دو نظرسنجی فوری رژیم صهیونیستی در رابطه با جنگ غزه

موسسه دموکراسی اسرائیل در دو نظرسنجی مورد ادعای خود در تاریخ 15-17 اکتبر و 18-19 اکتبر 2023 گزاره‌هایی تعیین‌کننده درباره وضعیت افکار عمومی شهرک‌نشینان ارائه کرده است که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر است.

  1. خوش‌بینی نسبت به آینده

با وجود جنگ، تعداد بیشتری از اسرائیلی‌ها در مقایسه با اوایل سال جاری نسبت به آینده کشور خوش‌بین هستند.  یهودیان با افزایش از 52 درصد ژوئن سال جاری به 65 درصد در ماه اکتبر، افزایش قابل‌توجهی در میزان خوش‌بینی داشته‌اند. در میان اسرائیلی‌های عرب، سطح خوش‌بینی در حدود 36 درصد ثابت است. سطح خوش‌بینی در میان یهودیان چپگرای اسرائیل حدود 41 درصد (در مقایسه با 21 درصد در ژوئن)، در میان یهودیان میانه‌رو 58 درصد (در مقایسه با 42 درصد در ژوئن) و در میان یهودیان جناح راست 75 درصد (در مقایسه با 65 درصد در ژوئن) ارزیابی شده است.

پرسش: به طور کلی به آینده اسرائیل خوش‌بین هستید یا بدبین؟  (درصد یهودیان)

  1. امنیت فیزیکی و اقتصادی

با وجود خوش‌بینی، اسرائیلی‌ها نگران امنیت اقتصادی و فیزیکی خود هستند. بیشتر اسرائیلی ها (64 درصد) از امنیت فیزیکی خود یا اعضای نزدیک خانواده خود می ترسند (63 درصد اسرائیلی های یهودی و 69 درصد از اسرائیلی های عرب). به همین ترتیب، اکثر اسرائیلی ها (59 درصد) نگران امنیت اقتصادی خود هستند (57 درصد اسرائیلی‌های یهودی و 69 درصد اسرائیلی های عرب).

پرسش: آیا در آینده نزدیک نگران موارد زیر هستید یا خیر؟  ( درصد کل نمونه)

  1. اعتماد به دولت و نهادهای حاکمیتی

اعتماد به دولت در پایین ترین سطح 20 سال اخیر رسیده اما اعتماد به سه نهاد دیگر افزایش یافته است: ارتش، پلیس و رسانه‌ها. اعتماد اسرائیلی‌های یهودی به ارتش اسرائیل همچنان بالاست – 87 درصد از مصاحبه‌شوندگان یهودی اظهار داشتند که به ارتش اسرائیل اعتماد دارند (در مقایسه با 85.5 درصد در ژوئن).  تنها حدود یک چهارم اسرائیلی‌های عرب (23 درصد) نشان دادند که اعتماد دارند (در مقایسه با 21 درصد در ژوئن).

هم پلیس و هم رسانه‌ها از ماه ژوئن شاهد افزایش قابل توجهی در اعتماد در میان یهودیان اسرائیلی بوده‌اند، به طوری که 59 درصد به پلیس اعتماد دارند (در مقایسه با 35 درصد در ژوئن). از سوی دیگر، اعتماد اسراییل عربی به پلیس پایین و ثابت باقی مانده و در 17 درصد است.  ما دریافتیم که 39٪ از یهودیان اسرائیلی به رسانه ها اعتماد دارند (در مقایسه با 25٪ در ژوئن).

از سوی دیگر، اعتماد به دولت کاهش یافته است – 20.5 درصد از یهودیان اسرائیلی و 7.5 درصد از اسرائیلی های عرب این بار اظهار داشتند که به دولت اعتماد دارند، در حالی که در ژوئن این اعداد به ترتیب 28 درصد و 18 درصد بود.  هنگامی که بر اساس جهت گیری سیاسی تقسیم می شود، کاهش اصلی اعتماد در میان اسرائیلی های راست است (از 42 درصد در ژوئن به 31 درصد امروز)، در حالی که اعتماد در میان اسرائیلی های جناح چپ و میانه بسیار پایین بوده و باقی می ماند.  در واقع، اعتماد به دولت در این اندازه گیری (کل نمونه – 18 درصد) کمترین میزان از زمان شروع اندازه گیری اعتماد به موسسات در سال 2003 است.

اعتماد به نهادهای مختلف (درصد یهودیان)

ارتش اسرائیل و پلیس بالاترین امتیاز را برای عملکرد خود در روزهای اولیه جنگ دریافت کردند. در اولین نظرسنجی از دو نظرسنجی که انجام شد، ارزیابی عمومی از عملکرد موسسات مختلف تا آن مرحله بررسی شد. نمودار زیر نشان می‌دهد که نیروهای رزمی ارتش اسرائیل و پلیس بالاترین امتیاز را کسب کردند، در حالی که عناصر سیاسی امتیازات کمتری را کسب کردند. در مورد هر یک از این ارگان ها، درک عملکرد آنها در بین یهودیان اسرائیلی بیشتر از اسرائیلی‌های عرب است.

نمره عملکرد (درصد نمونه کامل)

  1. برنامه دولت برای آینده جنگ

افکار عمومی در مورد اینکه آیا دولت برنامه عمل مشخصی دارد یا خیر، اختلاف نظر پایاپای دارند.

پرسش: آیا دولت در حال حاضر برنامه عملیاتی مشخصی برای مراحل بعدی عملیات در غزه دارد؟  (درصد کل نمونه)

این تقسیم‌بندی‌ها با جهت‌گیری سیاسی همسو می شوند. در میان جمعیت یهودی، 71 درصد در جناح چپ، 55 درصد در میانه‌روها، و در جناح راست 33 درصد معتقدند که دولت در حال حاضر برنامه عملیاتی مشخصی ندارد.

  1. نحوه برخورد با جبهه شمالی

پرسشی طرح شده است که اسرائیل باید با توجه به افزایش تنش‌ها با حزب‌الله، چگونه جبهه شمالی را مدیریت کند.  افکار عمومی در مورد این سوال نیز اختلاف نظر دارند، با نسبت بالایی که نشان می دهد آنها مطمئن نیستند. رایج ترین عقیده در میان یهودیان اسرائیلی (48 درصد) این است که اسرائیل برای جلوگیری از حملات مشابه از شمال باید به طور پیشگیرانه حمله کند، در حالی که در میان اسرائیلی های عرب، اکثریت این عقیده دارند که باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از گشودن جبهه دیگری انجام داد (63 درصد).

با کدام یک از دو عبارت زیر بیشتر موافقید؟  (درصد یهودیان و اعراب)

در اینجا نیز اختلافات اساسی بر اساس بلوک سیاسی در میان یهودیان وجود دارد: در سمت چپ، اکثریت بزرگی فکر می کنند که اسرائیل باید تلاش کند تا از گشودن جبهه دوم علیه حزب الله در شمال جلوگیری کند (69 درصد).  حدود نیمی از کسانی که خود را به عنوان یک مرکز تعریف می کردند، همین اعتقاد را داشتند (49 درصد).  در سمت راست، تنها یک اقلیت از جلوگیری از گشودن یک جبهه شمالی حمایت می کنند (24 درصد)، در حالی که اکثریت در سمت راست عقیده دارند که اسرائیل باید همین الان به حزب الله حمله کند (61 درصد).

  1. سطح آمادگی نهادهای مختلف و وضوح دستورات فرماندهی جبهه داخلی اسرائیل

همانطور که نمودار زیر نشان می دهد، نظام سلامت و بیمارستان ها از نظر مردم به عنوان آماده ترین و نیروهای امنیتی (ارتش و شاباک) کمترین آمادگی را دارند. ارزیابی اسرائیلی‌های عرب از میزان آمادگی در همه موارد کمتر از اسرائیلی‌های یهودی بود.

سطح آمادگی خوب» یا «عالی» قبل از شروع جنگ (درصد نمونه کامل)

از نظر دستورالعمل‌های فرماندهی جبهه داخلی – موسسه اسرائیلی که مسئول آماده‌سازی و آموزش جمعیت غیرنظامی در مواقع اضطراری است – اکثریت بزرگ اسرائیلی‌های یهودی (76 درصد) اظهار داشتند که دستورالعمل‌های آنها در طول جنگ روشن بود. از سوی دیگر، تنها اقلیتی از اسرائیلی‌های عرب فکر می‌کردند که دستورالعمل‌ها واضح است (35 درصد)، که شاید ناشی از مسائل مربوط به یک مانع زبانی باشد.

آیا دستورالعمل های فرماندهی جبهه داخلی واضح است؟  (درصد یهودیان و اعراب)

 

  1. مذاکره با حماس برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی

در هر دو نظرسنجی که از 15 تا 17 اکتبر و 18 تا 19 اکتبر انجام شد، از اسرائیلی‌ها در مورد رفتار و زمان‌بندی مذاکرات با حماس برای آزادی اسرائیلی‌های ربوده شده پرسیده شد. در جدیدترین داده‌ها، افزایش جزئی در فوریت اقدام برای آزادی ربوده‌شدگان و کاهش نسبت کسانی که ترجیح می‌دهند مذاکرات را تا پایان جنگ به تعویق بیندازند یا احتمال چنین چنین مذاکراتی را به کلی رد کنند، مشاهده شد.

پرسش: به نظر شما، آیا دولت اسرائیل باید در ازای آزادی اسرای حماس از زندان های اسرائیل، برای آزادی اسرائیلی های ربوده شده با حماس مذاکره کند؟  (درصد کل نمونه)

  1. التزام به قوانین بینالمللی جنگ

یهودیان اسرائیلی در مورد این که آیا ارتش اسرائیل باید از قوانین بین المللی و قوانین جنگ پیروی کند یا خیر، اختلاف نظر دارند. اکثریت بزرگ در جناح چپ (81٪) و اکثریت در مرکز (59٪) موافق هستند که ارتش اسرائیل باید تضمین کند که قوانین بین المللی جنگ را نقض نمی‌کند، در مقایسه با اقلیت 36.5٪ در جناح راست.

توافق گسترده‌ای در میان اسرائیلی های عرب وجود دارد که 83 درصد از آنها معتقدند که ارتش اسرائیل باید اطمینان حاصل کند که عملیات نظامی آنها قوانین بین المللی و قوانین جنگ را نقض نمی کند.

  1. در نظر گرفتن رنج فلسطینیان برای اهداف برنامه ریزی عملیاتی

48 درصد از یهودیان اسرائیلی می‌گویند که هنگام برنامه‌ریزی مرحله بعدی نبرد در نوار غزه نباید درد و رنج غیرنظامیان فلسطینی را در نظر گرفت. 36 درصد از یهودیان اسرائیلی گفتند که نباید آنقدرها مورد توجه قرار گیرد. اکثر اسرائیلی‌های عرب (83 درصد) معتقدند که باید به آن توجه کرد.

  1. تاب‌آوری (انعطاف‌پذیری) مردم

اکثریت قابل توجهی از اسرائیلی‌ها (83 درصد) سطح بالایی از انعطاف پذیری مردم اسرائیل را از زمان شروع جنگ ارزیابی می‌کنند. بین یهودیان (88.5 درصد) و عرب (56 درصد) اسرائیلی ها شکافی در این برداشت وجود دارد، اما با این وجود در هر دو گروه جمعیتی اکثریت است.

پرسش: سطح تاب‌آوری مردم اسرائیل از زمان شروع جنگ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 

منبع: مرکز تحقیقات افکار عمومی و سیاست‌گذاری ویتربی در مؤسسه دموکراسی اسرائیل

(تاریخ 15-17 اکتبر 2023 و تاریخ 18-19 اکتبر 2023 )

ترجمه: دنیای تحلیل

دیدگاهتان را بنویسید