 هزار رأی پس از آن قرار دارد. این دومین بار از زمان انقلاب 1979 است که انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم می رود.

قالیباف رئیس اصولگرایان مجلس با ۳ میلیون و ۳۸۰۰ هزار رای و مصطفی پورمحمدی رهبر اصولگرایان اسلامی با ۲۰۶ هزار و ۳۹۷ رای از دور رقابت ها کنار رفتند. دو نامزد دیگر، علیرضا زاکانی ، شهردار تهران و امیرحسین قاضی زاده هاشمی، یکی از مقامات دولتی، انصراف دادند . قالیباف ، زاکانی و قاضی زاده از هواداران خود خواستند در دور دوم انتخابات جمعه آینده به جلیلی رای دهند تا پیروزی «جبهه انقلاب» تضمین شود.

رئیسی و هفت تن دیگر از جمله حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در 19 مه در سانحه سقوط هلیکوپتر جان باختند، انتخابات زودهنگام روز جمعه در مهلت 50 روزه قانون اساسی برای انتخاب رئیس جمهور جدید برگزار شد .

مانند همه انتخابات مهم در چهار سال گذشته، روز جمعه شاهد مشارکت کم بودیم، اما تعداد نهایی بسیار کمتر از 45 تا 53 درصد پیش‌بینی شده توسط نظرسنجی ها بود. کمترین میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری در بیش از چهار دهه تاریخ جمهوری اسلامی، انتخاباتی بود که رئیسی با 48.8 درصد به قدرت رسید. انتخابات پارلمانی مارس و مه با کمتر از 41 درصد، پیش از این کمترین میزان مشارکت را در میان نظرسنجی‌های مهم از زمان انقلاب 1979 ایران داشته است.

بی‌تفاوتی رای‌دهندگان در حالی رخ می‌دهد که بسیاری از مردم پس از اعتراضات مرگبار سراسری در سال‌های 2022-2023 ناامید شده‌اند و اقتصاد همچنان با چالش‌های بی‌شماری از جمله تورم بیش از 40 درصدی ناشی از سوء مدیریت و تحریم‌های ایالات متحده مقابله می‌کند.

حمیدرضا غلام زاده ، کارشناس سیاست خارجی ایران، مشارکت کم را ناشی از شکست اردوگاه اصلاح طلبان در فعال کردن بخشی از منتخبان است که معمولاً به آن رأی می دهند و مشارکت را افزایش می دهد.

غلام زاده به الف گفت: علیرغم حمایت اصلاح طلبان سنگین وزنی مانند محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق و حسن روحانی، پزشکیان «نتوانست آن بخشی از جامعه را که معمولاً وقتی بیش از 50 درصد مشارکت داریم – که معمولاً از سمت اصلاح طلبان می آید، بیدار کند». جزیره

غلام زاده افزود: «و من این را اینگونه تفسیر می کنم که مردم می گویند تغییر می خواهند. زمانی که ایرانیان در دور دوم انتخابات پنجم ژوئیه رای می‌دهند، احتمال مشارکت بیشتر مردم وجود دارد، زیرا انتخاب روشن‌تری بین دو اردوگاه مخالف ارائه می‌شود. این بیشتر به نفع پزشکیان است که برای شکست دادن نیروهای ترکیبی اردوگاه های محافظه کار و تندرو به آرای بیشتری نیاز دارد.

پزشکیان ، سیاستمدار برجسته و وزیر سابق بهداشت، مورد حمایت روسای جمهور سابق میانه رو و اصلاح طلب و دیگر چهره های ارشد است. او قول داده است که تحریم‌ها را با بازگرداندن توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ کشور با قدرت‌های جهانی لغو کند و شکاف رو به رشد بین مردم و نظام را پر کند.

جلیلی، یکی از اعضای ارشد شورای عالی امنیت ملی، وعده داده است که تورم را تک رقمی کند و رشد اقتصادی را به 8 درصد برساند و در کنار آن با فساد و سوء مدیریت مبارزه کند. او از موضع تندتری علیه غرب و متحدانش حمایت می کند.

پزشکیان تنها معتدل از میان شش نفری بود که شورای نگهبان، نهاد قانون اساسی که همه نامزدها را بررسی می‌کند، تأیید شد. حامیان او او را نه به عنوان یک معجزه‌گر، بلکه به‌عنوان رئیس‌جمهوری بالقوه معرفی کرده‌اند که می‌تواند اوضاع را کمی بهتر کند در حالی که ادعای پیروزی جلیلی می‌تواند نشان دهنده یک عقبگرد بزرگ باشد.

نام جلیلی با مذاکرات هسته ای چند ساله در اواخر دهه 2000 و اوایل دهه 2010 گره خورده است که در نهایت به انزوای ایران در صحنه جهانی و اعمال تحریم های شورای امنیت سازمان ملل منجر شد. این سیاستمدار تندرو که بیش از یک دهه است تلاش می کند رئیس جمهور شود، اردوگاه حامی پزشکیان را به به خطر انداختن برنامه هسته ای کشور به عنوان بخشی از توافق مهم امضا شده در سال 2015 سرزنش می کند که دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا در سال 2018 آن را نادیده گرفت.

جلیلی و دیگر محافظه‌کاران، با متهم کردن مخالف خود به ناکارآمدی، مدعی شده‌اند که پیروزی پزشکیان تنها نشان‌دهنده سومین دولت حسن روحانی، رئیس‌جمهور میانه‌رو سابق است.

 

https://www.aljazeera.com/news/2024/6/29/iran-poised-for-presidential-run-off-in-tight-race

 

منبع: الجزیره

ترجمه و تلخیص: دنیای تحلیل

دیدگاهتان را بنویسید