کشورهای دارای اکثریت مسلمان به انگیزه‌های ایالات متحده خوش‌بین نیستند!

خلاصه دنیای تحلیل:

  1. گالوپ یکی از معتبرترین موسسه‌های نظرسنجی دنیا، این نظرسنجی خود را به دیدگاه مردم کشورهای مسلمان درباره آمریکا اختصاص داده‌است. در بیست‌سال اخیر، استراتژی آمریکا برای نزدیک شدن به جوامع مسلمان، وعده حمایت از دموکراسی بوده‌است، گالوپ هم در این نظرسنجی به سراغ مردم 13 کشوری رفته که اکثریت آن‌ها را مسلمانان تشکیل می‌دهند، تا از این طریق وضعیت این استراتژی آمریکا را مورد بررسی قرار دهد.
  2. طبق این نظرسنجی که با آمارهای جزئی و دقیق‌تری در ادامه مطلب آورده‌شده؛ ساکنان این 13 کشور با اکثریت مسلمان، اعتقاد دارند که نه آمریکا درتشویق توسعه دموکراسی در منطقه جدی است و نه اجازه می دهد مردم آینده سیاسی خود را آنطور که صلاح می دانند بسازند.
  3. با توجه به این نظرسنجی این دیدگاه که، ایالات متحده به مردم این مناطق اجازه خواهد داد تا آینده سیاسی خود را بسازند، بسیار کم‌رنگ شده، علاوه براین، اکثر آن‌ها دیگر از جانب آمریکا تعهد اقتصادی‌ای هم دریافت نمی‌کنند. در سراسر کشورهای مورد نظرسنجی، اکثریت دیگر این باور را ندارند که آمریکا به دنبال بهبود وضعیت اقتصادی آنان است.
  4. گالوپ پیش از این در پاسخ به این سوال که آمریکا چه کاری می تواند برای بهبود روابط میان کشورهای اکثریت مسلمان و آمریکا انجام دهد، افزایش سطح نگرانی های اقتصادی و حمایت از مردم در سراسر جهان را مورد توجه قرار داده بود.
  5. در آخر هم در نتیجه‌گیری این نظرسنجی آمده ‌است؛ « علی‌رغم تلاش بیست ساله آمریکا، تعداد نسبتا کمی از مردم این 13 کشور، آمریکا را به حمایت از دموکراسی در این مناطق و یا توانمندسازی خود آن‌ها برای ساخت آینده سیاسی‌شان، متعهد می‌دانند.»

واشنگتن دی سی – در ۲۰ سالی که از آغاز عملیات آزادی عراق می گذرد و جشن هایی که در میدان فردوس برگزار شد و تفنگداران آمریکایی و عراقی ها مجسمه صدام حسین را پایین آوردند، توسعه عراق به عنوان یک دموکراسی هدف اصلی آمریکا بوده است.

اما امروز عراقی ها و ساکنان ۱۲ کشور دیگر با اکثریت مسلمان،اعتقاد دارند که نه آمریکا درتشویق توسعه دموکراسی در منطقه جدی است و نه اجازه می دهد مردم آینده سیاسی خود را آنطور که صلاح می دانند بسازند.

از هر چهار عراقی که در سال 2022 مورد بررسی قرار گرفتند، یک نفر با این بیانیه موافق بود که ایالات متحده در مورد تشویق استقرار نظام های دموکراتیک در منطقه خود جدی است. در افغانستان، ملتی دو سال قبل از عراق به دلایل مختلف حمله کرد، اما در جایی که ترویج دموکراسی نیز یک استراتژی کلیدی ایالات متحده بود، 14 درصد موافق بودند که ایالات متحده در مورد آن جدی است.

کمترین درصد بزرگسالانی که این دیدگاه را داشتند در سرتاسر سرزمین های فلسطینی، تونس و ایران یافت می شوند که از هر 10 نفر کمتر از یک نفر با آن موافق بودند. گالوپ علاوه بر این سؤال که آیا ایالات متحده در مورد تشویق استقرار نظام‌های دموکراتیک جدی است یا خیر، از بزرگسالان 13 کشور نیز پرسید که آیا معتقدند ایالات متحده به مردم منطقه آن‌ها اجازه می‌دهد آینده سیاسی خود را بسازند یا خیر. اکثر افرادی که مورد بررسی قرار گرفتند به طور مشابه تردید داشتند.

تحقیقات قبلی گالوپ در چندین کشور با اکثریت مسلمان نشان داد که عدم پیشرفت درک شده در رابطه با سیاست خارجی ایالات متحده در قبال کشورهای دارای اکثریت مسلمان، محرک اصلی در برداشت منفی از ایالات متحده بوده است.

به عنوان مثال، دیدگاه‌های منفی در مصر با عدم پیشرفت در موضوعاتی مرتبط بود که بسیاری از مصری‌ها می‌گویند برای بهبود نظر آنها نسبت به ایالات متحده مهم‌ است ، از جمله خروج از عراق، خارج کردن پایگاه‌های نظامی از عربستان سعودی و حمایت از حقوق مسلمانان. برای انتخاب دولت های خود .

این دیدگاه  همچنان در میان 13 کشوری که در سال 2022 مورد نظرسنجی قرار گرفتند وجود داشت. احتمال مخالفت مردم در همه کشورها بیشتر از آن بود که موافق باشند که ایالات متحده به مردم منطقه آنها اجازه خواهد داد تا آینده سیاسی خود را بسازند.

اکثر آنها تعهد اقتصادی هم نمی بینند. در سراسر کشورهای مورد نظرسنجی، مردم کم تر با این نظر موافق بودند که آمریکا در مورد بهبود وضعیت اقتصادی مردم در مناطق خود جدی است و اکثریت در ۱۱ کشور با این نظر مخالف بودند. کویتی ها و اردنی ها بیشترین احتمال را داشتند که آمریکا  در تلاش هایش برای بهبود وضعیت اقتصادی جدی بوده است . اما فقط بیش از یک سوم آن ها موافق این مساله هستند .

گالوپ پیش از این در پاسخ به این سوال که آمریکا چه کاری می تواند برای بهبود روابط میان کشورهای اکثریت مسلمان و آمریکا انجام دهد، افزایش سطح نگرانی های اقتصادی و حمایت از مردم در سراسر جهان را مورد اشاره قرار داده بود.

کلام آخر

علی‌رغم تلاش بیست ساله آمریکا، تعداد نسبتا کمی از مردم این 13 کشور، آمریکا را به حمایت از دموکراسی در این مناطق و یا توانمندسازی خود آن‌ها برای ساخت آینده سیاسی‌شان، متعهد می‌دانند.

https://news.gallup.com/poll/473546/muslim-majority-countries-doubt-motives.aspx

نویسنده : محمد یونس

منبع : گالوپ

ترجمه و تخلیص: دنیای تحلیل

دیدگاهتان را بنویسید