نگاه جالب جامعه‌شناس آمریکایی به ماهیت انقلاب اسلامی

جامعه‌شناس آمریکایی در کتاب خود با عنوان “ناگهان انقلاب” با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی ایران جزو مردمی‌ترینِ انقلاب‌هاست، به نکات مهمی درباره ماهیت این انقلاب اشاره می‌کند که متأسفانه در بیان و قلم برخی از اساتید دانشگاهی ایران مورد بی توجهی و کم توجهی قرار گرفته و می‌گیرد.

در حالی که برخی از اساتید دانشگاهی در کشور که بعضاً رسانه‌ها آنها را در جرگه‌ی روشن‌فکری ایرانی قرار می‌دهند، نسبت به ماهیت انقلاب اسلامی ایران نگاه و رویکرد غلطی مبتنی بر تحلیلی اشتباه دارند و بدین خاطر عمق تأثیرگذاری انقلاب به‌خصوص در خارج از مرزها و در مواجهه اندیشه‌ای و تمدنی با ملت‌های جهان را درک نمی‌کنند، برخی اندیشمندان غربی در سایه تحلیل عمیق و دقیق از این موضوع به نکاتی اشاره می‌کنند که برای خود ما همه جالب و درس‌آموز است.

از جمله این افراد “چارلز کورزمن”، نویسنده و جامعه‌شناس آمریکایی است که در کتاب خود با عنوان “ناگهان انقلاب” تأکید می‌کند که بر اساس طبق یک پژوهش آماری، انقلاب اسلامی ایران جزو مردمی‌ترینِ انقلاب‌هاست.

وی در مقدمه اثر خود در همین رابطه می‌نویسد: در روند انقلاب اسلامی ایران بیش از ۱۰ درصد مردم حضور فعالانه داشتند که این رقم در مورد انقلاب فرانسه که کبیر می‌خوانندش ۲/۵ درصد و درمورد جنبش‌های ضد سیاست شوروی کم‌تر از ۱ درصد است. انقلاب ایران، که به رهبری حضرت امام و مجاهدت شخصیت‌های مهم حوزوی و دانشگاهی هدایت می‌شد، یکی از اصیل‌ترین جنبش‌های منطقه و جهان است. امام‌خمینی (ره) در سخنرانی‌های خود عنوان می‌کردند که انقلاب برای همه مردم است و حتی نمی‌گفتند فقط برای آن‌هایی است که انقلاب را قبول دارند. انقلاب فرانسه را بورژواها به ثمر نشاندند و انقلاب اکتبر روسیه به‌دست کارگران رقم خورد، اما هیچ طیف و قشری را نمی‌توان صاحب انقلاب اسلامی ایران دانست مگر اینکه بگوییم «مردم» صاحبان انقلاب‌اند.

وی در بخش دیگری از کتاب خود به این نکته مهم اشاره می‌کند که؛ رهبر فقید ایران بر خلاف تبلیغات رسانه‌های ضدانقلاب، انقلاب اسلامی را حتی مختص قشر روحانی و مذهبی نمی‌دانست و رنگ و بوی مردمی و ملی به آن بخشیده‌بود. گرچه حفظ و تعالی ارزش‌های الهی و دینی یکی از غایات عظیم انقلاب اسلامی است، اما باید توجه کرد این مسأله عوارضی چون استکبارستیزی و استقلال را برای کشور به ارمغان آورد که موجب شد سایر مردم؛ ولو آن‌هایی که چندان در گیرودار باورهای مذهبی نیستند از انقلاب اسلامی دفاع کنند و پای کار آن بایستند.

این جامعه شناس آمریکایی همچنین بیان می‌دارد: نکته مهمی که درباب پشتوانه مردمی انقلاب اسلامی ایران وجود دارد این است که قشر کثیری از مردم در وجود جمهوری اسلامی، ثمره تلاش‌ها و مجاهدت‌های خود و نسل‌های قبل‌تر را می‌بینند و نسبت به آن نوعی حس مالکیت دارند. در توضیح این موضوع باید گفت، انقلاب اسلامی با تأکید بر ارزش‌های ازلی و ابدی نظیر استقلال، عدالت، مبارزه با ظلم و… توانست طیف گسترده‌ای از مردم را با خود همراه سازد و ایرانیان در بستر انقلاب اسلامی نیز این فرصت را یافتند تا پس از قرن‌ها تحقیر و استعمار، آزادی و استقلال را زیر سایه این انقلاب درک کرده و الهامی برای جهانیان باشند.

دیدگاهتان را بنویسید