انعکاس رقابت‌های انتخاباتی ایران در اندیشکده‌ها و خبرگزاری‌های خارجی

1. «موسسه کشورهای عربی خلیج (فارس) در واشنگتن (AGSIW)»: اگر مشارکت در انتخابات همانند سال ۱۴۰۰ کم باشد جلیلی احتمالا با حدود   ۳۰ درصد آرا انتخاب خواهد شد.

2.«پایگاه ریسپانسیبل استیت کرافت»: پیش‌بینی می‌شود که در صورت انتخاب مسعود پزشکیان، سیاست خارجی ایران لحن معتدل‌تری به خود گیرد. این تغییر می‌تواند بهبود روابط با اتحادیه اروپا و همکاری سازنده‌تر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در پی داشته باشد.

3. «موسسه امریکن اینترپرایز»: رئیس‌جمهور بعدی ایران به دلیل نقشی که احتمالاً در تعیین رهبر بعدی خواهد داشت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

4. «ان‌بی‌سی نیوز»: مسعود پزشکیان تنها کاندیدای اصلاح‌طلب در میان اصولگرایان است و به نظر نمی‌رسد شانس زیادی داشته باشد.

5. «نشنال نیوز»: هیچ‌یک از کاندیداها جزئیات برنامه‌های خود را ارائه نکرده‌اند، اما همه آنها وعده بهبود وضعیت اقتصادی را داده‌اند.

6. «فرانس ۲۴»: انتخابات این ماه در شرایط بحرانی برگزار می‌شود، زیرا جنگ غزه بین اسرائیل و حماس و همچنین تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای ایران ادامه دارد.

7. «الجزیره»: لیست نامزدهای تأیید شده و جناح‌های سیاسی مرتبط نشان می‌دهند که ایران احتمالاً بعد از انتخابات به سیاست فعلی خود ادامه خواهد داد. انتخابات در شرایطی برگزار می‌شود که جنگ اسرائیل در غزه، ایران را در معرض درگیری مستقیم قرار داده است.

8. «نیویورک تایمز»: رئیس‌جمهور بعدی ایران باید تصمیمات مهمی درباره وضعیت هسته‌ای کشور بگیرد. انتخابات در شرایطی برگزار می‌شود که تنش‌ها با غرب بر سر کمک ایران به روسیه در جنگ اوکراین و برنامه هسته‌ای ایران بالا گرفته است.

9. «شبکه CNN» : انتظار می رود رقابت شدیدی بین قالیباف و جلیلی که هر دو در انتخابات ریاست جمهوری 2021 از رئیسی حمایت کردند، وجود داشته باشد.

10. «بلومبرگ»: انتخابات ایران در بحبوحه شرایط بحرانی غرب آسیا برای واشنگتن مهم است و آمریکا با دقت، انتخابات ایران را زیر نظر گرفته است.

 

مترجم و تلخیص: رسول صادقی

دیدگاهتان را بنویسید