دیدگاه گاردین درباره انتخابات ریاست جمهوری ایران: انتخاب بیشتر، اما امید واقعی برای تغییر کم است

  1. رژیم به یک اصلاح طلب اجازه می دهد که نامزد شود، زیرا می خواهد بیشتر از آن اطمینان حاصل کند. برای بازگرداندن مردم به پیشنهاد بهتری نیاز است.
  2. دور اول انتخابات ریاست جمهوری قرار است در 28 ژوئن برگزار شود، اما هیچ کس انتظار ندارد که جایگزین رئیسی تغییرات سیاسی قابل توجهی ایجاد کند . اولویت های رژیم تداوم و ثبات است.
  3. در آخرین رقابت، شورای نگهبان – یک نهاد نخبه منصوب خامنه ای که نامزدها را بررسی می کند – همه اصلاح طلبان را ممنوع کرده بود اما این بار اتفاق تازه ای رقم خورد. مسعود پزشکیان پزشک، نماینده مجلس و وزیر سابق بهداشت است که پدرش آذری و مادرش کرد بود.
  4. بدبین ها تصور می کنند که او دقیقاً به این دلیل انتخاب شده است که بعید به نظر می رسد که برنده شود و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس را به عنوان محتمل ترین پیروز در بین شش مرد نامزد می بینند. سعید جلیلی، مشاور سابق امنیت ملی که به خاطر عقاید مذهبی تندرو شهرت دارد، یکی از رقبای جایگزین است.
  5. آخرین انتخابات ریاست جمهوری، در سال 2021، شاهد کمترین میزان مشارکت در تاریخ بود، به طوری که تنها 48 درصد از رای دهندگان رای خود را به زحمت انداختند. بنابراین رژیم باید معتبر به نظر برسد و حداقل بخشی از مردم را دوباره درگیر کند. اصلاح طلبان تهدید کرده بودند که اگر هیچ یک از نامزدهایشان اجازه نامزدی پیدا نکنند، انتخابات را تحریم خواهند کرد.
  6. برخی نیز فکر می کنند که رهبر معظم انقلاب ممکن است به مهار جناح بندی و جنگ داخلی در صفوف محافظه کار امیدوار باشد. اما تصور عمومی این است که آقای پزشکیان مجاز به شرکت در این رقابت است. زیرا قدرت‌های ایران مطمئن هستند که او پیروز نخواهد شد.
  7. قالیباف پبه عنوان کاندیدای اجماع برای دو نیروی قدرتمند ایران یعنی دفتر رهبری و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دیده می شود. تحلیلگران می‌گویندکه او ممکن است ایران را به سمتی سوق دهد که آنها آن را احتمالاً آینده اجتناب ناپذیر آن می دانند: تحت سلطه روزافزون ارتش و نه دستگاه روحانی. او همچنین شهردار سابق تهران با شهرت به عنوان یک تکنوکرات است که باعث شده برخی امیدوار باشند که وی ممکن است شرایط زندگی را بهبود بخشد. یک دولت محافظه کار شایسته تر از دولت رئیسی نیز ممکن است روابط با غرب را تا حدودی بهبود بخشد.

گاردین؛ رژیم به یک اصلاح طلب اجازه می دهد که نامزد شود، زیرا می خواهد بیشتر از آن اطمینان حاصل کند. برای بازگرداندن مردم به پیشنهاد بهتری نیاز است.

مرگ ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در سانحه سقوط هلیکوپتر در ماه گذشته شوکه کننده بود. از تندرو 63  ساله نه تنها انتظار می رفت که برای دور دوم نامزد شود، بلکه بخشی از دوران گذار در آینده نیز باشد: رهبر معظم، آیت الله علی خامنه ای، 85 ساله است و مشکلات سلامتی دارد. برخی حتی فکر می کردند رئیسی ممکن است جانشین او شود.

دور اول انتخابات ریاست جمهوری قرار است در 28 ژوئن برگزار شود، اما هیچ کس انتظار ندارد که جایگزین رئیسی تغییرات سیاسی قابل توجهی ایجاد کند . اولویت های رژیم تداوم و ثبات است. این کشور می داند که ممکن است به زودی مجبور شود با خصومت دولت دوم ترامپ مواجه شود و پس از سرکوب اعتراضات گسترده زن، زندگی، آزادی، در داخل با نارضایتی گسترده ای روبه روست. شواهد سال‌های اخیر نشان می‌دهد که این کشور بیشتر نگران تثبیت محافظه‌کاران در بالا است تا مشروعیت از پایین.

در آخرین رقابت، شورای نگهبان – یک نهاد نخبه منصوب خامنه ای که نامزدها را بررسی می کند – همه اصلاح طلبان را ممنوع کرده بود اما این بار اتفاق تازه ای رقم خورد. مسعود پزشکیان پزشک، نماینده مجلس و وزیر سابق بهداشت است که پدرش آذری و مادرش کرد بود. بدبین ها تصور می کنند که او دقیقاً به این دلیل انتخاب شده است که بعید به نظر می رسد که برنده شود و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس را به عنوان محتمل ترین پیروز در بین شش مرد نامزد می بینند. سعید جلیلی، مشاور سابق امنیت ملی که به خاطر عقاید مذهبی تندرو شهرت دارد، یکی از رقبای جایگزین است.

آخرین انتخابات ریاست جمهوری، در سال 2021، شاهد کمترین میزان مشارکت در تاریخ بود، به طوری که تنها 48 درصد از رای دهندگان رای خود را به زحمت انداختند. بنابراین رژیم باید معتبر به نظر برسد و حداقل بخشی از مردم را دوباره درگیر کند. اصلاح طلبان تهدید کرده بودند که اگر هیچ یک از نامزدهایشان اجازه نامزدی پیدا نکنند، انتخابات را تحریم خواهند کرد. برخی نیز فکر می کنند که رهبر معظم انقلاب ممکن است به مهار جناح بندی و جنگ داخلی در صفوف محافظه کار امیدوار باشد. اما تصور عمومی این است که آقای پزشکیان مجاز به شرکت در این رقابت است. زیرا قدرت‌های ایران مطمئن هستند که او پیروز نخواهد شد. علی لاریجانی، یک محافظه‌کار میانه‌رو که مسدود شد، ممکن بود به عنوان یک چهره سنگین وزن بیشتر یک تهدید به شمار می‌رفت. حسن روحانی در گذشته با حمایت علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور سابق، به ریاست جمهوری رسید . آقای پزشکیان چنین حامی قدرتمندی ندارد. در صورت بعید برنده شدن او، آنهایی که در صدر هستند همچنان مطمئن هستند که او مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

آقای قالیباف که بارها با اتهامات فساد روبرو بوده و به عنوان یک ژنرال و به عنوان رئیس پلیس به نظارت بر سرکوب خشونت آمیز دانشجویان کمک کرده است، به عنوان کاندیدای اجماع برای دو نیروی قدرتمند ایران یعنی دفتر رهبری و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دیده می شود. تحلیلگران پیشنهاد می کنند که او ممکن است ایران را به سمتی سوق دهد که آنها آن را احتمالاً آینده اجتناب ناپذیر آن می دانند: تحت سلطه روزافزون ارتش و نه دستگاه روحانی. او همچنین شهردار سابق تهران با شهرت به عنوان یک تکنوکرات است که باعث شده برخی امیدوار باشند که وی ممکن است شرایط زندگی را بهبود بخشد. یک دولت محافظه کار شایسته تر از دولت رئیسی نیز ممکن است روابط با غرب را تا حدودی بهبود بخشد.

اما شکاف بین اولویت‌های رژیم ایران و آرمان‌های کسانی که بر آنها حکومت می‌کند که نه تنها چشم‌انداز اقتصادی بهتر بلکه آزادی‌های اجتماعی و سیاسی را می‌خواهند، هرگز بزرگتر نبوده است. بعید است که این انتخابات شاهد پیشرفت واقعی در پل زدن آن باشد.

 

منبع: گاردین

ترجمه و تلخیص: دنیای تحلیل

https://www.theguardian.com/commentisfree/article/2024/jun/14/the-guardian-view-on-irans-presidential-election-more-choice-but-little-real-hope-of-change

 

دیدگاهتان را بنویسید