اتحاد علیه آمریکا؛ همکاری نظامی روسیه و ایران تهدید بزرگی است!

    1. موسسه کارنگی در این گزارش تحلیلی از وضعیت متحدین علیه ایالات متحده ارائه داده‌است.

    2. تحلیلگر کارنگی براین باور است که؛ شاهد ظهور یک جبهه متحد علیه واشنگتن هستیم که از دریای بالتیک تا خلیج فارس گسترده شده است.

    3. اما از طرفی این موسسه تحلیل اشاره می‌کند که دو تهدید بزرگ علیه آمریکا یعنی روسیه و ایران نتوانسته اند باهم متحد شوند زیرا؛ حاکمان آن ها به یکدیگر اعتماد ندارند؛ آن ها در بازارهای انرژی با یکدیگر رقابت می کنند؛ و ایدئولوژی انقلابی شیعی ایران با محافظه کاری روسیه ناسازگار است. با این حال، وقتی صحبت از مسائل نظامی می شود، آن ها هر روز به هم نزدیک تر می شوند و در مخالفت با ایالات متحده متحد می شوند.

    4. همانطور که گفته شد همکاری نظامی بین این دو کشور به قوت برقرار است. گزارش های رسانه ای متعددی در مورد کارخانه ای در جمهوری تاتارستان روسیه که در حال تولید وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین (پهپاد)ایرانی است، منتشر شده است. شاهین – ۱۰۱ s کوچک تر از مدل های قبلی است و همین مساله باعث می شود تا برد حرکتی آن ها به ۶۰۰ کیلومتر برسد وحمل و نقل شاهین – ۱۰۱ نیز ساده است و به راحتی می توان آن را بدون جلب توجه راه اندازی کرد.

    5. هواپیماهای بدون سرنشین تهاجمی ایران که نشان داده اند قادر به فرار از پدافند هوایی آمریکا در خاورمیانه هستند، اکنون علیه سیستم های آمریکایی مورد استفاده اوکراین آزمایش خواهند شد. به همین دلیل است که اسرائیل عجله ای برای به اشتراک گذاشتن سیستم دفاع هوایی گنبد آهنین خود با اوکراینی ها ندارد: ایران در حال مطالعه نحوه عملکرد هواپیماهای بدون سرنشین خود در اوکراین است و قادر خواهد بود نقاط ضعف سیستم های دفاع هوایی خود را شناسایی کند.

    6. مسکو و تهران بر این باورند که دشمن مشترکی در واشنگتن دارند.روس‌ها در اوکراین با نیروهای آمریکایی می‌جنگند و ایران هم اسرائیل را به تنها به عنوان یک پایگاه آمریکایی در خاورمیانه می‌بیند.

    7. سیاست خارجی روسیه اغلب بر این اصل استوار است که “هر کاری که آمریکا می تواند انجام دهد، ما هم می توانیم انجام دهیم”. به رسمیت شناختن مناطق جدایی طلب قفقاز جنوبی آبخازیا و اوستیای جنوبی از سوی مسکو، حمایت این کشور از جدایی طلبان در اوکراین و حمله همه جانبه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ همگی از سوی کرملین مشابه اقدامات قبلی آمریکا توجیه شده اند. اگر مقامات روسی بر این باورند که ایالات متحده در حال جنگ نیابتی علیه روسیه در اوکراین است، منطق حکم می کند که این کشور حق دارد جنگ نیابتی خود را علیه ایالات متحده در هر نقطه از جهان آغاز کند.

    8. خاورمیانه واضح ترین مکان برای شعله ور کردن چنین درگیری خواهد بود. نه تنها احساسات ضدآمریکایی در آنجا بالا می رود، بلکه موقعیت کنونی واشنگتن مبهم است؛ نیروهای آمریکایی آسیب پذیر به نظر می رسند (همانطور که در حملات اخیر گروه های مورد حمایت ایران نشان داده شد)؛ و روسیه در حال حاضر زیرساخت های نظامی در منطقه – در سوریه، و یک شریک مناسب – ایران دارد.

    9. کارنگی در آخر بحث خود اشاره می‌کند که تا امروز روسیه به صورت مستقیم وارد مناقشات خاورمیانه نشده‌است اما با کاهش تنش‌های جنگ اوکراین امکان ورود به روس‌ها به تحولات خاورمیانه بالاتر خواهد رفت.

موسسه کارنگی؛ به نظر می رسد ما شاهد ظهور یک جبهه متحد علیه واشنگتن هستیم که از دریای بالتیک تا خلیج فارس گسترده شده است.

دلایل زیادی وجود دارد که چرا روسیه و ایران متحد رسمی نیستند.

حاکمان آن ها به یکدیگر اعتماد ندارند؛ آن ها در بازارهای انرژی با یکدیگر رقابت می کنند؛ و ایدئولوژی انقلابی شیعی ایران با محافظه کاری روسیه ناسازگار است.

با این حال، وقتی صحبت از مسائل نظامی می شود، آن ها هر روز به هم نزدیک تر می شوند و در مخالفت با ایالات متحده متحد می شوند.

در حال حاضر، مسکو نقش محدودی در درگیری های جاری در خاورمیانه بین تهران و واشنگتن ایفا می کند. اما کرملین خود را متقاعد کرده است که ایالات متحده از اوکراین برای جنگ نیابتی علیه روسیه استفاده می کند. و این بدان معناست که روسیه احتمالا معتقد است که حق دارد جنگ نیابتی با ایالات متحده را در هر نقطه از جهان از جمله خاورمیانه آغاز کند.

در مورد هواپیماهای بدون سرنشین، همکاری بین روسیه و ایران به خوبی شناخته شده است: گزارش های رسانه ای متعددی در مورد کارخانه ای در جمهوری تاتارستان روسیه که در حال تولید وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین (پهپاد)ایرانی است، منتشر شده است. به طور قابل توجهی، روسیه ممکن است به زودی هواپیمای بدون سرنشین تهاجمی جدید ایران به نام شاهد ۱۰۱ را تحویل بگیرد.

این در حالی است که شاهین – ۱۰۱ s کوچک تر از مدل های قبلی است و همین مساله باعث می شود تا برد حرکتی آن ها به ۶۰۰ کیلومتر برسد و اندازه آن ها به این معنی است که شناسایی و شلیک آن ها بسیار دشوار است. حمل و نقل شاهین – ۱۰۱ نیز ساده است و به راحتی می توان آن را بدون جلب توجه راه اندازی کرد.

در بحبوحه حمله اسرائیل به غزه، تعداد حملات گروه های مورد حمایت ایران به اهداف آمریکا در عراق و سوریه افزایش یافته است. پیش از این، این موشک ها شامل موشک های ابتدایی بودند، اما اکنون به طور معمول با استفاده از موشک های شاهد- ۱۰۱ انجام می شوند. هنگامی که در ۲۸ ژانویه یک شاهد – ۱۰۱ به یک پایگاه آمریکایی در مرز بین سوریه و اردن حمله کرد، سه سرباز آمریکایی کشته و بیش از سی نفر زخمی شدند. آمریکا با حمله به گروه های مورد حمایت ایران در سراسر عراق و سوریه مقابله به مثل کرد. اما ا ف -۱۰۱ نشان داده است که می تواند از دست پدافند هوایی آمریکا فرار کند.

گزارش های رسانه ها حاکی از آن است که ایران چند هزار فروند شاهد ۱۰۱ و پیشرفته تر شاهد ۱۰۷ را به روسیه خواهد فروخت. علاوه بر این، کارخانه تاتارستان نیز در نهایت شروع به ساخت این پهپاد خواهد کرد. در حالی که گروه های تحت حمایت ایران در هر زمان در خاورمیانه از حداکثر دو یا سه موشک شهاب ۱۰۱ استفاده کرده اند، ارتش روسیه ظرفیت انجام حملات گسترده در اوکراین را خواهد داشت که امکان آزمایش و تکمیل این سلاح را فراهم می کند.

همه این ها شاهدی است بر اینکه چگونه درگیری های نظامی در اوکراین و خاورمیانه به طور فزاینده ای درهم تنیده شده اند و تکنولوژی های نظامی در هر دو جهت به اشتراک گذاشته شده اند. حماس پیش از این نیز تانک های اسرائیلی را با کوادکوپتر در غزه منهدم کرده بود. و روسیه موافقت کرده است که هواپیمایی نظامی به ایران بدهد: هم جت جنگنده و هم هلیکوپتر.

هواپیماهای بدون سرنشین تهاجمی ایران که نشان داده اند قادر به فرار از پدافند هوایی آمریکا در خاورمیانه هستند، اکنون علیه سیستم های آمریکایی مورد استفاده اوکراین آزمایش خواهند شد. به همین دلیل است که اسرائیل عجله ای برای به اشتراک گذاشتن سیستم دفاع هوایی گنبد آهنین خود با اوکراینی ها ندارد: ایران در حال مطالعه نحوه عملکرد هواپیماهای بدون سرنشین خود در اوکراین است و قادر خواهد بود نقاط ضعف سیستم های دفاع هوایی خود را شناسایی کند.

مسکو و تهران بر این باورند که دشمن مشترکی در واشنگتن دارند. مقام های روسیه بارها اعلام کرده اند که نیروهای روسی در اوکراین با آمریکا می جنگند در حالی که برای ایران شعار “مرگ بر آمریکا!”  برای دهه ها بخشی از ایدئولوژی رسمی آن بوده است. براساس منطق ایران، اسرائیل تنها یک پایگاه آمریکا در خاورمیانه است.

در حال حاضر بارزترین همکاری ایران و روسیه علیه آمریکا در خاورمیانه در سوریه بوده است. در حالی که گروه های طرفدار ایران موشک هایی را به سمت اهداف آمریکایی پرتاب می کنند، جت های روسی دارایی های هوایی آمریکا را مصادره می کنند و مانورهای خطرناکی را علیه هواپیماها و هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی انجام می دهند.

فرصت های زیادی برای گسترش این همکاری وجود دارد. به هر حال، سیاست خارجی روسیه اغلب بر این اصل استوار است که “هر کاری که آمریکا می تواند انجام دهد، ما هم می توانیم انجام دهیم”. به رسمیت شناختن مناطق جدایی طلب قفقاز جنوبی آبخازیا و اوستیای جنوبی از سوی مسکو، حمایت این کشور از جدایی طلبان در اوکراین و حمله همه جانبه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ همگی از سوی کرملین مشابه اقدامات قبلی آمریکا توجیه شده اند. اگر مقامات روسی بر این باورند که ایالات متحده در حال جنگ نیابتی علیه روسیه در اوکراین است، منطق حکم می کند که این کشور حق دارد جنگ نیابتی خود را علیه ایالات متحده در هر نقطه از جهان آغاز کند.

خاورمیانه واضح ترین مکان برای شعله ور کردن چنین درگیری خواهد بود.

نه تنها احساسات ضدآمریکایی در آنجا بالا می رود، بلکه موقعیت کنونی واشنگتن مبهم است؛ نیروهای آمریکایی آسیب پذیر به نظر می رسند (همانطور که در حملات اخیر گروه های مورد حمایت ایران نشان داده شد)؛ و روسیه در حال حاضر زیرساخت های نظامی در منطقه – در سوریه، و یک شریک مناسب – ایران دارد.

تبادل فن آوری، داده و تجربه بین تهران و مسکو و هماهنگی نزدیک آن ها در مبارزه با واشنگتن، دوجانبه سودمند بوده است. هر حمله گروه های مورد حمایت ایران به اهداف نظامی آمریکا توسط مسکو به عنوان یک موفقیت تلقی می شود و هر هواپیمای بدون سرنشینی که علیه پدافند هوایی آمریکا پرتاب می شود، منبع اطلاعاتی است که می تواند برای شناسایی نقاط ضعف آمریکا مورد استفاده قرار گیرد. به نظر می رسد ما شاهد ظهور یک جبهه متحد علیه واشنگتن، از دریای بالتیک تا خلیج فارس هستیم.

در حال حاضر، مبارزه علیه ایالات متحده در خاورمیانه بدون دخالت مستقیم روسیه در حال انجام است. ما شاهد نبودیم که گروه های مورد حمایت ایران حجم زیادی از سلاح های روسی را دریافت کنند. اما اگر مناقشه اوکراین متوقف شود یا شدت آن کم تر شود، احتمال افزایش دخالت روسیه در خاورمیانه افزایش خواهد یافت. صنعت دفاعی رو به رشد روسیه و تعداد بالای نیروهای روسی با تجربه میدان نبرد را می توان به راحتی به خاورمیانه منتقل کرد. سربازان و سلاح های روسی تنها مورد استقبال گروه های طرفدار ایران قرار خواهد گرفت که مشتاق تشدید مبارزه خود علیه “نومحافظه کاری آمریکا” هستند.

 

 

https://carnegieendowment.org/politika/91825

 

 

منبع: موسسه کارنگی

ترجمه و تلخیص: دنیای تحلیل

دیدگاهتان را بنویسید