شلیک حماس به ادعای رژیم اسرائیل

رژیم اسرائیل با طرح این ادعا که نیروهای حماس در رفح پناه گرفته‌اند از چند هفته پیش دستور حمله به جنوبی‌ترین نقطه غزه را صادر کرد، اما شنبه این هفته سخنگوی گردان‌های «القسام» شاخه نظامی حماس خبر داد صهیونیست‌ها را در عملیاتی پیچیده در شمال غزه غافلگیر و اسیر کرده‌اند؛ نقطه‌ای که تل‌آویو مدعی است از هفت ماه پیش آنجا را تحت کنترل دارد!

درست در روزهایی که رژیم صهیونیستی مدعی تسلط بر رفح، به عنوان «آخرین پایگاه حماس» شده بود، «ابوعبیده»، سخنگوی گردان‌های «عزالدین القسام»، شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) خبر داد: «مجاهدان ما عصر شنبه عملیات پیچیده‌ای را در شمال نوار غزه انجام دادند و نیروهای صهیونیستی را به داخل تونل کشاندند و با آنها در داخل و دهانه تونل درگیر شدند». وی در ادامه تاکید کرد که «مجاهدان ما در این عملیات کمین پیچیده، از نقطه صفر با نظامیان صهیونیست درگیر شده و با نارنجک و بمب به نیروی پشتیبانی که به مکان حادثه آمده بود، حمله کردند و پس از این که چند نظامی صهیونیست را کشته، تعدادی را زخمی و شماری را اسیر کردند، سلاح‌ها و تجهیزات آنها را به کنترل خود درآوردند و از مکان عملیات خارج شدند.»

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اما در صفحه کاربری خود در شبکه «ایکس» (توئیتر سابق) این مساله را انکار ‌کرد و مدعی شد که هیچ نظامی صهیونیستی اسیر نشده است. این اخبار اما با واکنش‌های بسیاری مواجه شد؛ پایگاه خبری «عربی ۲۱» با اشاره به عملیات جدید حماس و اسارت چند نظامی صهیونیست، نوشت: «بار دیگر نظامیان به اسارت نیروهای مقاومت درآمدند و بار دیگر رژیم صهیونیستی انکار کرد و دروغ گفت. اگر به گذشته بازگردیم، می بینیم ابوعبیده در عملیات اسارت شائول در۲۰ ژوئیه ۲۰۱۴ هم اعلام کرد که این نظامی در شرق منطقه حی‌التفاح واقع در شرق نوار غزه به دست القسام اسیر شد.در آن زمان ۱۴ نظامی صهیونیست دیگر نیز کشته شدند، اما رژیم اشغالگر این خبر را سانسور و اعلام کرد که ۱۱ نظامی کشته شدند. اما بعد از آن ابوعبیده در ویدیویی ظاهر شد تا دروغ صهیونیست‌ها را برملا کند و اطلاعات نظامی صهیونیست اسیرشده یعنی شائول آرون را منتشر کرد .بعد از آن رژیم صهیونیستی مجبور به اعتراف شد و اعلام کرد که یک نظامی صهیونیست در نوار غزه کشته شده و او شائول آرون است.»

یافتن دلایل رژیم صهیونیستی برای انکار و سانسور این عملیات خیلی دشوار نیست؛ چراکه واپسین عملیات حماس در شمال غزه، به‌منزله شلیک به ادعای واهی رژیم اسرائیل مبنی بر تسلط بر کل غزه و «پاکسازی نیروهای حماس» بود. ادعایی که به قیمت شهادت دست‌کم 36هزار فلسطینی و ویران‌کردن غزه مطرح می‌شود.

این عملیات در شرایطی روی داد که ناکامی هشت‌ماهه تل‌آویو از آزادی اسرای اسرائیلی رهبران اسرائیل را تحت فشار افکارعمومی خانواده اسرا و ساکنان اراضی اشغالی قرار داده است. بنیامین نتانیاهو و کابینه جنگی‌اش که جنگ را با هدف آزادی اسرا شروع کرده بود نه تنها به این هدف نزدیک هم نشد، بلکه حالا اسرای دیگری را تقدیم حماس کرده است.

به اعتقاد ناظران این عملیات ضمن تشدید اعتراضات درون سرزمین‌های اشغالی به سیاست‌های جنگ‌طلبانه نتانیاهو، تشدید اختلاف میان نظامیان و چهره‌های سیاسی برای ادامه جنگ و انتخابات زودهنگام می‌انجامد.

چنانکه «دان حالوتص»، رئیس سابق ستاد ارتش رژیم صهیونیستی در این خصوص گفت: «نظامیان ما بیهوده در غزه و در مجاورت مرزهای لبنان جان خود را از دست می‌دهند. هیچ هدفی در این جنگ وجود ندارد» وی ضمن توصیه به تلاش کابینه نتانیاهو برای آزادی ۱۳۲ اسیر اسرائیلی در غزه بر اساس مطالبات حماس تصریح کرد تنها چیزی که در تاریخ اسرائیل ثبت خواهد شد، شکستی است که در روز ۷ اکتبر ۲۰۲۳ دامن آن را گرفت.

«ایهود اولمرت»، نخست‌وزیر پیشین رژیم اشغالگر صهیونیستی هم ضمن درخواست برای پایان‌دادن به جنگ غزه اذعان کرد که اهداف این جنگ محقق نشده و فقط در خدمت منافع نتانیاهو است. اولمرت از «بنی گانتز» و «گادی آیزنکوت» خواست از کابینه جنگ استعفا دهند و تاکید کرد که هیچ شانسی برای دستیابی به پیروزی یا نابودی نهایی حماس وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید