تایمز اسرائیل: حمله به لبنان هزینه‌ای سنگین برای هیچ است

یک روزنامه اسرائیلی درباره گسترش جنگ علیه لبنان هشدار داد و نوشت که چنین اقدامی صرفا برای تل‌آویو هزینه زیادی دارد، ضمن این‌که مشکلی را حل نخواهد کرد.

روزنامه تایمز اسرائیل امروز طی یادداشتی با اشاره به عدم احتمال دستیابی به توافقی تبادل اسرا نوشت که اسرائیل راه آسانی برای پایان دادن به جنگ در جبهه شمالی و بازگرداندن شهرک‌نشینان صهیونیست به منازلشان در این منطقه در پیش ندارد. بر اساس این گزارش، نتانیاهو طی 8 ماه جنگ ترجیح داد که وارد یک جنگ فراگیر با حزب‌الله نشود و در برخورد با موشک‌ها و پهپادهای حزب‌الله، تصمیم گرفت به صورت زودهنگام شمال فلسطین اشغالی را از ده‌ها هزار اسرائیلی تخلیه کند. وی در ادامه حملاتی را علیه مبارزان و زیرساخت‌های حزب‌الله آغاز کرد و گفت که این رویکرد «به سرعت به پایان خود نزدیک می شود».این روزنامه در ادامه به رگبار موشک‌ها و شلیک پهپادهای تهاجمی حزب‌الله در هفته گذشته اشاره کرد، امری که به وقوع حداقل 15 آتش‌سوزی در مناطق ویران‌شده الجلیل و جولان اشغالی منجر شد.نویسنده در ادامه با اشاره به این سخن حکیم چینی سون تزو که گفته «پیروز میدان کسی است که می‌داند چه زمانی بجنگد و چه زمانی نه». به اظهارات پژوهشگر مؤسسه مطالعات امنیت ملی اورنا میرزاحی استناد می‌کند که گفته «هر چه زمان بیشتر می‌گذرد و درگیری تشدید می‌شود، احتمال وقوع جنگ بیشتر می‌شود». وی در ادامه این سوال را طرح می‌کند «آیا وقت جنگیدن فرا رسیده است؟»

وقتی بایدن حرفش را عوض می‌کند

تایمز اسرائیل در ادامه به اظهارات پیشین رئیس‌جمهور آمریکا جو بایدن که در اوایل جنگ تهدید کرده بود علیه هر طرفی که به فکر حمله به اسرائیل بیفتد، از قدرت نظامی استفاده خواهد کرد، پرداخت و نوشت که بایدن سرانجام زمانی که دید حزب‌الله فرصت خود را برای تحمیل درد بر «اسرائیل شکننده» پیدا کرده و شروع به فرسایش آن کرده، فرستاده ویژه خود را برای یافتن راه حلی دیپلماتیک به منطقه فرستاد.اما سفرهای متعدد آموس هوکشتاین به منطقه به شکست منجر شده زیرا دبیرکل حزب‌الله سید حسن نصرالله به صراحت اعلام کرده که بدون توقف جنگ در غزه، نبرد در شمال فلسطین اشغالی پایان نخواهد یافت و تاکید کرد که پیوند بین جبهه حمایتی لبنان و غزه قطعی و تعیین کننده است و هیچ کس نمی‌تواند آنها را از هم جدا کند.بنا بر این یادداشت، اسرائیل خود را موظف به امتیازدهی در تمامی زمینه‌ها جز پایان دادن به جنگ غزه می‌داند. در چنین شرایطی حماس به تماشای دوستان اسرائیل در جهان می‌نشیند که همچنان به تضعیف جایگاه خود ادامه می دهند. کار به جایی می‌رسد که رئیس حماس در غزه یحیی سنوار، به نمایندگان این جنبش در مذاکرات طی نامه‌ای نوشت که «اسرائیلی‌ها دقیقاً همان جایی هستند که ما می‌خواهیم».

برای پیروزی آماده نیستیم

تایمز می‌نویسد که اورنا میرزاحی می‌گوید: «برای شکست حزب‌الله به جنگی بسیار طولانی و پیچیده نیاز داریم» اما این نه تنها یک جنگ طولانی و پیچیده خواهد بود، بلکه جنگی خواهد بود که اسرائیل آماده پیروزی در آن نخواهد بود.نویسنده تصریح می‌کند که در طول سه دهه، برتری نظامی کاملی که «ارتش اسرائیل» از آن برخوردار بود، از بین رفته است و حماس و حزب‌الله که به عنوان دو گروه با منابع ضعیف تلقی می‌شدند که می‌توانستند بمباران‌های گاه و بیگاه و حملات برق آسای کوچک انجام دهند، اکنون به توانایی‌هایی دست یافته‌اند که معادل توانمندی ارتش‌های سایر کشورها است.تایمز در ادامه اذعان می‌کند که چالش‌هایی که ممکن است ارتش رژیم صهیونیستی در لبنان با آن مواجه شود، بسیار بیشتر از آن چیزی است که در غزه با آن مواجه شده است. زیرا حزب‌الله دارای سلاح‌های ضد تانک و پهپادهای تهاجمی پیشرفته‌تر است و با جنگیدن در دفاع از پیش آماده شده در یک منطقه باز، قادر خواهد بود ارتش صهیونیست را از چند کیلومتری هدف قرار دهد.این روزنامه به نقل از تحلیلگر نظامی اسرائیلی عیران اورتال، افسر ذخیره سابق نوشت که «اگر هشتم اکتبر فکر می‌کردید جنگ با حزب‌الله درست نیست باید بدانید که آغاز چنین جنگی امروز غیر‌منطقی‌تر است».

بهای‌ سنگین برای چه چیزی؟

اورتال توضیح داد؛ «در حالی که ذخایر ما خالی است، ذخایر آنها پر است»، در حالی که صدها هزار سرباز اسرائیلی بیش از 8 ماه است که در غزه در حال نبرد هستند و ارتش در حال مصرف ذخایر موشک، بمب‌های هوشمند و موشک‌های رهگیر گنبد آهنین است، حزب‌الله از پهپادها و سایر تسلیحاتی که به لطف ایران به دست آورده و برای مطالعه و بررسی پدافند هوایی اسرائیل از آن استفاده می‌کند، لذت می‌برد». نیروهای ارتش اسرائیل در حال حاضر در پشت پدافند و در جبهه‌های پشتی و تا حد امکان دور از موشک‌های حزب‌الله مستقرند. آغاز جنگ فراگیر با حزب الله، این نیروها را در معرض خطر قرار می‌دهد، بدون اینکه مشکل شلیک موشک‌ها و پهپادهای حزب‌الله علیه جبهه شمالی را حل کنند. اورتال افزود که ارتش اسرائیل حتی اگر اراضی لبنان تا عمق 10 کیلومتری یا حتی 20 کیلومتری از مرزرا اشغال کند، حزب الله همچنان می‌تواند به سمت «اسرائیل» موشک شلیک کند و نبرد به یک جنگ پرهزینه تبدیل خواهد شد که در آن حزب‌الله خسارات سنگینی به جبهه داخلی اسرائیل وارد می‌کند. لذا باید گفت که بهای این جنگ بیشتر از دستاوردهای احتمالی آن است. تایمز اسرائیل در ادامه نوشت که به هر حال نبرد همزمان علیه حماس و حزب‌الله در شرایط کنونی، «وضعیتی نیست که اسرائیل بخواهد خود را در آن قرار دهد».

دیدگاهتان را بنویسید