آزادی حمید نوری با دیپلماسی مقتدرانه شهدای خدمت

منافقین بارها به او و خانواده حمید نوری اعلام کرده بودند که حتی خدا نیز نمی‌تواند او را از چنگ اسارت در زندان سوئد نجات دهد اما در نهایت حمید نوری در فرودگاه مهرآباد تهران با ارسال پیامی برای منافقان اعلام کرد که به لطف خدا آزاد شده است.
حمید نوری پس از تحمل ۱۶۸۰ روز زندان انفرادی در سوئد و محرومیت از حقوق ابتدایی، روز ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ و پس از ۵ سال از آزاد شد. پیش از این مقامات سوئدی از تبادل زندانیان بین جمهوری اسلامی ایران و این کشور اروپایی خبر داده بودند. در این تبادل یوهان فلودروس و سعید عزیزی که پیش از این به جرم جاسوسی در ایران بازداشت شده بودند با حمید نوری مبادله شدند.
روز ۱۸ آبان سال ۱۳۹۸ بود که حمید نوری با پرونده سازی عناصر منافقین در سوئد بازداشت و روانه زندان‌های این کشور شد. مقامات قضایی سوئد از روز ابتدایی بازداشت حمید نوری تا به امروز او را از حقوق ابتدایی محروم کرده و وی در زندان انفرادی و در شرایط نامناسبی نگهداری می‌شد.
اما سرانجام و با پیگیری مقتدرانه دیپلماسی دولت سیزدهم، حمید نوری از چنگ اسارت دولت سوئد و نقشه منافقان رها شد و به آغوش وطن و خانواده خویش بازگشت.
آزادی و مبادله حمید نوری در شرایطی صورت گرفت که دادگاه سوئد در تاریخ ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ او را به حبس ابد محکوم کرده بود و منافقین بارها به او و خانواده حمید نوری اعلام کرده بودند که حتی خدا نیز نمی‌تواند او را از چنگ اسارت در زندان سوئد نجات دهد اما در نهایت حمید نوری در فرودگاه مهرآباد تهران با ارسال پیامی برای منافقان اعلام کرد که به لطف خدا آزاد شده است.
پیامی که منجر به خشم و کلافگی منافقین شد و آنها با خبر آزادی حمید نوری ضربه سهمگینی دریافت کردند. ضربه‌ای که حاصل دیپلماسی دولت سیزدهم و پیگیری شخص رئیس جمهور شهید و وزیر خارجه فقید ایشان بود. پیش از این نیز منافقین ضربه مهلک دیگری را در پی دیپلماسی عزتمندانه دولت سیزدهم دریافت کرده بودند و در خرداد ۱۴۰۲ پلیس آلبانی به کمپ اشرف ۳ حمله کرده و پس از آن فعالیت آنها را محدود کرد. اتفاقی که اخیرا در یورش پلیس فرانسه به مقر این گروهک تروریستی در این کشور آن را به فاصله یک سال تکرار کرد. منافقین که از این ضربات دچار سردرگمی و استیصال شده و رو به انتقاد از دولت سوئد به دلیل انجام مبادله کردند.
در مبادله‌ای که امروز انجام گرفت یوهان فلودروس با حمید نوری مبادله شد. فلودروس که رسانه‌های فارسی زبان خارجی و غربی تلاش دارند او را یک توریست بازداشت شده در ایران بنامند، در اصل و به اعتراف روزنامه نیویورک تایمز جاسوس سرویس اقدام خارجی اروپا بود که در پوشش کارمند دیپلماتیک در ایران اقدام به جاسوسی کرده و توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده بود. فلودروس ظهر امروز به همراه سعید عزیزی، جاسوس ایرانی تبار سوئدی با حمید نوری مبادله و راهی سوئد شدند.
در انتها نیز ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه از اهتمام ویژه رئیس جمهور شهید و تلاش‌های مستمر و مجدانه وزیر امور خارجه امیرعبدالهیان تجلیل و قدردانی کرد. خانواده و شخص حمید نوری نیز از تلاش‌های شهدای خدمت در راه آزادی او قدردانی کردند.
حمید نوری با وجود اینکه در جناح اصلاحات فعالیت داشته و در زمانی که هنوز دولت مورد حمایت اصلاحات بر سر کار بود به اسارت دولت سوئد درآمد اما در آن دوران پیگیری و حمایتی از دولت وقت ندید. اما در مقابل و در روزهای آخر دولت شهید آیت الله رئیسی و در غیاب او و وزیر خارجه ایشان با دیپلماسی عزتمندانه از چنگ دولت سوئد و طرح شوم منافقین رها شد. این شیوه دیپلماسی شهید رئیسی ناشی از این تفکر بود که او خود را رئیس جمهور تمام ملت ایران می‌دانست و حتی در زمان فقدان ایشان نیز دیپلماسی دولت سیزدهم برای آزادی شهروندان جمهوری اسلامی ایران در اقصی نقاط جهان تلاش می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید