باریک شدن مرز صلح میان اسرائیل و مصر

ارتش اسرائیل روز شنبه، ۱۳ خرداد، اعلام کرد که سه سرباز اسرائیلی در درگیری‌های مسلحانه‌ای در نزدیکی مرز با مصر کشته شدند. این حادثه تاکنون توجهات زیادی را نسبت به خود جلب نموده است چراکه بسیاری معتقدند با توجه به تحولات اخیر در غرب آسیا، روابط اسرائیل و مصر در حال تغییر است

ارتش اسرائیل روز شنبه، ۱۳ خرداد، اعلام کرد که سه سرباز اسرائیلی در درگیری‌های مسلحانه‌ای در نزدیکی مرز با مصر کشته شدند. این حادثه تاکنون توجهات زیادی را نسبت به خود جلب نموده است چراکه بسیاری معتقدند با توجه به تحولات اخیر در غرب آسیا، روابط اسرائیل و مصر در حال تغییر است و شکل تازه از مناسبات بین دو کشور در حال وقوع است از این رو  دراین گزارش قصد داریم تا به مرور اجمالی از این حادثه و تاثیرات آن بپردازیم.

یکی از سربازان کشته شده زنی جوان بود که همراه با یک نظامی دیگر در دم کشته شد. سرباز سوم پس از جراحت شدید، جان داد. یک سرباز دیگر نیز زخمی شده است. نظامیان عضو لشکر ۸۰ ارتش اسرائیل بودند که مسئول رصد مرزی در جنوب فلسطین اشغالی است. درگیری در نزدیکی گذرگاه «نیتسانا» رخ داد.

رسانه‌های اسرائیل ابتدا وقوع درگیری‌ها را پس از عملیات نظامیان اسرائیلی در ساعات جمعه شب در تقابل با باندهای مرتبط با قاچاق مواد مخدر در نقاط مرزی اعلام کردند اما ارتش اسرائیل از وجود «خرابکاری که وارد خاک اسرائیل شده و اقدام به شلیک کرد» خبر دادند.

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آهارنوت به حادثه امنیتی در مرز مصر و فلسطین اشغالی پرداخته و با تیتر “ترور در مرز صلح” به استقبال آن رفته است. روز گذشته رسانه ها از کشته شدن سه سرباز صهیونیست توسط یک نیروی نظامی مصری در مرز مشترک خبر دادند. اتفاقی که بعد از ساعاتی سکوت، مصری ها آن را حاصل تعقیب و گریز با قاچاقچیان دانسته اند که پس از حمایت سربازان صهیونیست از گروه قاچاقچی تیراندازی صورت گرفته است، حال آنکه تلاویو این سناریو را رد کرده و میگوید شلیک ها عمدی و از پیش طراحی شده بوده اند!

همانطور که روزنامه اسرائیلی تیتر زده، مرز مصر در دهه های اخیر برای صهیونیستها همواره مرز صلح بوده است؛ حتی مصر بارها و بارها بین اسرائیل و گروه های مقاومت فلسطین میانجیگری کرده است. اگر قرار به رفاقت دو دولت باشد و کشتن ۳سرباز اسرائیلی اقدامی خودسرانه تلقی گردد، مصر میتوانست آن را گردن سربازی که حالا کشته هم شده است بیاندازد و بگوید این اقدام را تایید نمیکند! اما این اتفاق نیفتاده؛ مصر اقدام نیروهای نظامی خود در ورود به خاک فلسطین اشغالی و کشتن سه اسرائیلی را نه تنها تقبیح نکرده، بلکه آن را حاصل تعقیب و گریز با قاچاقچیان دانسته و از آن مهمتر نیروهای اسرائیلی را متهم به حمایت از قاچاقچیان کرده است.

به زبان ساده رفتار قاهره به این معنی است که اگر نیروهای اسرائیلی هلاک شده اند حقشان بوده است! این البته دومین باری است که در یکی دو ماه گذشته از خاک مصر به صهیونیستها حمله میشود! در جریان درگیری های اخیر فلسطینی ها نیز گزارش های شلیک راکت از صحرای سینا به سرزمین های اشغالی و کشف خمپاره اندازها مخابره شد؛ موضوعی که آن روزها به گروه های فلسطینی نسبت داده شد و مصری ها نیز درباره آن اظهار نظر چندانی نکردند. اما در اتفاق اخیر تقابل آشکار تر است؛ مصر ورود به سرزمینهای اشغالی را نه تنها رد نکرده که حتی از نیروهایش نیز پشتیبانی کرده است؛ از آن طرف نیز اسرائیل این حمله را عمدی و از پیش طراحی شده اعلام کرده اند. وقتی مصر از سربازانش حمایت میکند و اسرائیل آن را عمدی میداند، یعنی تقابل و اختلاف بین طرفین آشکار شده است و تعارفی هم در کار نیست.

این اختلاف و درگیری درست در روزهایی اتفاق افتاده که قاهره در پی برقراری ارتباط با تهران است؛ همین مسئله شاید سبب نگرانی های عمیقی در اسرائیل شده باشد. فعلا داده های بیشتری برای تحلیل شرایط در دست نیست؛ لذا باید منتظر ماند و دید در آینده چه اتفاقات جدیدی رخ خواهد داد!

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید