چرا برنامه تجاری ایران و روسیه هنوز محقق نشده است ؟

در سال های اخیر که ایران زیر فشار تحریم های غرب قرار داشته، همواره بهرمندی از ظرفیت مناطق آزاد برای حفظ تراز تجاری کشور اهمیت بالایی داشته و با آغاز جنگ روسیه و اوکراین دریچه جدیدی بر روی تجارت از مناطق شمالی کشور باز شد و ایران توانست علاوه بر اینکه به عنوان مسیر جدید ترانزیت کالا از کشورهای دیگر به روسیه شود قابلیت بالایی برای صادرات محصولاتش به کشورهایی همچون روسیه پیدا کند اما کمبود زیرساختی، راه آهن ناتمام و… مانع تحقق برنامه ها شده است.

در حالی که ایران  متهم به همکاری نظامی با روسیه علیه اوکراین هست، با این حال ایران نتوانسته در بحث اقتصادی همکاری خود با روسیه را چندان توسعه دهد، زیرا مقامات روس اعلام کرده اند ایران زیرساخت های حمل و نقلی کافی را ندارد و باید سریعا سرمایه گذاری های خود در این بخش را توسعه دهد، اما در داخل تنها چندین شهرک صنعتی و فرودگاه سردار جنگل رشت را به مناطق آزاد الحاق کرده اند، تا به افزایش توانمندی های صادراتی، ترانزیت کالا میان کشورهای اوراسیا و حاشیه دریای خزر  منجر شود. از طرف دیگر ترانزیت کالا از هند و کشورهای جنوبی تنها از طریق بند و خط آهن سمال- جنوب به صرفه است.

عیسی فرهادی رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه دو برنامه میان مدت تا سال ۱۴۰۴ و بلند مدت تا سال ۱۴۰۸ با اولویت های جذب سرمایه گذار خارجی در منطقه انزلی تعریف شده است، گفت: علیرغم محدودیت اراضی دراین منطقه، هفت و نیم میلیون دلار سرمایه گذاری در یک سال اخیر جذب شده و ۵۰ طرح سرمایه گذاری به صورت بی نام و یک ساله، جهت بهره برداری در اختیار دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد قرار گرفته است.

او با بیان اینکه با اتصال منطقه آزاد انزلی به خط ریل سراسری بنادر دریاهای دو سوی شمال و جنوب کشور به یکدیگر،متصل می شوند، گفت: فعال سازی کریدور شمال جنوب و افزایش بهره وری در همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، در نتیجه وصل شدن منطقه آزاد انزلی به خطوط ریل سراسری یک طرح ملی با دستاوردهای بین المللی است. از این رو مجتمع بندری کاسپین از ظرفیت و توانمندی های لازم جهت ارائه خدمات حمل و نقلی و ترانزیتی در این مسیر برخوردار است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه امکان فعال سازی و بهره مندی از بخش فرعی طرح یک کمربند یک جاده چین، و استفاده حداکثری از ظرفیت ها و فرصت های جدید تجارت با اوراسیا مهمترین طرح ایران محسوب می شود، اظهار کرد: مسیرهای رقیب کشورهای منطقه، زمینه عدم اقبال به گذرگاه های عبوری از کشورمان را فرآهم می کند و این یک فرصت سوزی در درآمدزایی ارزی، ایفای نقش محوری در معادلات ترانزیت بین المللی، ضربه زدن به تحریم های ظالمانه و تقویت توان پدافند غیرعامل کشور، در کنار رونق فضای کسب و کارهای مرتبط است.

 

سهم نیم درصدی ایران از بازار روسیه

همچنین رییس اتاق ایران و روسیه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اعلام اینکه حجم واردات روسیه ۶۰ میلیارد دلار در سال است که سهم ایران از تجارت با این کشور نیم درصد است، گفت: برای افزایش تجارت با روسیه باید تجارت دریایی در شمال کشور را توسعه دهیم و این مسأله مستلزم سرمایه گذاری در زیرساخت های حمل و نقل در شمال کشور است

هادی تیز هوش تابان با بیان اینکه یکی از مهمترین موانع توسعه تجارت، قوانین و مقررات دست و پاگیر است، افزود: باید همان الگوی که دنیا در تجارت استفاده می کنند را اجرا کنیم. امروز یکی از موانع همکاری اقتصادی بخش خصوصی ایران و روسیه دستورالعمل ها و بخشنامه ها در زمینه بازگشت ارز صادرات و … است که در کنار محدودیت تحریم ها باعث شده تراز تجاری ایران رشد چندانی نداشته باشد.

او با تاکید بر اینکه دلیل موفقیت ترک ها در بازار روسیه حمایت دولت و همچنین بسته بندی بهتر کالاهاست، اظهار کرد: متاسفانه صادرکنندگان ایرانی خیلی به اهمیت تداوم صادرات توجه ندارند، به همین بسته بندی محصولات ایرانی نسبت به رقبا در بازار روسیه ضعیف است،

به گزارش خبرگزاری موج، بهره برداری حداکثری کشورمان از فرصت ها و مزیت های ترانزیت بین المللی و بازار اتحادیه اقتصادی اوراسیا تنها در صورتی مهیا می شود که زیرساخت ها در کشور تقویت شود.

دیدگاهتان را بنویسید