اگر بخواهیم جنبش دانشجویی را بررسی کنیم باید دو رویکرد مختلف چه در ایجاد تغییر و چه در مقاومتی که دربرابر تغییر وجود دارد را بررسی کنیم
با بررسی پرونده ویژه جنبش اعتراضی دانشجویان آمریکایی و اروپایی در حمایت از فلسطین با عنوان “بیداری غربی” منتشر شد. در این شماره از ماهنامه خبرنامه کاغذی دانشجویان ایران، گفتگوها و یادداشت هایی از چهره های برجسته دانشگاهی و فعالین دانشجویی کشور منتشر شده است.
در ادامه یادداشت معصومه محمدزاده عضو سابق شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با عنوان “حرکت جنبش دانشجویی می تواند حرکت ایجابی یا سلبی باشد” که در دامه میخوانید:
اساسا تعریفی که برای جنبش دانشجویی وجود دارد اینکه وقتی یک گروهی از دانشجویان، هدف یا ایده آلی برای خودشان تعریف می کنند قاعدتا به سمت آن ایده به صورت جمعی، اختیاری یا داوطلبانه حرکت می کنند.
وقتی ما این سه مسئله و این سه کلید واژه را کنار هم قرار دهیم متوجه خواهیم شد که جنبش دانشجویی با حرکت جمعی، اختیاری و داوطلبانه جهت دار برای ایجاد اتفاقی سیاسی و اجتماعیه اقدام می کند. این سه وقتی کنار هم قرار میگیرند با یک جهت برای ایجاد تغییر و تحول سیاسی اجتماعی مناسب است.
هویت جنبش دانشجویی
اگر بخواهیم جنبش دانشجویی را بررسی کنیم باید دو رویکرد مختلف چه در ایجاد تغییر و چه در مقاومتی که دربرابر تغییر وجود دارد را بررسی کنیم:
حرکت جنبش دانشجویی می تواند حرکت ایجابی یا سلبی باشد
– اگر جنبش دانشجویی بتواند یک رویکرد ایجابی و افق گشایی را تعریف کند و پیش ببرد در نقش راهبر ظاهر خواهد شد که به عبارتی می تواند هم برای مردم هدایت کننده باشد و هم برای بدنه نخبگانی در قامت یک الگو ظاهر شود.
– در رویکرد سلبی نیز جنبش دانشجویی در برابر تغییرات و اتفاقات غیراصولی مقاومت می کند که به عبارتی می توان گفت جنبش دانشجویی یک خیزش نه بزرگ به تغییرات غیرعادی است.
– در خصوص مسئله فلسطین نیز می توان از دو بعد به اتفاقات و حوادث فلسطین نگاه کرد. یک بعد قاعدتا بعد انسانی و به عبارتی رویکرد طبیعی نسبت به همه قشرهای بیدار جامعه است که یک همچین حرکتی و یک همچین کاری را مشاهده میشود و در برابر اتفاقات مختلف و پیامدهای آن واکنش نشان می دهند.
معصومه محمدزاده*/// پس بعنوان یک جمع و جنبشی مثل جریان دانشجویی که دارای هویت است نیز باید طبیعی باشد که در برابر هر اتفاق مهمی از جمله جنایات رخ داده در فلسطین از خود واکنشی نشان دهد و ساکت نباشد.
از جنبه سلبی هم اگر بخواهیم مسئله را بررسی کنیم:
به عبارتی مقاومت در برابر یکسری از تغییر و تحولاتی که در نوع انسان و در مناسبات جهانی اتفاق میفتد مقاومت در برابر این عامل تلقی می شود که این خیزش دانشجویی در برابر مسئله فلسطین از این مورد نشات میگیرد.
جنبش دانشجویی همیشه این ادعا را داشت که دنبال عدالت، انسانیت، تعادل در اجتماع و به عبارتی دنبال جامعه آرمانی است و اگر در برابر مسئله فلسطین کنش و موضعی نمیگرفت باید تعجب کرد.
پس اگر بخواهیم این مسئله را بررسی کنیم در نسبت با مسئله فلسطین جنبش دانشجویی هم حرکت سلبی باید داشته باشد هم حرکت ایجابی.
به عبارتی حرکت سلبی همین کنشهایی است که اخیرا در اروپا و آمریکا به وجود آمد و دانشجویانی که یک سری از کنشها را دارند انجام میدهند و یک نه بزرگ را به سیاستهای حمایتی کشورهای خود از رژیم صهیونیستی را فریاد میزنند که قاعدتا باتوجه به ساختار و حاکمیتی که درخصوص مسئله فلسطین در اروپا و آمریکا مشاهده میشود حمایت از جنایات اسرائیل نسبت به فلسطین را در پیش میگیرد و با دانشجویانی که بخواهند از مسئله فلسطین دفاع کنند نیز برخورد می کنند.
که در ادامه هم دیدیم دانشجویان مختلفی در دانشگاههای اروپایی و آمریکایی دستگیر شدند و با برخی از دانشجوها نیز برخورد اجتماعی رخ داد و حتی با معترضین برخورد سخت انجام شد و ضرب و شتم شدند و همچنان در حال برخورد با این جنبش هستند.
حال اگر این خیزش به خود یک رویکرد ایجابی بگیرد می توان گفت نه تنها به خاطر فلسطین بلکه برای مسائل مختلف اجتماعی، سیاسی، حقوق بشر و … این فضا ادامه پیدا خواهد کرد. یک افقی را در این مسئله می تواند ایجاد کند که با باز کردن این افق می توان گفت علاوه بر فلسطین اگر هر جای دیگر نیز همچین مسئلهای خارج از عدالت ایجاد و به عده ای ظلم شود،
چه داخل و چه خارج از مرزهای آمریکا و اروپا به همچین مسئله خارج از فرآیند طبیعی زندگی بشری برسیم که در راستای قدرت طلبی یک عده باشد جنش دانشجویی آن هویت مستقل خودش را به دست آورده است که واکنش نشان دهد و مواضع خود را در شرایط مختلف بیان کند.