بحران جدی سربازگیری و شکاف‌های عمیق در جامعه اسرائیل

سردبیر نشریه کرادل با اشاره به اینکه استعفای مقامات اسرائیلی از کابینه جنگ موجب افت روحیه و یک بحران جدی سربازگیری و همچنین جرقه یک بحران داخلی خواهد شد، اظهار کرد: تنها قدرتی که امروز می‌تواند بنیامین نتانیاهو و دیگر رهبران خون‌خوار صهیونیست را متوقف کند، در کاخ سفید است.

دومینوی استعفای و انتقاد مقامات نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی چند وقتی است که آغاز شده و همین امر شرایط نامطلوبی را برای نتانیاهو هم در صحنه نبرد و هم در عرصه سیاست داخلی رقم زده است. برخی کارشناسان بر این باورند که کناره‌گیری «بنی گانتس» از کابینه جنگ علاوه بر اینکه موجب جسارت پیدا کردن اعضای دیگر برای جدا شدن از سیرک نتانیاهو خواهد شد، تاثیر به سزایی بر روند جنگ خواهد داشت و احتمالا موجی از ناامیدی در میان نیروهای نظامی این رژیم ایجاد خواهد کرد. در کنار این، باید به واقعیت‌های اجتماعی و اقتصادی در اسرائیل توجه کرد که هیچ یک به نفع نتانیاهو پیش نمی‌رود. «استبان کاریلو» -سردبیر مجله خبری کرادل و کارشناس مسائل خاورمیانه- در گفتگو به بحث پیرامون تحولات اخیر رژیم صهیونیستی پرداخت.

متن کامل گفتگو با «استبان کاریلو» بدین شرح است:

 فکر می‌کنید استعفای بنی گانتس می‌تواند آغاز روند سرنگونی کابینه نتانیاهو باشد و چه تاثیر بر روند جنگ خواهد داشت؟

به اعتقاد من استعفای گانتس از کابینه جنگ اسرائیل بیش از آنکه تهدیدی واقعی برای برکناری نتانیاهوباشد، بیانگر شکاف‌های عمیق در جامعه اسرائیل است. برای توجیه ادعای خود باید به نظرسنجی‌های اخیر رسانه‌های اسرائیل اشاره کنم که نشان می‌دهد حمایت مردمی از نخست وزیر در هفته‌های اخیر افزایش یافته است؛ به ویژه پس از اینکه دادگاه بین المللی کیفری قصد خود را برای صدور حکم بازداشت علیه مقامات ارشد اسرائیل اعلام کرد. علاوه بر این، ما شاهد هستیم که نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد شهروندان اسرائیلی تا حد زیادی با نسل‌کشی فلسطینیان در غزه مخالف نیستند.

با این وجود، کناره‌گیری گانتس با استعفای ژنرال «آوی روزنفلد» -فرمانده لشکر ارتش اسرائیل در غزه- همراه شد که اولین فرمانده رزمی ارتش بود که از 7 اکتبر استعفا داد. احتمالا این تحول خاص، تاثیر بیشتری بر جنگ خواهد داشت؛ زیرا ارتش اسرائیل به نبرد سخت علیه مقاومت فلسطین ادامه می‌دهد و افت روحیه و یک بحران جدی سربازگیری می‌تواند جرقه یک بحران داخلی را ایجاد کند.

– علیرغم تمام فشارهای داخلی و بین المللی، نتانیاهو همچنان به جنایات خود علیه مردم فلسطین ادامه می‌دهد. به نظر شما چه چیزی می‌تواند مانع توقف او شود؟

تنها قدرتی که امروز می‌تواند بنیامین نتانیاهو و دیگر رهبران خون‌خوار صهیونیست را متوقف کند، در کاخ سفید است و تنها واشنگتن ظرفیت کامل برای توقف تسلیح اسرائیل را دارد. خود رهبران اسرائیل اعتراف کرده‌اند که بدون حمایت آمریکا، نسل‌کشی غزه تقریبا به همان سرعتی که شروع شد پایان می‌یابد. با این حال، حتی اگر تل‌آویو مکررا از تک تک «خط قرمزهای» ایالات متحده عبور کند، این تصمیمی است که ایالات متحده احتمالا هرگز نخواهد گرفت. به این ترتیب، توقف ماشین جنگی آمریکا و اسرائیل بر دوش محور مقاومت قرار می‌گیرد که نیروهای آن نه تنها در مقابله با ارتش اسرائیل، بلکه با نیروهای ناتو در دریای سرخ و جاهای دیگر مقاوم هستند.

در حالی که نسل کشی در غزه با حمایت کامل ایالات متحده ادامه دارد، مردم پایبند به اصول جهان این مسئولیت را دارند که به فشار بر دولت‌های خود برای قطع روابط با رژیم نسل کشی ادامه دهند، که همچنین باعث ایجاد فشار لازم برای تبدیل اسرائیل و ایالات متحده به چهره منفور جهانی خواهد شد که شایسته آن هستند.

 احتمال کودتای نظامی علیه نتانیاهو را چقدر متصور می‌دانید؟

من هرگز احتمال کودتای نظامی علیه رهبری که از دید دولت ایالات متحده «سرکش» شده باشد را نادیده نمی‌گیرم. با این وجود، برای وقوع چنین رویدادی، ارتش اسرائیل حداقل به حمایت سیاسی از سوی مخالفان و همچنین سفارت آمریکا نیاز دارد. در این مرحله، هیچ یک از این دو مورد امکانپذیر نیست. نتانیاهو بارها ثابت کرده که یک رهبر زیرک است و می تواند قدرت را حفظ و از تعقیب کیفری به هر وسیله لازم فرار کند. بنابراین باید دید که آیا نارضایتی گسترده در ارتش و نفوذ فزاینده افراطی ترین عناصر حکومت او می‌تواند سرنوشت او را به پایان برساند یا خیر.

– علیرغم زمزمه‌هایی که هر چند وقت یک بار در مورد نزدیک بودن آتش‌بس می‌شنویم، جنگ غزه همچنان ادامه دارد. ارزیابی شما در مورد پایان این جنگ چیست؟

جنگ نسل‌کشی تنها زمانی به پایان می‌رسد که ایالات متحده در نهایت رویه خود را تغییر داده و تصمیم بگیرد کمک نظامی به اسرائیل را مشروط کند. قبل از اینکه این اتفاق بیفتد، اسرائیل از تمام پوشش‌های سیاسی برای نادیده گرفتن خشم جهانی و درخواست‌های آتش بس تحت عنوان «نجات گروگان‌ها» استفاده خواهد کرد و هرگز توجهی به اینکه این جنگ هشت ماه طول کشیده و بیش از 40000 کشته شدند تا در مجموع 6 اسیر زنده را از غزه نجات دهند.

در حالی که امیدوارم این هولوکاست هر چه زودتر به پایان برسد، اما نباید تعجب کنیم که شاهد تداوم وحشیگری برای چندین ماه دیگر باشیم و احتمالا هر چه به انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده نزدیک تر شویم، به توافقی دست پیدا کنیم. با این حال، ما نباید قدرتی را که محور مقاومت و ملت‌های اخلاق‌مدار جنوب جهانی برای پایان دادن به کشتار فلسطینی‌ها چه در میدان جنگ و چه در صحنه بین‌المللی اعمال می‌کنند را نادیده بگیریم.

مجید فرخی

دیدگاهتان را بنویسید