شادی زندگی را با این شبکه اجتماعی خراب نکنید!

محققان سهم اینستاگرام را در «شادی روابط زوجین» بررسی کرده‌اند و به نتایج جالبی رسیده‌اند.

گروه زندگی:«یکسره زن‌های بلاگر اینستاگرام را با من مقایسه می‌کند و از ظاهر و اندام من ایراد می‌گیرد.» «خیلی وقت‌ها فقط به خاطر اینکه شوهرم مدام اینستاگرام رو می‌بینه بهش شک می‌کنم و صفحش رو چک می‌کنم.» این تنها بخش کوچکی از گلایه زوج‌های جوانی است که در روز ساعت‌ها وقت‌شان را در اینستاگرام می‌گذرانند. نتایج یک پژوهش در دانشگاه VU آمستردام که به تازگی منتشر شده، پیش‌بینی می‌کند افرادی که از رسانه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام «استفاده نمی‌کنند» ۱۱ درصد در ازدواج خود «شادتر» از افرادی هستند که به طور منظم از این رسانه استفاده می‌کنند. این در حالی است که مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که مردم جهان «در ۲۴ ساعت شبانه‌روز» حدود «6 ساعت» در شبکه‌های اجتماعی وقت می‌گذرانند.
تاکنون تحقیقات بسیاری در خصوص تاثیرات شبکه اجتماعی اینستاگرام انجام شده است. در سال 2017 هم نظرسنجی در کشور بریتانیا از 1500 شرکت کننده‌ی 18 تا 24 ساله انجام شد و نتایج نشان داد «اینستاگرام» «بیشترین سهم» را در بروز مشکلاتی مثل «اضطراب، افسردگی، ترس از جاماندن از دیگران و قلدری» داشته است.
گروهی از روان‌شناسان اجتماعی و سازمانی در دانشگاه VU آمستردام، زوج‌هایی را که یک ماه از ازدواجشان می‌گذشت به عنوان پاسخ‌دهنده‌ تحقیقی دعوت کرده و به طول مدت چهار سال، پنج بار از آنها در مورد موضوعات مربوط به استفاده ازشبکه‌های اجتماعی و سطوح شادی مصاحبه کردند. آنها اعتراف کردند که در هنگام مرور شبکه‌های اجتماعی، توقف برایشان کار بسیار دشواری بود و ترجیح می‌دادند به جای گذراندن وقت با شریک خود به گذراندن وقت در فضای مجازی ادامه دهند.
اینستاگرام یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در دنیا وهمچنین ایران است و بیش از 59 درصد از کاربران آن بین 18 تا 29 سال سن دارند.
مشاور خانواده ستاره فتوحی می‌گوید اینستاگرام با جریان مداوم عکس‌ها و فیلم‌های رنگارنگ از سراسر جهان، یک رسانه امن و شادی‌آور برای فرار از روابط اجتماعی آشفته زندگی واقعی و محل سرکوب اضطراب و تنش‌ها در زندگی است و از آنجا که دامنه ارتباطات و تعداد افراد مرتبط را افزایش می‌دهد می‌تواند موجب تقویت نشاط جامعه شود اما مشاور بالینی حسین کشاورز می‌گوید نتایج پژوهش با عنوان «نقش واسطه‌ای اعتیاد به اینستاگرام در پیش‌بینی تعهد زناشویی» سال 1402 نشان داد بین میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی و تعهد زوج‌ها رابطه مستقیمی وجود دارد و هرچه میزان استفاده زوج‌ها از شبکه‌های اجتماعی بیشتر شود افراد راه گریزی برای فرار از حل مشکلات‌شان پیدا می‌کنند که نتیجه آن کاهش سرمایه گذاری در رابطه زناشویی و کاهش تعهد زناشویی و نشاط رابطه است.
مسعود کیانی روانشناس معتقد است ارائه اطلاعات درباره پیامدهای منفی اعتیاد به اینستاگرام و استفاده نادرست از آن در قالب برگزاری کارگاه‌ها و پخش بروشورهای جذاب، بهره‌گیری از آموزه‌های دینی برای هنجارسازی مثبت و ترویج فرهنگ استفاده درست از فضای مجازی از راهکارهای پیشنهادی پیشگیری از آسیب هاست.همچنین افزایش سواد رسانه‌ای در حین استفاده از اینستاگرام و برنامه‌ریزی و محدود کردن ساعات استفاده هم قطعاتاثیرگزار است.

دیدگاهتان را بنویسید