دست و پا زدن‌ آمریکا برای نجات اسرائیل از موشک‌های حزب‌الله

سفر برنامه‌ریزی نشده آموس هوکشتاین، فرستاده آمریکا به اراضی اشغالی و لبنان، درست بعد از تشدید قابل توجه عملیات‌های موشکی حزب‌الله ، علامت سوال‌هایی درباره پشت پرده این سفر به وجود می‌آورد.

بعد از تشدید عملیات‌های موشکی حزب الله علیه مواضع صهیونیست‌ها در جبهه شمالی فلسطین اشغالی که خسارات گسترده‌ای به اشغالگران وارد کرده و بخش عمده‌ای از شهرک‌های شمالی دچار آتش‌سوزی‌های بزرگ شده‌اند، در چهارچوب تداوم تلاش‌های غرب و آمریکا برای نجات رژیم صهیونیستی در جبهه شمالی و در حالی که واشنگتن و پایتخت‌های غربی به شدت نگران تاثیر حملات حزب الله هستند، منابع خبری گزارش دادند که «آموس هوکشتاین» فرستاده ویژه «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد امروز دوشنبه در سفری برنامه‌ریزی نشده به اراضی اشغالی و بعد از آن بیروت برود.

در همین زمینه «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم و تحلیلگر برجسته فلسطینی در یادداشتی نوشت: عجله آمریکا برای فرستادن آموس هوکشتاین به فلسطین اشغالی و بیروت به معنای نگرانی درباره احتمال وقوع یک جنگ گسترده در جبهه شمالی اراضی اشغالی است.

عطوان تصریح کرد: آموس هوکشتاین که در ارتش اسرائیل خدمت می‌کرد و یک صهیونیست است، برای صهیونیست‌ها سلاح و تجهیزات پیشرفته و برای لبنانی‌ها تهدیدات پنهان می‌آورد تا به جنگ فرسایشی که ارتش اشغالگر در شمال گرفتار آن شده و حزب الله با شجاعت و درایت این نبرد را مدیریت می‌کند، پایان دهد. دولت آمریکا که نتوانست از طریق تله توافق ادعایی برای آتش بس، مقاومت در نوار غزه را فریب بدهد؛ توافقی که طبق آن قرار بود در ازای آتش بسی موقت، اسرای صهیونیست از غزه آزاد شوند، در حال حاضر به شدت نگران گسترش جنگ در شمال اراضی اشغالی است، جنگی که نه تنها اسرائیل بلکه آمریکا هم باید بهای سنگینی برای آن بپردازد و نفوذ این کشور و نیز امنیت پایگاه‌های آن در منطقه از بین خواهد رفت.

این تحلیلگر فلسطینی افزود: جنگ در جنوب لبنان همزمان با جنگ غزه و نیز جنگی که اکنون در اوکراین ادامه دارد، همگی در کنار هم یا به شکل جداگانه تبدیل به دردسر بزرگی برای ایالات متحده شده‌اند. بنابراین دولت جو بایدن برای فرستادن هوکشتاین به فلسطین اشغالی و بیروت عجله کرد تا قبل از اینکه دیر شود تنش‌ها را کمتر کند. در این میان فرستاده آمریکا امیدوار است کاری را که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه کشورش نتوانست در ۸ سفر خود به منطقه انجام دهد، با موفقیت به پایان برساند؛ یعنی تبلیغ توهمی به نام راهکار دو دولتی، نابودی مقاومت در نوار غزه و پایان دادن به حاکمیت حماس در این منطقه.

عبدالباری عطوان با اشاره به عملیات‌های کوبنده حزب الله علیه اشغالگران صهیونیست طی هفته‌ای که گذشت اعلام کرد: ورود ۴۰۰ موشک و ده‌ها پهپاد به صفد و طبریا در ۳۵ کیلومتری جنوب الجلیل، آتش سوزی گسترده در اکثر شهرک‌های شمالی فلسطین اشغالی طی تنها ۴ روز، موشک باران یگان پدافند هوایی ارتش رژیم اشغالگر در پایگاه رامون، سرنگونی مکرر پهپادهای ارتش اسرائیل، سرنگونی بالن جاسوسی رژیم صهیونیستی و سایر عملیات‌های پیشرفته‌ای که حزب الله علیه اشغالگران انجام داده، مجموعه شکست‌های میدانی ارتش رژیم صهیونیستی به شمار می‌روند که نشان می‌دهد بازدارندگی این رژیم تنها فرسایش نیافته، بلکه به طور کامل در آستانه فروپاشی است.

عبدالباری عطوان ادامه داد: زمانی که مشغول نوشتن این مقاله بودم دوست خوب من «امیل لحود» رئیس جمهور اسبق لبنان که از حامیان شریف مقاومت است با من تماس گرفت تا عید قربان را تبریک بگوید؛ همان رفتاری که با همه دوستان مسلمان خود دارد. او به من گفت: آنها (آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها) به دنبال آن هستند که با فریبکاری و وعده‌های دروغ، چیزی را که در جنگ جولای ۲۰۰۶ نتوانستند به دست بیاورند، اکنون به انجام برسانند، یعنی دور کردن حزب الله از مرزها به سمت شمال رودخانه لیتانی. آمریکایی‌ها می‌خواهند اسرائیل را در جبهه شمال نجات دهند، اما به طرز بدی شکست خواهند خورد؛ زیرا مقاومت لبنان به رهبری سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله که خیلی خوب او را می‌شناسم و درایت و آگاهی زیادی در مدیریت نبرد دارد، برنامه‌های خود را پیش خواهد برد و حتی یک میلی متر هم از مرزها عقب نشینی نمی‌کند.

عطوان به ادامه سخنان امیل لحود اشاره کرد که گفته بود: مقاومت لبنان به عملیات‌های خود در حمایت از غزه ادامه خواهد داد. مقاومت امروز از آنچه که در سال ۲۰۰۶ بود بسیار قوی‌تر شده است و من به همه اطمینان می‌دهم نقشه دشمن شکست خواهد خورد و ما پیروز هستیم.

در ادامه این مقاله آمده است: ما خواستار جنگ در لبنان یا هیچ کجای دیگر نیستیم، اما اگر چنین جنگی به مقاومت تحمیل شود بزرگترین و خطرناک‌ترین حماقتی خواهد بود که اسرائیل مرتکب آن می‌شود؛ زیرا مقاومت اسلامی در لبنان به رهبری حزب الله، دشمن صهیونیستی را فرسوده و خسته کرده، شهرک‌های این رژیم را در شمال به آتش کشیده، پایگاه‌های نظامی ارتش اشغالگر را نابود کرده و ۲۰۰ هزار شهرک نشین صهیونیست را از شمال اراضی اشغالی فراری داده است. از طرف دیگر شعله ور شدن آتش جنگ در شمال اراضی اشغالی به معنای پیوستن همه جبهه‌های مقاومت به این جنگ خواهد بود و مقاومت لبنان در چنین جنگی تنها نمی‌ماند.

عبدالباری عطوان تصریح کرد: آموس هوکشتاین با وعده‌ها و تضمین‌های دروغین خود درباره استخراج نفت و گاز از آب‌های لبنان و پایان دادن به بحران اقتصادی خفقان آور این کشور به دنبال فریب دادن لبنانی‌هاست؛ اما باز هم ناکام می‌ماند و مجبور است دست خالی از بیروت برگردد؛ درست مانند اتفاقی که برای بلینکن در سفرهای منطقه‌ای او رخ داد.

دیدگاهتان را بنویسید