ابعاد مبهم همکاری چین و روسیه

خلاصه تحلیل:

موسسه هریتج، اندیشکده محافظه‌کار آمریکایی این تحلیل خود را به همکاری چین و روسیه اختصاص داده‌است.

  1. کشتی معروف به Newnew Polar Bear در شب 7 اکتبر بسیار شلوغ به نظر می رسید. این کشتی باری چینی مظنون به آسیب رساندن به حداقل دو کابل مخابراتی زیر آب و یک خط لوله گاز طبیعی در دریای بالتیک قبل از حرکت به سمت آب های امن روسیه است. جسارت خرابکاری، همراه با مالکیت مبهم کشتی، نشان می‌دهد که چین و روسیه اکنون در تلاش‌های هماهنگ درگیر تضعیف غرب هستند.

  2. هریتج اشاره می‌کند که؛ انتظار می‌رفت دولت آمریکا علل این خرابکاری را پیگیری کند اما بنظر می‌رسد بایدن اولویت‌های دیگری را دنبال می‌کند و ترجیح می‌دهد بیش از این چوب لای چرخ روابط خود با چینی‌ها نگذارد. با این حال، کنگره پیگیر این موضوع شده و خواستار ارائه دلایل طبقه‌بندی شده از این ماجرا شده‌است.

  3. این اندیشکده بر این باور است که سیاستگذاران آمریکایی برا تصمیم‌گیری و طراحی پاسخ به این موارد باید به شناخت و درک دقیقی از رابطه میان روسیه و چین برسند.

  4. و در ادامه اضافه می‌کند؛ «چندان مهم نیست که مالک واقعی خرس قطبی نیو نیو چینی است یا روسی. شی و پوتین با یکدیگر هم کاری می کنند. یک وزیر فنلاندی اوایل این ماه اظهار داشت: ” همه چیز نشان می دهد که این کار عمدی بوده است.” و تاثیر آن از قبل روشن است: قطع کردن گره های زیرساختی کلیدی در اروپا هم به نفع چین و هم به نفع روسیه است.

  5. دوره تثبیت ناقص اما باورنکردنی همکاری چین و روسیه آغاز شده است. آسیب دیدن زیرساخت های کلیدی در حوزه دریای بالتیک، به طور حتم عمدی بوده است. این نخستین بار نیست که یک جنگ ترکیبی علیه غرب رخ می دهد و قطعا آخرین بار هم نخواهد بود.

  6. این تحلیل در آخر هم با محکومیت این اتفاق از کنگره درخواست می‌کند این موضوع را پیگیری کرده و در صورت محکومیت چین و روسیه هر دوی آن‌ها را به پاسخ وادار کند.

بینیاد هریتج؛ موارد کلیدی:

۱.جسارت این خرابکاری نشان می دهد که چین و روسیه اکنون به طور هماهنگ برای تضعیف غرب تلاش می‌کنند.

۲. مقامات فنلاندی پس از این حادثه نتوانستند خرس قطبی نیونو را که در آب های بین المللی در حال حرکت بود، بازداشت کنند. این کشتی در حال حاضر در حال بازگشت به چین است.

۳. اگر واقعا خرابکاری بود، هم مسکو و هم پکن باید مسئول این حمله اخیر به متحدان بالتیک ما باشند.

کشتی معروف به Newnew Polar Bear در شب 7 اکتبر بسیار شلوغ به نظر می رسید. این کشتی باری چینی مظنون به آسیب رساندن به حداقل دو کابل مخابراتی زیر آب و یک خط لوله گاز طبیعی در دریای بالتیک قبل از حرکت به سمت آب های امن روسیه است. جسارت خرابکاری، همراه با مالکیت مبهم کشتی، نشان می‌دهد که چین و روسیه اکنون در تلاش‌های هماهنگ درگیر تضعیف غرب هستند.

سکوت نسبی دولت بایدن در قبال این حوادث ممکن است ناشی از جار و جنجال پیرامون انتشار عمومی ارزیابی های طبقه بندی شده اطلاعاتی باشد. همچنین ممکن است نشان دهنده تمایل به اجتناب از بحران دیگری باشد که نیاز به یک پاسخ منسجم دارد. بازدارنده سوم نیز ممکن است در بازی حضور داشته باشد. در زمان وقوع این حادثه، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به شدت به دنبال ملاقات با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در جریان اجلاس APEC در سان فرانسیسکو بود. دولت نمی خواست چیزی، از جمله خرس قطبی نیونیو، در کارها خلل ایجاد کند.

خوشبختانه کنگره  محدود نیست. برخی از اعضا پیش از این از دولت خواسته اند تا گزارش های طبقه بندی شده ای درباره خرابکاری در دریای بالتیک ارائه دهد.

سیاست گذاران قطعا به اطلاعات بیشتری در مورد این حوادث نیاز دارند. آن ها به درک بهتری از رابطه رو به رشد بین ولادیمیر پوتین و شی نیاز دارند تا مشخص کنند که آمریکا و متحدانش چگونه می توانند در آینده به حملات ترکیبی مشابه بازدارنده و واکنش نشان دهند.

لهستان حق دارد امنیت خود را در اولویت قرار دهد و آمریکا نیز چنین حقی دارد. آنچه ما می دانیم این است که در ساعات اولیه ۸ اکتبر، اپراتورهای سیستم انتقال استونی و فنلاند یک افت فشار ناگهانی را در اتصال بالتیک ثبت کردند، یک خط لوله گاز طبیعی چهل و هشت مایلی که از فنلاند به استونی در زیر دریای بالتیک می رود. پس از بررسی دقیق تر مشخص شد که آسیب قابل توجهی به خط لوله وارد شده است. انتظار می رود کار تعمیر بیش از یک سال ادامه داشته باشد.

مقامات فنلاندی اظهار داشتند که این آسیب ناشی از “فعالیت های خارجی” بوده است. در همان شب، کابل های مخابراتی زیر آبی که بین سوئد و استونی و از استونی تا فنلاند در حرکت بودند نیز آسیب دیدند. مقامات اعلام کرده اند که بر این باورند که همه این حوادث به هم مربوط هستند.

بازرسانی از سوئد، فنلاند و استونی به سرعت خرس قطبی نیونو را به عنوان مظنون اصلی شناسایی کردند. این کشتی در زمان این حوادث در نزدیکی محل زیرساخت های آسیب دیده فعالیت می کرد. لنگری که با بدخواهی در کف دریا کشیده می شد، خسارت را جبران می کرد.

مدت کوتاهی پس از آن، مقامات فنلاندی یک لنگر در نزدیکی خط لوله آسیب دیده پیدا کردند. شکی نیست که این عکس از خرس قطبی نیونو گرفته شده است، چرا که از کشتی عکس گرفته شده است که یک لنگر در سمت چپ خود را از دست داده است. یک کشتی باری روسی به نام سومور در همان شب در همان منطقه بود و ممکن است به هماهنگی خرابکاری کمک کرده باشد. از قضا، به نظر می رسد که این عملیات سهوا به کابل مخابراتی بالتیکای روسیه آسیب رسانده است.

مقامات فنلاندی پس از این حادثه نتوانستند خرس قطبی نیونو را که در آب های بین المللی در حال حرکت بود، بازداشت کنند. این کشتی در حال حاضر از طریق مسیر دریای شمال تحت اسکورت یخ شکن های روسی در حال بازگشت به چین است. نروژ که نگران آسیب دیدن زیرساخت های حیاتی زیر آب خود بود، با کشتی های گارد ساحلی که با هم در امتداد ساحل غربی این کشور حرکت می کردند و به سمت شرق حرکت می کردند، هم خرس قطبی نیونیو و هم سویفت را از نزدیک زیر نظر داشت.

جالب اینجاست که علی رغم ثبت در هنگ کنگ، مجوز کشتیرانی خرس قطبی نیونیو برای مسیر دریای شمال به یک شرکت ثبت شده در روسیه به نام Torgmoll ارسال شده که در مسکو و شانگهای دفتر دارد. تحقیق در مورد مالکیت کشتی منجر به شبکه مبهمی از شرکت های چینی و روسی می شود که هم واقعی هستند و هم صرفا روی کاغذ وجود دارند – ابهامی که به وضوح برای ابهام زدایی در نظر گرفته شده است.

>> اسرائیل، اوکراین، چین: به جهانی در آتش خوش آمدید که در آن چپ سناریویی را که خواسته است دریافت می کند

با این حال، در عمل، چندان مهم نیست که مالک واقعی خرس قطبی نیو نیو چینی است یا روسی. شی و پوتین با یکدیگر هم کاری می کنند. در حالی که تحقیقات در مورد کشیدن لنگر هنوز نهایی نشده است، یک وزیر فنلاندی اوایل این ماه اظهار داشت: ” همه چیز نشان می دهد که این کار عمدی بوده است. و تاثیر آن از قبل روشن است: قطع کردن گره های زیرساختی کلیدی در اروپا هم به نفع چین و هم به نفع روسیه است.

اینکه روسیه تهدیدی برای زیرساخت های زیر دریایی اروپا محسوب می شود، پیش از این حادثه مشخص شده بود. در ماه مه، مقامات ناتو هشدار دادند که روسیه به طور فعال در حال نقشه برداری از خطوط لوله گاز زیر دریا و کابل های فیبر نوری است. در ماه آوریل، رسانه های دانمارکی گزارش دادند که کشتی های جاسوسی روسیه در حال نظارت بر مزارع بادی، خطوط لوله گاز و کابل های فیبر نوری در نزدیکی دانمارک، فنلاند، نروژ و سوئد بوده اند.

همانطور که در گذشته اشاره شد، یک دوره تثبیت ناقص اما باورنکردنی هم کاری چین و روسیه آغاز شده است. آسیب دیدن زیرساخت های کلیدی در حوزه دریای بالتیک، به طور حتم عمدی بوده است.

این نخستین بار نیست که یک جنگ ترکیبی علیه غرب رخ می دهد و قطعا آخرین بار هم نخواهد بود.

دولت بایدن ممکن است مشتاق عبور از چنین حوادثی باشد، اما کنگره باید اطلاعات و پاسخ های بیشتری در مورد آنچه که واقعا آن شب اتفاق افتاد، درخواست کند.

اگر واقعا خرابکاری بود، هم مسکو و هم پکن باید مسئول این حمله اخیر به متحدان بالتیک ما باشند.

 

 

https://www.heritage.org/global-politics/commentary/the-murky-depths-chinese-russian-cooperation

 

 

منبع: موسسه هریتج

ترجمه و تلخیص: دنیای تحلیل

دیدگاهتان را بنویسید