علنی شدن نشانه‌های فروپاشی کابینه جنگ رژیم صهیونیستی با استعفای گانتس

کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه نتانیاهو حساب ویژه‌ای روی ژنرال‌های بانفوذی مثل گانتس برای پیشبرد جنگ باز کرده بود، اظهار کرد: این امر قطعا روی جنگ غزه تاثیرات زیادی خواهد داشت و از همین رو یائیر لاپید به گانتس می‌گفت نباید با ماندن در کابینه جنگ به نتانیاهو مشروعیت بدهد.

بنی گانتس -از اعضای کابینه جنگ رژیم صهیونیستی و وزیر سابق جنگ- جمعه اعلام کرده بود که قصد دارد از کابینه جنگ کناره‌گیری کند. در حالی که قرار بود این مقام صهیونیست خبر استعفای خود را شنبه رسما اعلام کند، تقریبا با 24 ساعت تاخیر از سمت خود کناره‌گیری کرد. در شرایطی که رژیم صهیویستی به دلیل شکاف‌های عمیق بین اعضای کابینه روزهای خوبی را سپری نمی‌کند و انتقادات به نتانیاهو افزایش چشمگیری داشته است، به نظر می‌رسد استعفای یک فرد بانفوذ تاثیر قابل توجهی هم بر آینده سیاسی نتانیاهو و هم جنگ غزه خواهد داشت. دکتر رضا میرابیان –کارشناس مسائل منطقه- در گفتگو به بحث در این مورد پرداخت.

وی با اشاره به لغو مصاحبه بنی گانتس که قرار بود شنبه انجام شود، تصریح کرد: در پی عملیات اخیر رژیم صهیونیستی در غزه که منجر به آزادی 4 نفر از اسرای اسرائیلی شد، بنی گانس مصاحبه خود را به تاخیر انداخت و نتانیاهو نیز از او درخواست کرد که این کار را انجام ندهد. میرابیان افزود: اما در مقابل فشار از سوی یائیر لاپید برای استعفای گانتس تداوم داشت؛ زیرا آنها نمی‌خواهند مسئولیت شکست‌های نتانیاهو به نامشان ثبت شود.

از نظر این کارشناس منطقه، شرایط رژیم صهیونیستی به گونه‌ای است که نمی‌توانست منجر به ماندن گانتس شود؛ زیرا رژیم صهیونیستی هم در غزه و هم در جنوب لبنان وضعیت خوبی ندارد و اوضاع برای ارتش اسرائیل و همچنین دولت آن روز به روز وخیم‌تر می‌شود. وی افزود: آیزنکوت نیز موافق استعفای گانتس بود و منتظر بود تا ببیند او چه تصمیمی می‌گیرد. میرابیان در خصوص تاثیر استعفای گانتس بر کابینه جنگ گفت: قطعا بی‌تاثیر نخواهد بود اما منجر به انحلال کابینه جنگ نخواهد شد اما بر سایر نیروهای ائتلاف نتانیاهو تزلزل ایجاد خواهد کرد.

میرابیان در ادامه با اشاره به نظرسنجی اخیر یکی از موسسات اسرائیلی خاطر نشان کرد: در صورت برگزاری انتخابات رای بنی گانتس در حال حاضر از نتانیاهو بیشتر و درضمن کرسی‌های ائتلاف‌های نزدیک به گانتس به مراتب بیشتر از ائتلاف‌های نتانیاهو خواهد بود. وی با بیان اینکه نتانیاهو حساب ویژه‌ای روی ژنرال‌های بانفوذی مثل گانتس برای پیشبرد جنگ باز کرده بود، اظهار کرد: این امر قطعا روی جنگ غزه تاثیرات زیادی خواهد داشت؛ به همین دلیل بود که یائیر لاپید به گانتس می‌گفت نباید با ماندن در کابینه جنگ به نتانیاهو مشروعیت بدهد. لذا مشخص می‌شود که حضور افرادی مانند گانتس برای نیروهای اسرائیلی دلگرمی بود.

این کارشناس منطقه در پاسخ به سوالی در مورد احتمال آتش‌بس گفت: حماس سه محور اصلی برای آتش‌بس مشخص کرده که یکی از آنها پایان جنگ و نه پایان موقت؛ اما در نقشه راه بایدن چیزی به نام پایان دائمی جنگ وجود ندارد و تحت عنوان آتش‌بس موقت مطرح شده است. وی افزود: شرط دوم حماس، خروج کامل اسرائیل از غزه است اما این امر هم در طرح آمریکا مورد توجه قرار نگرفته و تنها به خروج از مناطق مسکونی اشاره شده است.

میرابیان خاطر نشان کرد: شرط سوم نیز باز شدن مسیر ارسال کمک‌های انساندوستانه است که آن هم در طرح آمریکا وجود ندارد و به همین دلیل حماس زیر بار آن نرفته است. از نظر وی، جنگ غزه همچنان ادامه می‌یابد و نکته مهم است که حماس برای ادامه این جنگ در ماه‌ها و سال‌های آینده آمادگی کامل دارد و خود مقامات رژیم صهیونیستی و آمریکا به این مسئله اعتراف کرده‌اند. میرابیان با بیان اینکه رژیم صهیونیستی به هیچ یک از اهداف خود نرسید، اظهار کرد: اسحاق بریک -یکی از ژنرال‌های برجسته اسرائیلی- اخیرا به شکست اسرائیل در برابر حماس اذعان کرده و نباید اهمیت جنگ در مرزهای لبنان نادیده گرفته شود؛ زیرا کمر اسرائیل در درگیری با حزب‌الله خم شده است.

وی افزود: ضربات اخیر حزب‌الله تمام موانع گنبد آهنین را پشت سر گذاشته و به طور دقیق به هدف‌ها اصابت می‌کند و رژیم صهیونیستی از این ناحیه کاملا احساس خطر کرده است. میرابیان با بیان اینکه اسرائیل حدود نیم میلیون از ساکنان سرزمین‌های اشغالی را در مرزهای لبنان تخلیه کرده است، گفت: حملات حزب‌الله هزینه سنگینی به خزانه اسرائیل تحمیل کرده است و بر اساس گزارش دو روز پیش وزارت دارایی رژیم صهیونیستی، کسری بودجه، بالا رفتن هزینه جنگ و مشکلات خزانه نشان دهنده وخامت اوضاع برای اسرائیل است.

مجید فرخی

دیدگاهتان را بنویسید