هشدار دولت بایدن به نتانیاهو در درباره سناریوی«جنگ محدود» در لبنان

دو مقام آمریکایی و یک مقام اسرائیلی به اکسیوس گفتند که دولت بایدن در هفته‌های اخیر به اسرائیل نسبت به «جنگ محدود» در لبنان هشدار داده و اعلام کرده است که چنین سناریویی ممکن است ایران را وادار به مداخله کند.
در ادامه این مطلب آمده است: تبادل آتش بین اسرائیل و حزب الله که از زمان حمله ۷ اکتبر حماس تا کنون تداوم یافته، در دو هفته گذشته به طور چشمگیری تشدید شده است. شدت یافتن این درگیری ها برخی از مقامات ارتش و دولت اسرائیل را بر آن داشته که خواهاش افزایش مواجهه با حزب الله لبنان شوند.
مقامات آمریکایی و اسرائیلی در گفتگو با اکسیوس اظهار داشتند که در ارتش اسرائیل و وزارت دفاع درباره وضعیت لبنان نگرانی فزاینده ای وجود دارد. ایالات متحده و فرانسه در تلاش برای یافتن راه حل دیپلماتیک برای کاهش تنش در مرز هستند اما هنوز پیشرفتی نداشته اند.
دولت بایدن در تلاش است تا از تبدیل شدن جنگ غزه به یک جنگ گسترده منطقه ای جلوگیری کند و در این راستا ممانعت از جنگ همه جانبه بین اسرائیل و حزب‌الله که می‌تواند منجر به ویرانی گسترده در لبنان و اسرائیل شود، یکی از اهداف کلیدی واشنگتن است.
اما دولت بایدن معتقد است که بازگرداندن آرامش به مرز اسرائیل و لبنان بدون آتش بس در غزه غیرممکن است.
مقامات امریکایی به اکسیوس گفتند که دولت بایدن به اسرائیل اعلام کرده که فکر نمی‌کند «جنگ محدود» در لبنان یا «جنگ منطقه‌ای کوچک» گزینه‌ای واقع‌بینانه باشد، زیرا کنترل چنین وضعیتی و جلوگیری از گسترش آن بسیار دشوار خواهد بود.
مقامات آمریکایی و اسرائیلی گفتند، دولت بایدن به اسرائیل هشدار داده که تهاجم زمینی به لبنان، حتی اگر فقط در مناطق نزدیک به مرز باشد، احتمالا ایران را به سمت مداخله سوق خواهد داد. یکی از سناریوهایی که دولت بایدن در این خصوص با اسرائیل مطرح کرده این است که در پی اقدام اسرائیل، لبنان ممکن است مملو از شبه نظامیان طرفدار ایران که اکنون در سوریه، عراق و حتی یمن هستند شود که بخواهند به جنگ بپیوندند.
درگیری ها بین اسرائیل و حزب الله در امتداد مرز به طور پیوسته در هشت ماه گذشته تشدید شده است و اکنون بسیاری از روستاها و شهرهای مرزی اسرائیل خالی از سکنه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید