حماقت آمریکایی

حمله نظامی اخیر آمریکا و انگلیس به یمن، بر وزنه قدرت و محبوبیت صنعاء به عنوان یک قدرت منطقه ای افزود و در عین حال نتوانست حملات علیه کشتی‌های اسرائیلی را متوقف کند.

رسانه‌های بین‌المللی بامداد جمعه ( ۲۲ دی ماه ۱۴۰۲) از حملات مشترک آمریکا و انگلیس علیه اهدافی در چند استان یمن خبر دادند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نیز در پی این حملات در بیانیه‌ای گفت که «با دستور من و همکاری انگلیس و حمایت استرالیا، بحرین، کانادا و هلند حملات موفقیت آمیزی علیه اهداف حوثی‌ها در یمن انجام دادیم.»

بایدن مدعی شد: این حملات پاسخ مستقیم به حملات بی‌سابقه حوثی‌ها (انصارالله) علیه کشتی‌های بین‌المللی در دریای سرخ است.

«بزرگ‌ترین حماقت»؛ ائتلاف آمریکایی در انتظار پاسخ یمن

علت اصلی حمله آمریکا و انگلیس به یمن در این مقطع زمانی چیست؟

صبح روز جمعه نیز یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بیانیه‌ای درباره حمله بامداد امروز آمریکا و انگلیس به یمن گفت: دشمن آمریکایی و انگلیسی تجاوزی را با ۷۳ حمله به یمن انجام داد. این تجاوز منجر به شهادت ۵ تن و زخمی شدن ۶ تن از نیروهای مسلح یمن شد. ما در هدف قرار دادن تمام طرف‌هایی که از سوی آن تهدید می‌شویم تردید نخواهیم کرد. این تجاوز هرگز ما را از موضع خودمان درباره حمایت از مظلومیت ملت فلسطین باز نخواهد داشت.

حملات آمریکا و انگلیس به یمن مجددا نشان داد که این دو کشور تجاوز به غزه و یمن را مدیریت می‌کنند. مطمئنا حمله آمریکا تجاوزی آشکار است و در زمانی صورت گرفته که جهان به دنبال توقف کشتار در غزه است و تاجایی که یمنی‌ها در ماه‌های اخیر نشان داده‌اند هرگونه حمله‌ای به خاک این کشور بدون پاسخ نخواهد ماند که در اولین اقدام یمنی‌ها اعلام کردند از این پس علاوه بر کشتی‌های رژیم صهیونیستی کشتی‌های آمریکایی و انگلیسی مورد هدف موشک‌های ما قرار خواهد گرفت.

حملات نظامی آمریکا و انگلیس به یمن با واکنش کشورهای مختلف جهان مواجه شده است و اکثریت این کشورها نسبت به گسترش دامنه جنگ در منطقه هشدار داده‌اند.

در همین چارچوب روسیه به عنوان یک عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل خواستار برگزاری نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی این موضوع شد.

 حمله نظامی آمریکا و انگلیس به یمن به نفع چه کسی تمام شد؟

«واشنگتن و لندن به زودی متوجه خواهند شد که تجاوز مستقیم به یمن بزرگترین حماقت آن‌ها در تاریخ بوده است»، این هشدار قاطع محمد البخیتی عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن به ائتلاف غربی بود.

البخیتی با یادآوری شکست‌های سابق آمریکا از صنعاء در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۱۵ در توئیتی نوشت که «بدون شک آنان از حماقت‌های قبلی پشیمان هستند؛ اما با آغاز جنگ علیه یمن نشان دادند که از تجربه‌های گذشته استفاده نکرده‌اند».

عضو دیگر دفتر سیاسی انصارالله یمن فضل ابوطالب ضمن تاکید بر پاسخ به این حمله آمریکایی-انگلیسی خاطرنشان کرد که این تجاوز هیچ دستاوردی برای واشنگتن و لندن نداشت؛ حتی باعث دلسردی مردم فلسطین نشد و «یمنی‌ها به مسیر خود ادامه خواهند داد».

در روزهای اخیر آمریکا و انگلیس در پاسخ به عملیات‌های ارتش یمن در دریای سرخ علیه کشتی‌های اسرائیلی و نیروهای آمریکایی، بیش از ۱۲ نقطه در یمن را با هواپیما، کشتی و زیردریایی مورد هدف قرار دادند. بلافاصله بعد از این حمله، نیروهای انصارالله یمن خبر دادند که در حال شلیک موشک‌های بالستیک به سمت مواضع دشمن در دریای سرخ و باب‌المندب هستند.

«بزرگ‌ترین حماقت»؛ ائتلاف آمریکایی در انتظار پاسخ یمن

طبق گزارش شبکه المسیره پایگاه هوایی الدیلمی در شمال صنعاء، حومه فرودگاه حدیده، مناطقی در منطقه زبید، پایگاه کهلان در شرق شهر صعده، فرودگاه عبس، فرودگاه تعز و اردوگاه تیپ ۲۲ در منطقه التعزیه اهداف حملات بامدادی ائتلاف آمریکا بوده‌اند.

معاون وزیر امور خارجه دولت صنعاء حسین العزی خطاب به ائتلاف غربی تصریح کرده است که «که آمریکا و انگلیس باید آماده باشند تا بهای گزافی را بپردازند و تمام عواقب سنگین این تجاوز آشکار خود را تحمل کنند».

در سایه تشدید تنش‌ها و انتظارها برای پاسخ صنعاء، رسانه‌های جهان و منطقه در حال بازنشر تصاویری از توان موشکی یمن و اهداف در دسترس آن‌ها هستند و می‌نویسند که «آن‌ها به راحتی می توانند نیروهای آمریکایی را در بیشتر مناطق خاورمیانه هدف قرار دهند، از جمله پایگاه‌هایی در سوریه و عراق».

صنعاء از قبل توانایی خود در پایداری را ثابت کرده‌است، زمانی که در مقابل ائتلاف نظامی تحت هدایت عربستان سعودی که از مارس ۲۰۱۵ به یمن حمله کرد، ایستاد، در آن زمان مقامات سعودی تصور می‌کردند که می‌تواند ظرف ۶ هفته جنگ را به پایان برسانند، اما پس از گذشت ۹ سال همچنان تلاش می‌کنند تا از باتلاق یمن بیرون بیایند.

 

 

هادی هدایت زاده

دیدگاهتان را بنویسید